Bank w telefonie
Najczęściej z bankowych aplikacji mobilnych korzystają osoby w wieku 19 – 54 lata i mieszkańcy największych miast. Polacy są pragmatyczni. Najbardziej cenimy zachowania i zakupy tzw. „smart” czyli sprytne, a sam spryt znajduje się też w czołówce pożądanych i wskazywanych jako posiadane cech charakteru. Nowe rozwiązania muszą być zatem „opłacalne” i oferować nam wartość dodaną, abyśmy chcieli z nich korzystać. Aplikacje bankowe najwyraźniej takie są, ponieważ ich użytkownicy wskazują średnio na prawie 4 obszary, w jakich są pomocne i używane. Przede wszystkim dokonują za ich pomocą przelewów (52 proc.), sprawdzają stan rachunków (50 proc.), a także opłacają rachunki (47 proc.) i śledzą historię wykonanych operacji (44 proc.), ale także płacą, kontaktują się z bankiem i tworzą stałe zlecenia opłat. 21proc. korzystających z aplikacji bankowych zarządza kontami oszczędnościowymi, 13 proc. sprawdza notowania giełdowe, a 18 proc. sprawdza kursy walut.
Z kolei konsumenci, którzy kupują mobilnie, czyli jak wynika z raportu, najczęściej i najintensywniej korzystają z bankowości mobilnej, przede wszystkim dokonują przelewów (64 proc.), sprawdzają historię operacji (62 proc.), opłacają rachunki (60 proc.) i sprawdzają stan rachunku (59 proc.). Aż 42 proc.z nich płaci przy pomocy aplikacji za zakupy mobilne, a 35% tworzy stałe zlecenia zapłaty.
– Prognozy Visa mówią, że do 2020 r. płatności dokonywane za pomocą urządzeń mobilnych będą stanowiły ponad połowę wszystkich płatności Visa. Technologie mobilne pozwalają zaspakajać potrzeby konsumentów w coraz lepszy sposób. W dalszym rozwoju płatności mobilnych istotną rolę odegra m.in. wdrożona już w Polsce tokenizacja Visa – technologia o przełomowym znaczeniu, podnosząca bezpieczeństwo użytkowników kart, jak również umożliwiająca naszym partnerom – m.in. bankom, instytucjom finansowym i detalistom – proste, szybkie i bezpieczne powiązanie kart Visa z różnymi innowacyjnymi usługami płatniczymi. Niebawem konsumenci w Polsce będą mogli skorzystać też z usługi Visa Checkout, która znacznie uprości płacenie kartami za zakupy w sieci, w szczególności z urządzeń mobilnych – komentuje Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce.
Najpopularniejsze metody płatności
Konsumenci kupujący wielokanałowo preferują płatności przelewem bankowym, ale w tej grupie już wyraźnie na drugie miejsce wysunęła się karta płatnicza, z której korzysta 41proc. badanych. W 2015 roku konsumenci jako najchętniej wykorzystywaną metodę płatności wskazali szybkie przelewy. W tym roku jest to zależne od tego, w jaki sposób – na jakim urządzeniu lub urządzeniach – kupuje i płaci konsument. Szybkie przelewy w dalszym ciągu znajdują się na na pierwszym miejscu, czyli są wskazywane jako najwygodniejsze, zarówno przez konsumentów kupujących w sieci, jak i kupujących na smartfonie i wielokanałowo. Kupujący na tablecie tym razem wskazali jako najwygodniejszą metodę kartę płatniczą. W top trzech wskazaniach znajdują się natomiast niezależnie od grupy szybkie przelewy, płatności zbliżeniowe i karta płatnicza.
Raport jest dostępny na stronie e-Izby.
fot. pexels.com