– Polska jest największym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej, a tym samym głównym dla AxFina. Dzięki przejęciu E-Kancelarii zamierzamy jeszcze bardziej wzmocnić swój zasięg rynkowy i efektywność operacyjną. Ostatecznym celem jest stworzenie wiodącego polskiego podmiotu obsługującego aktywa i pożyczki, napędzanego technologią, stając się preferowanym partnerem dla polskich instytucji finansowych, korporacji i inwestorów portfelowych – mówi Johannes Wolfslehner, CEO AxFina.
E-Kancelaria planuje zakończyć 2023 rok z ponad 10 mln zł EBITDA, mając zdywersyfikowane źródła przychodów z obsługi ok. 50 dużych klientów, pakietów własnych i obsługi klienta. Strategia po przejęciu opiera się na trzech filarach: cyfryzacji/digitalizacji, samodzielnej obsłudze klienta i konsolidacji oraz pozyskiwaniu zagranicznych inwestorów w polskie portfele dłużników. E-Kancelaria świadczy również pomoc kredytobiorcom we frankach szwajcarskich, a dzięki partnerowi takiemu jak AxFina będzie w stanie wprowadzić na rynek nowe rozwiązania zarówno w zakresie wynagrodzenia dla pośredników, jak i oferty produktowej dla klientów.
– E-Kancelaria zawsze koncentrowała się na technologii, a AxFina posiada wiele nowoczesnych rozwiązań, które umożliwiają windykację cyfrową. Do tej pory E-Kancelaria była finansowana kapitałem własnym i kapitałem dłużnym jednego z polskich funduszy. Dołączenie do rodziny AxFina daje szersze możliwości pozyskania kapitału w dużej międzynarodowej grupie, a tym samym zwiększa skalę działania. Chciałbym dodać, że E-Kancelaria swój sukces zawdzięcza przede wszystkim ludziom. Zespół liczy obecnie 80 osób, w tym wiele pracujących nieprzerwanie od 2017 roku. Po zmianie planujemy kontynuować pro pracownicze nastawienie i zwiększać zatrudnienie – mówi Piotr Maciągowski Prezes E-Kancelaria.
Spółka uruchamia w Polsce narzędzia do samodzielnej obsługi zadłużenia
AxFina wprowadza w Polsce cyfrowe narzędzie do zarządzania należnościami. Pomaga ono klientom obsługiwać długi w pełni online i umożliwia zaangażowanie za pośrednictwem wielu kanałów cyfrowych. Samoobsługowe narzędzia do zarządzania niezapłaconymi rachunkami czy pożyczkami funkcjonują już w wielu krajach i mogą przyjąć się również w Polsce. Dłużnik sam decyduje, w jaki sposób ureguluje swoje zobowiązania, nie musi nikomu tłumaczyć się ze swoich problemów. Dedykowana aplikacja umożliwia dokonywanie szybkich płatności online, konsolidację zadłużenia, refinansowanie na podstawie spersonalizowanych informacji o należnościach oraz zawieranie ugód. To tzw. egzekucja pozytywna, a osoba zadłużona jest konsumentem z problemem finansowym. Takie podejście to wdrożenie zupełnie nowej filozofii zarządzania należnościami opartej na pogłębionej komunikacji, poszanowaniu prywatności i bezpieczeństwie klienta.
– Digitalizacja oznacza zapewnienie konsumentom opartych na danych i zorientowanych na klienta usług windykacyjnych. Służy do tego platforma Finastic. Samodzielna obsługa klienta to model windykacji, który oddaje proces w ręce dłużnika. Rozumiemy to jako tworzenie rozwiązań, które umożliwią konsumentom przezwyciężenie trudności finansowych. Obecnie jest to nowy model usług w Polsce, który ma szanse się przyjąć, bo zmienił się model dłużnika. 20 lat temu przeciętny 40- latek nie potrafił zalogować się do banku, teraz od roku nie był w oddziale banku. Wielu dłużników niechętnie korzysta z telefonów i preferuje komunikatory, czaty lub inne aplikacje do kontaktu – mówi Krzysztof Różycki CSO AxFina Holding SA.
W planach konsolidacja rynku dzięki narzędziom do windykacji cyfrowej
W Polsce wciąż jest wiele firm windykacyjnych, które nie mają wystarczająco rozwiniętych procesów online. Konsolidacja dzięki technologii sprawdza się na wielu rynkach. W Polsce cyfrowe rozwiązania są poszukiwane i pożądane.
– Konsolidacja rynku oznacza poszukiwanie i wykorzystywanie możliwości wzrostu poprzez akwizycje na polskim rynku. Mamy podobne doświadczenia w tym obszarze: E-Kancelaria na rynku polskim, AxFina na rynku europejskim. Dzięki wdrożeniu strategii windykacji cyfrowej nasi partnerzy mogą obniżyć koszty zarządzania należnościami średnio o 15% – mówi Piotr Maciągowski.
Spółka chce sprowadzać zagranicznych inwestorów w polskie portfele wierzytelności
Celem AxFina jest również sprowadzenie do Polski organizacji chętnych do zakupu portfeli wierzytelności w naszym kraju. Do tej pory polskie firmy nabywały je za granicą. Jednak doświadczenie i relacje z wieloma podmiotami w Europie dają perspektywę dużego prawdopodobieństwa sukcesu tego filaru.
– Chcemy pokazać polski rynek zagranicznym inwestorom, którzy chcą nabywać portfele wierzytelności. Dzięki inwestycji AxFina nowa spółka zyskała międzynarodowy know-how międzynarodowy i chce wspierać inwestorów w portfel. Jesteśmy w stanie powiedzieć naszym partnerom, jakie perspektywy mają konkretne portfele i jak performują. Możemy dopasować do nich konkretne narzędzia i obsługiwać takie portfel. To zaawansowany asset management – pokazujemy aktywa i możliwy zwrot. Naszym celem jest bycie usługodawcą wspierającym w obsłudze bank, ubezpieczyciela czy inwestora zagranicznego – mówi Krzysztof Różycki.
BidFinance pozyskał finansowanie od FundingBox. Startup umożliwia cyfrową sprzedaż długów