7 porad SEO dla startupów

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Próbując swoich sił w biznesie internetowym nie sposób pominąć tematu pozycjonowania (SEO). Oto porady, które pozwolą Ci wykorzystać wyszukiwarki do osiągnięcia sukcesu.

Próbując swoich sił w biznesie internetowym nie sposób pominąć tematu pozycjonowania (SEO). Oto porady, które pozwolą Ci wykorzystać wyszukiwarki do osiągnięcia sukcesu.

fot. Fotolia

1. Ustal znaczenie ruchu z wyszukiwarki dla sukcesu twojego startupu

Masz już pomysł na biznes w Internecie. Innowacyjny, realizujący potrzebę użytkowników, wypełniający niszę, z potencjałem globalnym. Czas więc zadać sobie bardzo ważne pytania: Skąd użytkownicy dowiedzą się o moim serwisie? Jaka część ruchu w serwisie będzie pochodziła z wyników organicznych? Zbyt często startupowcy zakładają Google jako główne źródło ruchu, a optymalizację i pozycjonowanie traktują wg zasady „jakoś to będzie” czy też „pomyślimy o SEO jak serwis wystartuje”. Staraj się poświęcić kwestii pozycjonowania czas odpowiedni do priorytetu.

2. Rozwijaj wiedzę SEO w swoim zespole

Pozycjonowanie to jeden z podstawowych elementów biznesu internetowego. Jeśli SEO nie jest kluczowe w twojej strategii podboju rynku, to podstawowe informacje dostępne w Internecie w zupełności wystarczą. Im więcej zależy od widoczności w Google tym więcej czasu i zasobów powinieneś poświęcić na naukę SEO. Taka wiedza jest konieczna, nawet jeśli decydujesz się powierzyć pozycjonowanie firmie zewnętrznej. Musisz być w stanie zrozumieć i zweryfikować jej podejście i stosowane techniki (Patrz Porada 7). Gdy zatrudniasz agencję SEO zapewnij sobie w umowie pełną otwartość – powinieneś wiedzieć jakie działania są podejmowane i jakie są ich konsekwencje. Jest to także doskonała okazja by nauczyć się od praktyków.

3. Przeanalizuj wartość słów kluczowych wybierając nazwę, domenę i slogan dla swojego startupu

Szukanie odpowiedniej nazwy dla startupu to jeden z przyjemniejszych etapów budowania biznesu. Decyzja niesie jednak wiele konsekwencji, których startupowcy nie przewidują. Dobra nazwa serwisu (domeny) to taka, która zawiera słowa kluczowe. Dobrym przykładem są te domeny: „KantorOnline.pl”, „InternetowyKantor.pl”, „Walutomat.pl”. Decyzja o nazwie ułatwi lub utrudni proces pozycjonowania. Oczywiście czasem nie możesz (brak wolnej domeny) lub nie chcesz opierać nazwy na popularności słowa czy frazy. W takim przypadku warto mieć slogan, który w kilku opisowych (i popularnych w Google) słowach opisze twój biznes: „Listonic – wygodna lista zakupów”, „Strefa Walut – porównywarka kantorów online”. Dzięki takiemu zabiegowi zyskacie m.in. szanse na naturalne linki, które będą zawierały słowa kluczowe.

4. Buduj autorytet swojej domeny

W momencie startu z nową domeną, która nie ma historii powinniście być szczególnie ostrożni przy zdobywaniu odnośników z zewnętrznych stron. Nowopowstałe serwisy są szczególnie narażone na nałożenie filtrów zmniejszających widoczność w wynikach wyszukiwania. W związku z tym kluczowe są pierwsze linki budujące reputację domeny. Oznacza to, że do strony waszego startupu powinny kierować popularne branżowe witryny. Mogą to zapewnić notki PR zawierające odnośniki do strony startupu. Właściciele mogą także promować siebie i swój nowy projekt pisząc wartościowe artykuły, tworząc raporty, infografiki, itp. Tu możecie znaleźć krótkie case study opisujące budowanie autorytetu nowej domeny.

5. Pozycjonuj aplikację w AppStore/Google Play

Wielu z was czytając powyższe porady pomyślało pewnie „ Fajnie, tylko jak to się ma do promocji aplikacji mobilnych?”. Tu odpowiedzią jest „ASO” – czyli App Store Optmization. Bardzo intensywnie rozwijająca się dziedzina SEO, polegająca na zwiększaniu widoczności w Google Play czy AppStore.

Chcąc zaistnieć w wynikach wyszukiwarek aplikacji musimy zadbać o inne kanały promocji – także poprzez tradycyjną stronę i tradycyjne pozycjonowanie. Ponadto w przypadku aplikacji jeszcze większego znaczenia nabiera porada druga – odpowiednia nazwa aplikacji może przesądzić o jej sukcesie.

6. Analizuj, testuj, optymalizuj

Pamiętaj, że pozycjonowanie to proces. Wymaga czasu, myślenia długofalowego i strategicznego podejścia do tematu. Nie jest to zadanie na tydzień czy miesiąc. Wymaga systematycznej pracy, a także nieustannej analizy, szukania nowych rozwiązań i optymalizacji samego procesu SEO. Nie poprzestawaj także w nauce i śledzeniu trendów – zasady SEO cały czas ewoluują i Ci, którzy najszybciej zaadaptują nowinki w swoim pozycjonowaniu wygrywają.

7. Zrezygnuj z technik Black Hat SEO

Google w ostatnich dwóch latach sporo czasu poświęciło na walkę ze spamerskim podejściem do pozycjonowania. Automaty dodające linki w postach na forum, Systemy Wymiany Linków, sztucznie generowanie treści nie mającej wartości dla użytkowników. To tylko przykłady technik nazywanych Black Hat SEO. Do pewnego czasu sprawdzały się świetnie. W niektórych przypadkach działają nadal. Jeśli jednak startujesz z nowym serwisem, a swoim biznesie posiadasz strategię dłuższą niż kilka miesięcy to niskiej jakości techniki pozycjonowania po prostu się nie opłacają.

Maciej Woźniak

Partner Zarządzający w agencji Whites, specjalizującej się w strategiach White Hat SEO. Reklamą w wyszukiwarkach zajmuje się od 8 lat, pracując m.in. dla Agory, gdzie był odpowiedzialny za działania SEO dla portalu Gazeta.pl oraz rozwijał SearchLab – agencji marketingu w wyszukiwarkach.