Pięć lat, siedem edycji i 59 studiów
23 sierpnia 2018 r. zatwierdzono regulamin I. edycji Inkubatora & Akceleratora Digital Dragons. Ta data uznawana jest za oficjalną inaugurację działalności Inkubatora DD – wtedy ruszyła machina marketingowa, przygotowania administracyjne, formowanie zespołu mentorskiego. W ciągu minionych pięciu lat odbyło się siedem edycji: trzy ukierunkowane na studia projektujące gry na konsole i PC, trzy skupione na projektach growych na urządzenia mobilne i jedna edycja mieszana. Uczestniczyło w nich 59 niezależnych studiów gier z Polski i całego świata – od Malezji po Chile. Dodatkowych 10 młodszych zespołów otrzymało indywidualne wparcie w ramach programu preinkubacji.
– Studia, z którymi współpracujemy, są zazwyczaj tworzone przez małe, ale świetne zespoły – mówi Łukasz Leszczyński, kierujący programami inkubacji i akceleracji dla branży gier w Digital Dragons. – Bardzo często to specjaliści z branży gier, IT lub filmowej, z dużymi dokonaniami w dziedzinie developmentu, artu, sound designu, animacji, game designu, nierzadko z doświadczeniem w największych polskich studiach AAA. Przychodzą do nas, chcą uzupełnić luki w swojej wiedzy biznesowej, zarządczej lub finansowej, szukając nowych kontaktów, stając często w nowej dla siebie roli CEO studia. Przez kolejne miesiące programów współpracujemy, wykorzystując wcześniejsze doświadczenia uczestników oraz dostarczając im – stosownie do potrzeb – nowych kompetencji czy wiedzy.
Programy trwają od czterech do dziewięciu miesięcy. Uczestniczą w nich małe grupy studiów, dzięki czemu zespół I&A DD może każdemu poświęcić pełnię uwagi. Szeroki wachlarz narzędzi rozwojowych pozwala budować wartości programów Inkubatora & Akceleratora Digital Dragons, takie jak wysoka jakość mentorów, dostęp do unikalnego know-how branży gier, przyjazna atmosfera sprzyjająca rozwojowi kompetencji biznesowych i zarządczych, przestrzeń do dzielenia się doświadczeniami, bezpośredni kontakt z partnerami biznesowymi (wydawcy, inwestorzy, media), a także możliwość dołączenia do Digital Dragons – najbardziej kompletnego w tej części Europy ekosystemu wsparcia branży gier.
Co robi niezależne studio gier, które dołączyło do programu Inkubatora & Akceleratora Digital Dragons? Uczestniczy w warsztatach, konsultuje z ekspertami swoje projekty w ramach feedback dayów, dzieli się wiedzą i doświadczeniami z pozostałymi uczestnikami, rozbudowuje network, poprawia procesy produkcyjne, zarządcze oraz strategię rozwoju studia od strony biznesowej w ramach kamieni milowych, a na koniec – w czasie Demo Daya – pitchuje swoją grę przed inwestorami, wydawcami i mediami branżowymi.
Cyfrowe smoki – tylko w trybie co-op
O sile Inkubatora & Akceleratora Digital Dragons stanowi właśnie gotowość do gry w trybie kooperacji, mocno wpisana w DNA tego przedsięwzięcia. Dobrze jest myśleć o Inkubatorze & Akceleratorze DD jako o community łączącym zespół zarządzający, niezależne studia gier, mentorów z branży oraz licznych partnerów.
– Współpracę ze wszystkimi członkami naszej społeczności traktujemy nie tylko jako przyjemność, ale też ważne zobowiązanie – mówi Małgorzata Marzęcka z zespołu Inkubatora i Akceleratora DD – Monitorujemy efektywność wszystkich narzędzi, zbieramy feedback, aby zarówno doraźnie, jak i strategicznie udoskonalać wszystkie moduły naszych programów. Chcemy być efektywnym instrumentem wsparcia branży gier: uczestnikom dawać satysfakcję z realnego rozwoju, a mentorom i partnerom – realny wpływ na rozkwit niezależnych studiów oraz nowe możliwości biznesowe.
Skuteczne wspieranie rozwoju indie game developerów było możliwe dzięki wsparciu ponad 20 organizacji partnerskich, wśród których warto wymienić:
- Fundusz Zalążkowy KPT, który od dwóch lat wytrwale wspiera programy Inkubatora &Akceleratora DD;
- Województwo Małopolskie, prawdziwego hipstera wśród samorządów, wspierającego branżę gier zanim to było modne;
- Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, wspierającą rozwój programów akceleracyjnych w oparciu o instrumenty UE;
- wydawców takich jak Different Tales, Walkabout Games, Klabater, Vivid Games, Crunching Koalas, Sheepyard, pracujących intensywnie z uczestnikami programów;
- inwestorów: SMOK Ventures, Satus Games i Apis Venture;
- inne podmioty z branży gier zainteresowane dzieleniem się wiedzą i pomaganiem młodszym kolegom: Google for Startups, Orbital Knight, Polyslash, All In Games.
W trybie kooperacji grają z Inkubatorem & Akceleratorem DD nie tylko organizacje, ale także ponadstuosobowa grupa mentorów i ekspertów, z których ponad 1/3 to C-level managerowie, a 2/3 – specjaliści z doświadczeniem co najmniej seniorskim. Cała grupa mentorów to wirtuozi w swoich dziedzinach: od kierowania studiami, przez finanse zarządcze, zarządzanie produkcją, user acquisition, community management, współpracę z wydawcą lub inwestorem, po data-driven development.
Agata Pietras, specjalistka ds. inkubacji branży gier, dodaje: – W każdej edycji wybieraliśmy na mentorów sprawdzonych ekspertów z branży. Każda z tych osób ma nie tylko unikalną wiedzę ze swojej dziedziny, ale też jest otwarta, aby się nią dzielić, i potrafi robić to skutecznie. W wyborze mentorów oraz doborze tematyki warsztatów kierujemy się potrzebami uczestników zgłoszonymi w trakcie rekrutacji.
Smoki z całego świata spotykają się w DD
W Digital Dragons traktujemy wszystkich jako „smoczych braci”. Zarówno studia, jak i wydawcy czy inwestorzy mogą nazywać się „cyfrowymi smokami”, a zespół Digital Dragons chce pomóc im rozpościerać skrzydła. W pierwszych latach działania zespół DD wspierał rodzime zespoły, ale ostatnie dwie edycje, dzięki wsparciu programu Poland Prize, umożliwiły studiom z zagranicy rozpoczęcie działalności w Polsce.
Paulina Pyzioł, koordynatorka ds. akceleracji branży gier w DD, zauważa również, że zagraniczni deweloperzy widzą liczne korzyści z dołączenia do polskiego środowiska gamedevowego: – Widzimy ogromne zainteresowanie programem akceleracji. Rozmawiamy z twórcami gier mobilnych, konsolowych i PC z całego świata. Z dumą obserwujemy, że praktycznie wszyscy rozmówcy nie tylko kojarzą polski gamedev, ale widzą istotną korzyść w dołączeniu do niego. Zagraniczni game developerzy dzięki dołączeniu do Akceleratora Digital Dragons wchodzą do uznanego na świecie i w środowisku growym ekosystemu.
Smoki rozpościerają skrzydła
– Byłem partnerem w wielu akceleratorach i inkubatorach. To działania ważne dla rynku, ale zazwyczaj nieefektywne ekonomicznie. Z tym większą przyjemnością twierdzę, że Akcelerator Digital Dragons jest skutecznym narzędziem skautingu oraz wsparcia biznesowego przekazywanego uczestnikom i znajduje się w ścisłej czołówce tego typu przedsięwzięć. Co więcej: biorąc pod uwagę już tylko specjalizację grową, wraz z całym pakietem instrumentów spod znaku Digital Dragons, jest liderem wsparcia dla indie game developerów. Zważywszy na świetne projekty w jakie zainwestowaliśmy, częściowo wywodzące się z I&A DD, nie będę ukrywał, że czekamy na kolejne Demo Daye i kolejnych absolwentów – mówi Krzysztof Bełech, założyciel Satus Games ASI i członek zarządu FZ KPT.
Absolwenckie studia Inkubatora & Akceleratora DD stanowią 12% polskiej branży gier. W tym gronie można znaleźć liczne przykłady udanej współpracy z inwestorami lub wydawcami, weteranów crowdfundingu, obecne jest także jedno studio działające na giełdzie. Są wśród takie firmy jak na przykład: Yaza Games, Byte Barrel czy Serious Sim.
Yaza Games jest ambitnym i kreatywnym zespołem rozwijającym grę Inkulinati, w której gracz wciela się w średniowiecznego iluminatora tworzącego armie zwierząt na marginesach ksiąg. Zespół zgromadził na swoim koncie liczne międzynarodowe nagrody branżowe, przeprowadził skuteczną kampanię crowdfundingową i zbudował oddane community fanów.
Byte Barrel to tytani pracy i weterani branży, w tym również game jamów, stojący za entuzjastycznie przyjętym przez graczy projektem Forgive me Father. Zespół korzenie ma w licznych game jamach w całej Europie, gdzie founderzy szlifowali warsztat oraz eksperymentowali z nowymi formami. Udział w programie Inkubatora & Akceleratora DD był dla zespołu gorzko-słodki: spowodował co prawda porzucenie starego i biznesowo nieefektywnego projektu, ale pozwolił rozpocząć produkcję nowej gry w partnerstwie z inwestorem poznanym na Demo Dayu.
Serious Sim jest to zespół ekspertów, który potrafi zarówno uczyć innych, jak i gromadzić nowe doświadczenia. Studio budowane jako dojrzała i odpowiedzialna firma, solidny partner biznesowy oraz przyjazne miejsce pracy. Serious Sim ma na koncie niezwykły tytuł wojenny Radio Commander, a pracuje nad Heading Out – grą osadzoną w klimacie amerykańskiego kina drogi lat 70-tych. Udział w programie Inkubatora & Akceleratora DD był dla studia okazją do poznania inwestora i rozpoczęcia z nim współpracy biznesowej.
Warto również wspomnieć o sporych sukcesach zagranicznych studiów, dla których udział w Akceleratorze DD „odegrał kluczową rolę w ukształtowaniu ścieżki rozwoju studia”. To słowa Playdew, pakistańskiego studia z siódmej edycji programu, które o samym przebiegu akceleracji mówi w ten sposób:
– Zasób wiedzy specjalistycznej i spostrzeżeń doświadczonych mentorów, których studio poznało w czasie warsztatów, okazał się kluczowy w budowaniu strategii biznesowej, podniesieniu jakości produktów i usprawnieniu procesów operacyjnych studia. Nie można przecenić znaczenia możliwości tworzenia sieci kontaktów i współpracy, jakie stwarza Akcelerator. W czasie programu udało się zespołowi nawiązać liczne kontakty branżowe, dzięki czemu nie tylko mógł wymieniać się doświadczeniami z innymi uczestnikami programu, ale również poszerzyć sieć zawodową.
Playdew obecnie kończy pracę nad grą Lost Twins II, która jeszcze w tym roku ma być dostępna na PC. Chociaż większość zagranicznych studiów, które brały udział w ostatnich edycjach Akceleratora, nadal pracuje nad swoimi grami, to niektóre z nich mogą się już pochwalić niemałymi sukcesami. Na przykład – studio Persis Play zostało wielokrotnie wyróżnione na arenie międzynarodowej za grę Fatherhood, która pokazuje wojnę na Bliskim Wschodzie z unikalnej perspektywy, co zostało docenione zarówno przez gigantów branży, jak i graczy.
Z kolei holenderskie studio Grumpy Owl Games pokazało, że nawet gry indie mają szansę na rozwój swojego IP. Dzięki mądremu podejściu do biznesu, determinacji oraz wysokim umiejętnościom ich gra Untamed Tactics doczekała się również wersji „bez prądu”. Gra planszowa oparta na mechanikach i świecie znanym z gry wideo podbiła serca graczy, o czym świadczy udana kampania na Kickstarterze.
***
Dzisiaj Inkubator i Akcelerator Digital Dragons pozostaje jedynym aktywnym akceleratorem dla branży gier w Polsce. Specjalistka ds. akceleracji branży gier w Digital Dragons, Klaudia Stawska-Magdziak, tak podsumowuje działania zespołu: – Cieszymy się, że Inkubator & Akcelerator Digital Dragons przyciąga tak wiele studiów z niemal całego świata. Dzięki temu mieliśmy okazję zobaczyć ogromny przekrój naprawdę niesamowitych projektów – od tytułów bardzo niszowych, ale ważnych społecznie, aż po gry aspirujące do kategorii AAA. Gdyby nie Inkubator & Akcelerator, niektóre z tych projektów nie miałyby szansy na dotarcie do wydawców czy inwestorów. Program daje szansę na spotkanie niezwykle utalentowanych, ambitnych ludzi z biznesowymi partnerami, którzy poszukują właśnie takich wyjątkowych projektów. Na rok 2024 przygotowujemy już kolejne propozycje dla indie game developerów.
Więcej szczegółów będzie można znaleźć wkrótce na [email protected], zawsze można też skontaktować się z zespołem Inkubatora i Akceleratora Digital Dragons via [email protected].
Zespół Inkubatora i Akceleratora Digital Dragons
Materiał reklamowy powstał we współpracy z Krakowskim Parkiem Technologicznym.