Zdjęcie główne artykułu by pexels.com
1. Steve Blank, Bob Dorf. „The Startup Owner’s Manual: The Step-By-Step Guide for Building a Great Company”
To książka, która pomoże Ci zacząć działać, bez względu na to, czy jest to Twoja pierwsza próba, czy może już dziesiąta. Jej główna myśl skupia się na tym, aby jak najwcześniej wypróbować swój biznes model w praktyce. Kolejno można zacząć go analizować i ulepszać, biorąc pod uwagę popełnione wcześniej błędy. Tego rodzaju modyfikacjom w biznesie nigdy nie ma końca.
„The Startup Owner’s Manual” nazywany jest encyklopediÄ… przedsiÄ™biorczoÅ›ci. Książka ta jest prawdopodobnie najbardziej podstawowÄ… i powszechnie stosowanÄ… w praktyce instrukcjÄ… zaÅ‚ożenia oraz dowodzenia startupem. W Preply przekazujemy jÄ… sobie z rÄ…k do rÄ…k.
2. Guy Kawasaki, Michele Moreno. „Rules For Revolutionaries. The Capitalist Manifesto for Creating and Marketing New Products and Services”
Legendarny ewangelista Apple dzieli siÄ™ swojÄ… wiedzÄ… dotyczÄ…cÄ… budowania udanego projektu. Może to być zarówno zaÅ‚ożenie firmy, wydanie nowego produktu w swojej linii, jak i po prostu rozszerzenie docelowej grupy odbiorców. WedÅ‚ug Guy’a Kawasaki najważniejszÄ… rzeczÄ… w każdej firmie jest mÄ…dra strategia oraz ciÄ…gÅ‚e poszukiwania innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„.
Książka przedstawia niezwykle systematyczne podejÅ›cie i obejmuje wiele projektów z różnorodnych dziedzin. Do każdego z nich odnoszÄ… siÄ™ zawsze trzy żelazne zasady: „twórz jak Bóg, rzÄ…dź jak król, pracuj jak niewolnik”.
3. Сollins Jim. „Good to Great. Why Some Companies Make the Leap…and Others Don’t”
Ta książka to prawdziwy klasyk literatury biznesu. W swojej pracy „Od dobrego do wielkiego” Collins wspólnie z zespoÅ‚em naukowców analizuje dziaÅ‚alność firm, które szybko osiÄ…gnęły wysoki poziom wskaźników rentownoÅ›ci oraz byÅ‚y w stanie utrzymać swojÄ… pozycjÄ™ przez co najmniej 15 lat.
Badanie dotyczyło czynników przyczyniających się do przejścia małej firmy do kategorii wielkich, koniecznych warunków i mechanizmów takiego przejścia oraz co najciekawsze, analizy przywódców firm i ich zasad zarządzania. Koncepcje zawarte w tej pracy pomagają poprawić praktyki biznesowe dowolnego przedsiębiorstwa oraz osiągnąć prawdziwie imponujący sukces.
4. Peter Thiel, Blake Masters. „Zero to One: Notes on Startups, or How to Build the Future”
Kolejny absolutny must-read od założyciela startupu. Peter Thiel to założyciel PayPal oraz jeden z pierwszych inwestorów w Facebook i LinkedIn. Zgodnie z jego filozofią biznesu startup powinien dążyć do monopolizacji rynku poprzez rozwój idei, których nikt wcześniej nie wykorzystał.
Na przykÅ‚adzie takich „molochów” jak PayPal, Facebook, Microsoft, Twitter, LinkedIn czy eBay Thiel opowiada, jak poczÄ…tkujÄ…cy przedsiÄ™biorca powinien dokonać wyboru skutecznej strategii biznesowej oraz w jaki sposób przeÅ‚ożyć jÄ… na rzeczywistość, jak nauczyć siÄ™ „myÅ›leć startupowo” oraz zbudować efektywny zespół. Co najważniejsze, autor przede wszystkim uczy nowego sposobu patrzenia na Å›wiat: tak, aby być w stanie zaoferować mu tylko najÅ›wieższe, oryginalne i konkurencyjne pomysÅ‚y.
5. Ashlee Vance. „Elon Musk: Tesla, SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future”
Książka inspiracja. WspaniaÅ‚a biografia najwiÄ™kszego marzyciela naszych czasów. Aby napisać tÄ™ książkÄ™, autor przeprowadziÅ‚ wywiady z rodzinÄ…, przyjaciółmi i kolegami po fachu, a okazaÅ‚o siÄ™ ich być ponad 300… Ponadto, dziennikarzowi udaÅ‚o siÄ™ spÄ™dzić ponad 50 godzin na rozmowach z samym Elon’em Musk’iem, co sprawiÅ‚o, że biografia ta jest niezwykle szczera, fascynujÄ…ca i naprawdÄ™ ciekawa.
6. Walter Isaacson. „Steve Jobs”
Kolejna biografia, tym razem spod pióra uznanego mistrza biografii Walter’a Issacsona, byÅ‚ego szefa CNN oraz byÅ‚ego redaktora naczelnego magazynu Time. Inicjatorem napisania książki byÅ‚ sam Steve Jobs. Już po otrzymaniu swojej smutnej diagnozy, Jobs mimo wszystko braÅ‚ aktywny udziaÅ‚ w pracy nad książkÄ…, choć nie chciaÅ‚ sprawować kontroli nad jej zawartoÅ›ciÄ…. W rezultacie powstaÅ‚o imponujÄ…ce dzieÅ‚o zachwycajÄ…ce swojÄ… szczeroÅ›ciÄ… i otwartoÅ›ciÄ….
7. Nassim Nicholas Taleb. „The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable”
PrzemyÅ›lenia Nassim’a Taleb’a, finansowego guru z Nowego Jorku o tym, jak odnieść sukces w Å›wiecie, w którym zawsze podejmujemy ryzyko. Autor nazywa straszne wydarzenia, które wydawaÅ‚y siÄ™ niemożliwe do momentu ich zaistnienia w rzeczywistoÅ›ci, jak na przykÅ‚ad tragedia z 11 wrzeÅ›nia, „czarnymi Å‚abÄ™dziami”.
Taleb jest zdania, że dokładnie tego rodzaju wydarzenia tworzą historię oraz zmieniają egzystencję każdego człowieka. Dlatego też, aby osiągnąć w tym świecie sukces trzeba umieć sobie z nimi radzić.
–
Kirill Bigai
Współzałożyciel i CEO platformy Preply
Â