Już niemal co czwarty (24%) kupuje w social mediach. Dla 21% klientów obecność sklepu w porównywarkach cenowych jest dowodem na jego wiarygodność. Działanie w tak wielu kanałach jest wyzwaniem. Dlatego coraz więcej firm decyduje się na sięgnięcie po przewagi, które można uzyskać dzięki zarządzaniu plikiem produktowym.
Czym jest plik produktowy
Plik produktowy jest to najczęściej plik w formacie XML lub CSV, który zawiera istotne parametry produktów dostępnych w sklepie. Służy on przede wszystkim do automatyzacji współpracy z zewnętrznymi serwisami i usługami.
W zależności od docelowej platformy, wymagania co do samego formatu całego pliku jak i formatu poszczególnych parametrów pliku produktowego mogą się między sobą bardzo różnić.
Gdzie stosuje się plik produktowy
Wśród najważniejszych kanałów, które korzystają z plików produktowych wymienić można:
- Google Product Listing Ads – jest to reklama, która wyświetla się w zależności od słowa kluczowego wpisanego w wyszukiwarkę. W tym przypadku plik produktowy musi być przygotowany tak, by zawarte w opisach słowa kluczowe jak najlepiej pasowały do intencji użytkownika szukającego tego typu produktu.
- Reklama na Facebooku i Instagramie – w tym przypadku plik produktowy musi być wzbogacony o dodatkowe wizualizacje i grafiki, aby wyświetlany produkt był możliwie najbardziej atrakcyjny.
- Reklama na TikToku – TikTok również umożliwia wykorzystanie pliku produktowego do tworzenia reklam. W przypadku TikToka automatyczne formaty reklam są bardziej interaktywne, dzięki czemu odpowiednio przygotowany plik produktowy jest w stanie zaowocować dużą ilość bardzo atrakcyjnych materiałów.
- Reklama w porównywarkach cenowych – porównywarki cenowe to jeden z popularniejszych kanałów marketingowych (szczególnie w Polsce), który pozwala docierać do tysięcy użytkowników oraz konkurować nie tylko ceną produktu. W tym przypadku cena jest oczywiście główną informacją z pliku.
- Remarketing, display, mailing i sieci afiliacyjne – “last but not least” pliki produktowe są też źródłem danych preferowanym przez dostawców wielu narzędzi do remarketingu, podstawą wielu scenariuszy marketing automation jak i podstawą kampanii prowadzonych z pomocą sieci afiliacyjnych.
Wszystkie te narzędzia wykorzystują plik produktowy, jednak każde z nich jednocześnie ma swoje indywidualne potrzeby oraz inną ścieżkę optymalizacji. W przypadku krótkiej listy produktów czy jednego lub dwóch obsługiwanych kanałów marketingowych, możliwa jest ręczna modyfikacja danych produktowych z pomocą prostych narzędzi. Jednak bardziej dojrzałe ekosystemy marketingowe, wymagają stosowania zaawansowanych narzędzi.
Korzyści z dobrego zarządzania plikiem produktowym
Narzędzia takie jak Feedink umożliwiają sprawniejsze i wydajniejsze zarządzanie plikiem produktowym. Pozwala to osiągnąć wiele korzyści.
Wydajniejsze wykorzystanie narzędzi marketingowych
Źle dopasowany plik produktowy powoduje, że zautomatyzowane formy reklamowe mogą się źle wyświetlać. Nawet najlepiej zaprojektowana kampania reklamowa w ostatniej chwili się psuje, a tym samym wysiłek marketerów idzie na marne.
Omnichannel ready
Dzięki zastosowaniu plików produktowych można uruchamiać swoje kampanie reklamowe w wielu (jeśli nie we wszystkich) kanałach równolegle.
Jeden punkt zarządzania
Centralny system zarządzania plikami produktowymi to także wygoda dla marketerów. W przypadku gdy modyfikowana jest pojedyncza informacja dostępna we wszystkich kanałach (na przykład cena czy nazwa produktu), można to wykonać w jednym miejscu.
Podsumowanie
Plik produktowy jest jednym z tych zakulisowych narzędzi, które wspierają działanie w innych obszarach, same pozostając niewidoczne. Sprawne zarządzanie danymi produktowymi pozwala maksymalizować korzyści z działań w wielu kanałach.
Materiał powstał we współpracy z feedink.com
__________________________________________
Jak w tych niepewnych czasach związanych z licznymi kryzysami gospodarczymi zwiększyć sprzedaż w swoim e-sklepie i zadbać o to, aby konsumenci chcieli z Tobą zostać?
Na to pytanie odpowiedź znajdziesz w niniejszej publikacji poświęconej polskiemu rynkowi e-commerce. Przybliży Ci ona m.in jakie są obecnie trendy w sprzedaży internetowej i na które z nich koniecznie warto zwrócić uwagę.