Projekt to efekt współpracy z firmą Accenture, która jest partnerem technologicznym Grupy PKO. Platforma jest rozwiązaniem integracyjnym opartym o Google Cloud. Ważnym jej elementem jest obszar API, który służy do komunikacji z dostawcami przy obsłudze procesów sprzedażowych i posprzedażowych.
– Technologie chmurowe to obok sztucznej inteligencji i wykorzystania danych trzon rozwoju technologicznego naszego banku. Wykorzystujemy chmurę wszędzie tam, gdzie pozwala nam ona poprawiać doświadczenie klienta i tworzyć dla niego nową wartość. Platforma usług dodatkowych PKO to kolejny projekt w ramach naszej strategii Road to Cloud. To rozwiązanie, które zmieni nasz model współpracy z zewnętrznymi dostawcami usług cyfrowych i pozwoli na jeszcze szybszy oraz efektywniejszy rozwój usług VAS w aplikacji IKO i serwisie internetowym iPKO – mówi Artur Kurcweil, Wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego, odpowiedzialny za obszar technologii.
Przeczytaj również PKO Bank Polski wychodzi poza bankowość. O rozwoju usług dodanych opowiada Radosław Janusz
Usługi dodane w PKO Banku Polskim
Platforma usług dodatkowych PKO Banku Polskiego to rozwiązanie integracyjne zapewniające bezpieczne i niezawodne połączenie między systemami banku a zewnętrznymi dostawcami usług. Przy jej budowie zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania architektoniczne, które ograniczają koszty jej utrzymania i umożliwiają dalszy rozwój. Dzięki wykorzystaniu podejścia opartego o skonteneryzowane mikroserwisy oraz lokalizację przetwarzania w publicznej chmurze obliczeniowej Google Cloud Platform osiągnięto bardzo dobre wyniki skalowalności systemu, co potwierdziły testy wydajnościowe.
– Zapewniliśmy PKO Bankowi Polskiemu kompleksowe wsparcie na każdym etapie wdrożenia, począwszy od analizy i przygotowania projektu funkcjonalnego rozwiązania, poprzez opracowanie architektury i prace implementacyjne, po utrzymanie systemu w okresie stabilizacji. Cieszę się, że kolejny raz mieliśmy możliwość zrealizować dla PKO Banku Polskiego zaawansowany projekt technologiczny, który otwiera przed klientami banku nowe możliwości i podnosi komfort korzystania z usług. Realne korzyści odczują także partnerzy banku – nowa platforma zapewni im przede wszystkim łatwość i elastyczność integracji – mówi Grzegorz Chudek, Managing Director, Cloud First Lead, Accenture w Polsce.
Integracja z API
Ważnym elementem platformy integracyjnej jest obszar API. Służy do komunikacji z dostawcami przy obsłudze procesów sprzedażowych i posprzedażowych. Dzięki zastosowaniu ujednoliconego zestawu usług oraz elastycznej parametryzacji produktów i interfejsów, podłączenie nowych dostawców i rozszerzanie oferty usług dodanych nie wymaga zmian programistycznych po stronie Grupy PKO i może być realizowane w warstwie konfiguracyjnej. Automatyzacja rozliczeń z dostawcami oraz dynamiczne skalowanie infrastruktury chmurowej pozwalają na znaczące skrócenie time to market, obniżenie kosztów operacyjnych i zminimalizowanie nakładów na infrastrukturę, niezbędnych do utrzymania systemu.
Platforma usług dodatkowych PKO to nie pierwsza inicjatywa banku powstała we współpracy z Accenture. W ostatnich latach PKO Bank Polski realizował szereg innowacyjnych projektów przy wsparciu Accenture m.in. wdrożenie platformy SAP Success Factors, do nowoczesnej obsługi procesów kadrowo – płacowych dla 23 tys. pracowników czy wdrożenie MS Teams na 10 tys. komputerach oraz 3 tys. telefonów, co umożliwiło pracownikom banku pracę zdalną.