7 porad na to, jak wywrzeć dobre pierwsze wrażenie podczas spotkania biznesowego

Dodane:

Konrad Gładyszek Konrad Gładyszek

7 porad na to, jak wywrzeć dobre pierwsze wrażenie podczas spotkania biznesowego

Udostępnij:

Pierwsze wrażenie wywierane na rozmówcy, niezależnie czy w przypadku relacji biznesowej, czy też w miejscu pracy, ma duże znaczenie i wpływ na późniejsze postrzeganie Twojej osoby. O czym pamiętać i na co zwracać uwagę, aby to wrażenie było jak najlepsze?

Wpływ na to, jaki obraz siebie zbudujesz w świadomości odbiorcy już w pierwszych sekundach spotkania zależy od wielu aspektów. Wśród nich wymienić można komunikację niewerbalną, do której zaliczyć możemy m.in. wygląd zewnętrzny, postawę i gesty, mimikę, ruch ciała i sposób chodzenia. Ruch oczu, ton głosu i odpowiednia intonacja również odgrywają ważną rolę.

Jeśli poświęcisz trochę wysiłku w pracę nad swoją komunikacją niewerbalną, zawsze będziesz wywierać pozytywne pierwsze wrażenie, co pomoże w nawiązywaniu relacji biznesowych, networkingowych, w miejscu pracy, jak i towarzyskich.

Poniżej przedstawiam kilka porad, które pomogą Ci w wywarciu jak najlepszego pierwszego wrażenia.

1. Okazuj pewność siebie poprzez odpowiednią postawę

Pewność siebie jest niezwykle ważnym czynnikiem wpływającym na pozytywne pierwsze wrażenie. W dużej mierze zależy ona od przyjętej postawy ciała. Jeśli w zachowaniu będziesz sprawiać wrażenie niepewnego, to rozmówcy trudniej będzie w pełni zaufać i przekonać się do twojego zdania, propozycji czy oferty.

Dlatego staraj się utrzymać wyprostowaną postawę z rozluźnionymi rękami ułożonymi w pozycji bazowej – czyli ustawiasz jedną rękę wnętrzem do góry na wysokości pępka, a drugą kładziesz na nią wnętrzem do dołu. Delikatnie wypchnij klatkę piersiową i ściągnij łopatki, subtelnie podnieś głowę, a nogi rozstaw na szerokość barków. Gdy usiądziesz, upewnij się, że siedzisz prosto, możesz także lekko pochylić się w stronę rozmówcy. Unikaj garbienia się, wiercenia i odchylania do tyłu, a także krzyżowania rąk czy nóg. Dzięki temu będziesz wyglądać naturalnie na rozluźnionego, kompetentnego, pewnego siebie i wykażesz zainteresowanie rozmówcą. Bardzo ważne! Żeby była to dla Ciebie naturalna pozycja – musisz ją wcześniej przećwiczyć.

2. Nawiązuj kontakt wzrokowy

Nawiązywanie kontaktu wzrokowego jest odbierane jako oznaka szczerości i okazywania szacunku rozmówcy. W dodatku utrzymywanie kontaktu wzrokowego pokazuje również, że zwracasz uwagę na to, co mówi druga osoba.

Utrzymuj kontakt wzrokowy w naturalny sposób podczas rozmowy, jednak z umiarem. Nie wpatruj się bez przerwy w oczy rozmówcy, ponieważ może to dla niego być niekomfortowe i odebrane jako dziwne czy nawet agresywne.

3. Uśmiechaj się

Jednym z łatwiejszych do przyswojenia czynników mających wpływ na pierwsze wrażenie jest uśmiech. Ciepły i pewny siebie uśmiech może pomóc zmniejszyć początkowe napięcie zarówno u Ciebie, jak i u rozmówcy. Sprawia on także, że będziesz odebrany jako osoba otwarta, miła i entuzjastycznie podchodząca do rozmówcy. Nie przesadzaj jednak ze zbyt częstym uśmiechem podczas rozmowy, ponieważ może to zostać źle odebrane, tak samo zresztą jak fałszywy uśmiech, który rozmówca może szybko wychwycić.

4. Moduluj ton głosu

Zwracaj także uwagę na ton głosu podczas rozmowy. Przekazuje on rozmówcy dodatkowe informacje, np. o stanie emocjonalnym czy o samym zainteresowaniu rozmową i danym tematem. Jest to też skuteczny sposób na wzmocnienie przekazu i komunikatu. Kiedy jesteśmy zdenerwowani i niepewni siebie, często mówimy szybciej i wyższym głosem. Staraj się więc mówić wolniej, niższym głosem i wykazując entuzjazm, aby dało się w tym wyczuć pewność siebie, opanowanie i zainteresowanie. Będzie to także znacznie przyjemniejsze w odbiorze dla rozmówcy.

5. Gestykuluj

Gestykulacja może stanowić istotną część naszej komunikacji z drugą osobą. Dlatego podczas rozmowy nie chowaj rąk do kieszeni czy pod stół. Zamiast tego wykorzystuj je do gestykulowania, co podkreśli Twój komunikat i intencje. Pamiętaj, że sztuczna gestykulacja będzie źle odbierana, dlatego dobrze jest ją systematycznie ćwiczyć, np. w rozmowach z członkiem rodziny, aż stanie się dla Ciebie całkowicie naturalna.

W trakcie rozmowy zawsze zwracaj twarz w kierunku osoby, do której mówisz, a jeśli jest Was tylko dwójka, staraj się być skierowany w jej stronę przodem. Także przytakuj swojemu rozmówcy – w ten sposób pokażesz szacunek do niego i to, że aktywnie go słuchasz.

6. Pewny uścisk dłoni

Rzecz, która może wydawać się błaha, a jednak ma znaczenie w przypadku wywierania pierwszego wrażenia. Dlatego podając komuś rękę, zawsze nawiązuj kontakt wzrokowy, trzymaj dłoń pionowo i staraj się odwzorować siłę uścisku ręki odbiorcy – za słaby uścisk może oznaczać niepewność siebie i uległość, natomiast za mocny może być odebrany jako oznaka pewnej dominacji. Nie trzymaj także uścisku zbyt długo, ponieważ będzie to niekomfortowe dla drugiej osoby.

7. Odpowiedni ubiór

Koniecznie staraj się wybierać ubiór odpowiedni do danej sytuacji. Jeśli wybierasz się na rozmowę biznesową, rozmowę o pracę, czy też wydarzenie networkingowe, upewnij się, że ubiór nie jest zbyt swobodny i casualowy – może zostać to odebrane jako niepoważne albo jako brak szacunku dla drugiej osoby. Także dobierając dodatki do stroju, bierz pod uwagę charakter danej okazji i nie przesadzaj z nimi czy ze zbytnim ich eksponowaniem.

Chociaż nie są to wszystkie rady, jakich można udzielić w tym temacie, to na pewno są one dobrymi punktami do tego, gdzie zacząć pracę nad poprawą wywieranego pierwszego wrażenia. Komunikacja niewerbalna i dobre pierwsze wrażenie przydaje się w różnych obszarach życia, nie tylko tych związanych z pracą, relacjami i kontaktami biznesowymi, ale także tych towarzyskich czy w kontaktach czysto społecznych.

Autor:

Konrad Gładyszek

Jest doradcą w relacjach interpersonalnych. Ukończył psychologię na kierunku relacje międzyludzkie oraz kursy neurolingwistycznego programowania. Prowadzi kanał na YouTube, na którym omawia tajniki mowy ciała i ciekawostki na temat umiejętności interpersonalnych. Od 2018 roku prowadzi warsztaty i szkolenia z zakresu obsługi klienta, komunikacji niewerbalnej i odpowiedniego wizerunku.

Jeśli jesteś zainteresowany tym, jak zwiększyć swoje umiejętności na polu komunikacji niewerbalnej i jak sprawić, żeby rozmówcy odbierali Cię dokładnie w taki sposób, w jaki chcesz, zapraszam na moją stronę i LinkedIna, a także na kanał Między Słowami, który prowadzę na YouTubie.