Badania przeprowadzone przez Instytut GfK Group na zlecenie firmy Amway w 38 krajach świata, w tym również w Polsce, pokazują, że 80% osób należących do pokolenia Y (do 35 roku życia) ma pozytywne nastawienie do przedsiębiorczości a 51% potrafi sobie wyobrazić rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej.
Zdjęcie royalty free z Fotolia
W Polsce odsetek ten stanowi odpowiednio: 83% i 56% wskazań młodych Polaków. Według 70% młodego pokolenia z 38 krajów świata przedsiębiorczości można się nauczyć w szkołach podstawowych, średnich i na uniwersytetach. Młodzi Polacy wykazują większy optymizm w tym zakresie – uważa tak 77% ankietowanych. Światowy Raport Amway na temat przedsiębiorczości będzie prezentowany podczas finału konkursu „Przedsiębiorcza Szkoła” organizowanego przez Fundację Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości, który odbędzie się 13 lutego 2015 r., na GPW w Warszawie, sala NewConnect, w godz. 13:00-15:00.
Z każdym rokiem obserwujemy, że młodzi Polacy coraz częściej myślą o zakładaniu własnego biznesu. Pozytywne postrzeganie przedsiębiorczości przez młode pokolenie Polaków plasuje się powyżej średniej z 38 krajów, w których to nastawienie badaliśmy. Jest to jeszcze bardziej widoczne w porównaniu do niektórych krajów o bogatej tradycji przedsiębiorczości jak np. Niemcy czy USA. Tam badania pokazują, że młodzi ludzie nie myślą chętnie o zakładaniu własnych firm. Inaczej jest w części tych krajów, gdzie o dobrobyt trzeba powalczyć. Młodzi z tych krajów wykazują znacznie cieplejszy stosunek do przedsiębiorczości – mówi Anna Pietrzak dyrektor naczelny Amway Polska, Litwa, Łotwa i Estonia.
Główne motywatory samozatrudnienia Najbardziej atrakcyjne powody dla młodych ankietowanych z 38 krajów świata do rozpoczęcia prowadzenia własnej firmy od lat są niezmienne i dominują w wielu społeczeństwach. Główne motywatory do pracy na własny rachunek wśród młodych Polaków to:
- niezależność od pracodawcy, bycie swoim własnym szefem (59%). Ten aspekt wskazywano w Polsce częściej niż średnio na świecie (50%);
- samorealizacja, możliwość realizacji własnych pomysłów (52%). Wskazania wśród pokolenia młodych z 38 krajów świata 50%;
- możliwość dodatkowych zarobków (42%). Wskazania wśród pokolenia młodych z 38 krajów świata 36%.
Wiara w skuteczność edukacji biznesowej
