Zdjęcie główne artykułu by pexels.com
Od dwóch lat da się zaobserwować postępującą popularyzację startupów i coraz większe zainteresowanie branżą startupową w mainstreamowym środowisku, wśród korporacji i mediów. Coraz więcej organizowanych jest wydarzeń startupowych, powstaje wiele przestrzeni, w których startupy mogą realizować swoje pomysły, a na rynku pojawia się coraz więcej startupów. Startupy stały się również obiektem działań marketingowych firm, które prześcigają się w ofertach dla młodych, dynamicznie rozwijających się zespołów. Mowa tu między innymi o bankach, przestrzeniach biurowych, targach itp. Jedną z form promocji produktów i usług skierowanych do startupów jest konkurs.
Konkursy dla startupów przybierają różne formy. Mogą być dla nich mniej lub bardziej atrakcyjne. Niektóre mają tylko za zadanie promowanie produktów i usług organizatorów, brak jest Value Proposition dla startupów. Kiedy więc warto wziąć udział w konkursie i co wziąć pod uwagę startując w nim? Kilka porad na ten temat znajdziesz poniżej.
1. Jasno określone i komunikowane Unique Value Proposition
Duża liczba konkursów, do których jesteś zapraszany, powoduje że ciężko wybrać te najbardziej korzystne dla Ciebie. Startupy kierują się często wysokością nagrody finansowej. Nie jest to jednak najlepszy wyróżnik konkursu i czynnik, który powinien być decydujący. Sprawdź, jakie korzyści poza nagrodą finansową otrzymasz jako uczestnik konkursu. Pamiętaj, że inwestujesz w niego swój czas, dlatego pomyśl, co możesz zyskać biorąc udział w danym konkursie, nawet jeśli nie uda Ci się go wygrać. Przykładowe unikalne wartości to pomoc w sprzedaży i budowie sieci dystrybucyjnej dla produktu startupu przez firmę organizującą konkurs, międzynarodowy networking, możliwość skorzystania z wartościowego mentoringu oraz otrzymania feedbacku od światowej klasy ekspertów i inwestorów.
2. Wybierz konkurs o światowej renomie lub bogatej historii
Udział w znanych, światowej klasy konkursach to szansa PRowa. Nawet jeśli startup nie wygra, ale zostanie doceniony w jakiejś kategorii poprzez nominację, może to wykorzystać medialnie oraz w kontaktach z potencjalnymi inwestorami czy partnerami biznesowymi. Zwycięstwo w nikomu nieznanym konkursie, oprócz wygranej nagrody może nie dawać żadnych dodatkowych korzyści.
3. Laureaci z sukcesami
To co uwiarygadnia konkurs to historia jego wcześniejszych zwycięzców. Sprawdź, jakie startupy brały udział we wcześniejszych edycjach konkursu i jak wpłynęło to na ich rozwój. Jeśli znasz startupy, które brały udział we wcześniejszych edycjach, zapytaj je o opinie i rekomendacje.
4. Różnorodni partnerzy konkursu
Konkursy, które sponsorowane są tylko przez jedną firmę, często mają ograniczone już na starcie możliwości networkingowe. Wybierz takie, które organizowane są przez niezależne instytucje w partnerstwie z co najmniej kilkoma wiarygodnymi firmami.
5. Jawne kryteria doboru i oceny startupów
Ważnym elementem doboru konkursów, w których startujesz, jest jasno określona grupa odbiorców. Konkursy, w których startupy na starcie swojej drogi, tylko ze skrótowo opisanymi pomysłami, startują obok startupów przynoszących dochód z osiągniętym Product/Market Fit, odłóż na bok. Wybierz te, w których kryteria oceny startupów są określone i transparentne. Nie chcesz tracić czasu na udział w konkursach, w których Twój zarabiający startup oceniany jest tylko pod kątem kreatywności pomysłu i przegrywa z błyskotliwym, ale jednak tylko pomysłem.
6. Sprawdź zyski vs koszty
Wyestymuj korzyści, które możesz uzyskać biorąc udział w konkursie. Zarówno w wersji minimum (bierzesz udział bez sukcesu), jak i maximum (wygrywasz). Zastanów się, ile pracy i czasu zajmie Ci złożenie aplikacji konkursowej i przygotowanie do pitchowania, prezentowania swojego startupu. Spróbuj zmaksymalizować korzyści i zminimalizować potencjalne straty, angażując się na 100% w konkursy o potencjalnie najlepszym stosunku kosztów do zysku.
Udział w konkursie może być opłacalny i zyskowny dla startupu, nawet jeśli nie wiąże się z wygraniem atrakcyjnej nagrody finansowej. Jednak decyzja o udziale w wydarzeniu powinna być poprzedzona prostą analizą, rachunkiem potencjalnych zysków i strat.
–
Artykuł powstał w ramach promocji międzynarodowego konkursu Global Student Entrepreneur Awards, który ma na celu wyłonienie najlepszego studenta-przedsiębiorcę.Do wygrania w konkursie jest po 1000 zł w 3 półfinałach i 5000 zł w finale polskim, a następnie 150 tys. $ w finale międzynarodowym. Uczestnikom konkursu oferowane jest również wsparcie mentoringowe międzynarodowych ekspertów m.in. Steve’a Blank’a, Bob’a Dorf’a. Czwarta edycja konkursu w Polsce organizowana jest w Krakowie, Rzeszowie i Katowicach, a partnerami zostali m.in. Google LaunchPad Week, hub:raum Krakow by T-Mobile, Business Link, Innovation Nest. Konkurs organizowany jest przez zespół Project: People.
–
Beata Mosór-Szyszka
Co-founder & Strateg Project People
PR i marketing manager, coach, trener i konsultant strategiczny z ponad 10-letnim doÅ›wiadczeniem zawodowym zdobywanym w firmach o znaczÄ…cej pozycji na polskim i miÄ™dzynarodowym rynku usÅ‚ug IT (m.in. nazwa.pl, Sabre, VSoft). Współorganizator liczÄ…cych siÄ™ konferencji i eventów o zasiÄ™gu ogólnopolskim (m.in. Agile Central Europe Conference, Product Development Days). Współorganizator programów akceleracyjnych dla startupów m.in. Challenge Up! by hub:raum, Deutsche Telekom, Cisco & Intel, Google LaunchPad Week Warsaw.Â