Startup Poland rusza z serwisem dla startupów i inwestorów

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

startup poland serwis

Udostępnij:

Fundacja Startup Poland uruchamia nowy serwis kierowany do założycieli startupów i inwestorów. Ma na celu wsparcie rozwoju startupów poprzez kształtowanie standardów współpracy z funduszami.

Startup Poland Standardy, nowy serwis Fundacji Startup Poland jest bazą wiedzy w zakresie współpracy innowacyjnych spółek z funduszami VC i z aniołami biznesu.

Zawiera materiały odpowiednie do każdego etapu takiej współpracy – zarówno przed, jak i po inwestycji oraz w jej trakcie. Co więcej, w naszym serwisie regularnie będą pojawiać się artykuły dotyczące trendów w ekosystemie startupowych czy zmian legislacyjnych, obejmujących młode spółki, w tym zagadnień dotyczących wdrażania wskaźników ESG. Co więcej, aby dostarczyć założycielom startupów jak najwięcej praktycznych narzędzi, publikowane będą także checklisty, dostosowane do różnych etapów rozwoju startupu.

Standard I: innowacyjność 

– Jeśli jako kraj chcemy konkurować nie tylko tanią siłą roboczą, a innowacyjnością, musimy zadbać o rozwój ekosystemu startupowego. Nad tym procesem czuwamy jako fundacja już od kilkunastu lat. Teraz, na drodze do budowania lepszych warunków dla startupów, stawiamy kolejny krok. Chcemy, żeby nowy serwis był bazą wiedzy i platformą do wymiany doświadczeń dla ekspertów z rynku, inwestorów, startupowców, dziennikarzy. Wszystko po to, aby wspólnie zbudować standardy na rynku – mówi Tomasz Snażyk, prezes Startup Poland.

I dodaje: – Przed przystąpieniem do prac przeprowadziliśmy wiele rozmów z naszymi partnerami. Jarek Sroka z Incredibles poświęcił nam długie godziny, dlatego nazywamy go “ojcem chrzestnym” projektu. Zastanawialiśmy jaka forma będzie najlepsza. Zdecydowaliśmy o serwisie, a nie jednorazowej publikacji, bo chcemy, żeby ten projekt żył, był aktualizowany, dostarczał świeżych przykładów – podkreśla Snażyk.

Fundacja Startup Poland do współpracy przy tworzeniu serwisu zaprosiła instytucje i organizacje angażujące się w rozwój ekosystemu startupowego w Polsce – Google for Startups, PFR Ventures, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) oraz InCredibles Sebastiana Kulczyka.

Standard II: ekspansja

Sporym wyzwaniem dla startupów jest ekspansja zagraniczna – z raportu Startup Poland „Polskie Startupy 2022” wynika, że co trzeci startup ma problemy z rozwojem za granicą.

– Polskie startupy potrzebują uporządkowania kwestii związanych ze współpracą z funduszami – między innymi po to, aby skuteczniej rozwijać się za granicą. Nad Wisłą mamy ponad 5 tysięcy startupów, jednak niewiele z nich jest szeroko rozpoznawalnych. Tylko nieliczne zyskały popularność na świecie, zazwyczaj te, które kierują ofertę do klientów indywidualnych. Rozwiązania dla biznesu będą miały w społecznej świadomości zawsze mniejszą popularność, dlatego tym bardziej potrzebują dobrze skalibrowanej strategii i współpracy z inwestorami – mówi Michał Kramarz, dyrektor Google for Startups na Europę Środkowo-Wschodnią.

Standard III: finansowanie

Ważne, aby startupy miały świadomość, gdzie sięgać po środki – nadal to te publiczne najczęściej są obecne we wczesnej fazie rozwoju projektów technologicznych.
 

– Dotychczasowe zaangażowanie sektora publicznego pomogło wielu polskim spółkom technologicznym dojrzeć i skutecznie skomercjalizować swoje produkty. Przykładowo w ramach samego programu BRIdge Alfa, realizowanego przez NCBR dzięki środkom z Funduszy Europejskich, przekazaliśmy do tej pory 890 mln zł na rozwój ponad 1000 innowacyjnych spółek – mówi dr Jacek Orzeł, p.o. dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Obojętnie, czy środki pochodzą od instytucji publicznej czy z prywatnego funduszu, kluczowe jest odpowiednie ułożenie strategii mającej za zadanie przyciągnięcie inwestora oraz udana współpraca z inwestorem.

– Polskie startupy mają dziś szeroki wybór źródeł finansowania. Poczynając od rodzimych funduszy VC, w tym ponad 60 zespołów wspieranych przez PFR Ventures, przez lokalne zespoły zarządzające kapitałem prywatnym lub pochodzącym od międzynarodowych instytucji finansowych, po w pełni zagraniczne fundusze. Ważne, by founderzy startupów wiedzieli nie tylko, jak przyciągać uwagę inwestorów, ale też jakie warunki negocjować i na co zwracać uwagę w umowach – podsumowuje Aleksander Mokrzycki, Wiceprezes Zarządu PFR Ventures.

Redaktorką naczelną nowo powstałego serwisu została Iga Kołacz, specjalizująca się w pisaniu na temat szeroko rozumianego biznesu, startupów i nowych mediów, autorka m.in. raportu „Luki w ekosystemie startupowym” opublikowanego przez Startup Poland we współpracy z GPW i NCBR.