Już w kwietniu tego roku okaże się, kto wygra program inkubacyjny Impactful leaders organizowany przez Youth Business Poland i akcelerator foodtech.ac. Projekt jest finansowany przez Fundację Carrefour i przeznaczony dla liderów zmian w wieku 18-29 lat, którzy podejmą się stworzenia rozwiązania dotyczącego klimatu, środowiska, społeczeństwa lub zdrowia. Zobaczmy, kto zakwalifikował się do programu i jak będzie wyglądał proces inkubacji.
Łącznie o 70 000 zł walczyć będą:
- Supptrail – (Ewelina Antonowicz, Ewa Polkowska) Dzięki technologii SaaS dostarcza kompleksową platformę do zarządzania łańcuchem dostaw w branży odzieżowej i tekstylnej. Obejmuje ona m.in. mapowanie pełnych łańcuchów dostaw, ocenę i wybór dostawców na podstawie wskaźników zrównoważonego rozwoju, certyfikatów, obliczenia śladu węglowego oraz śledzenie i uwierzytelnianie produktów.
- INTU – (Veronika Czarnocka) – INTU jest marką odzieżową o zrównoważonym i wpływowym podejściu, aktywnie angażującą się w ochronę środowiska poprzez ponowne wykorzystanie surowców do produkcji ubrań. Współpracuje z innymi markami odzieżowymi, odzyskując ich niesprzedane kolekcje oraz nieużywane tekstylia. Dla INTU biznes to nie tylko cel komercyjny, lecz także misja regeneracji całej branży odzieżowej, zarówno w Polsce, jak i za granicą.
- FastTrack – (Aleksandra Mycan, Mateusz Leśniewski, Szymon Jackowski) aplikacja, która przyspiesza obsługę kolejek m.in. na festiwalach i wydarzeniach sportowych. Umożliwia zamawianie jedzenia z food trucków, skanując kod QR lub wybierając z listy, a także płatność, śledzenie kolejki i odbiór zamówienia po powiadomieniu.
- BioCommunity – (Julia Ługowska, Jakub Fenert, Natalia Sobolewska) to pomysł na wsparcie mieszkańców wsi w zakładaniu spółdzielni energetycznych opartych o biogazownie rolnicze. Pozyskując informację o rodzaju i ilości biomasy w zależności od dostępności w danej społeczności (głównie odpady z rolnictwa i przemysłu produkcyjnego), w kolejnym kroku zostaną przeprowadzone odpowiednie analizy wraz z konsultacją z mieszkańcami – to oni decydują o sposobie zagospodarowania energii wraz przeznaczenia jej nadwyżek oraz certyfikatów.
- SmartMuse – (Gabriela Libudzka, Jakub Stępka) to innowacyjna aplikacja audioprzewodników dla muzeów sztuki, stanowi odpowiedź na globalne wyzwania związane z dostępnością do kultury. Zredukowana konieczność noszenia dodatkowych urządzeń sprawia, że zwiedzanie staje się wygodniejsze, a automatyczne nagrania generowane przez modele AI eliminują koszty lektorów, uczyniając rozwiązanie bardziej przystępnym cenowo. Aplikacja nie tylko ułatwia zwiedzanie, lecz także pełni funkcję edukacyjną, umożliwiając zgłębianie dzieł sztuki poprzez analizy i kontekst historyczny.
- EDUważność – (Jagoda Sadowska,Weronika Liberska, Agata Żubert) – Platforma wprowadzająca uważność do szkół za pomocą lekcji online, warsztatów i wskazówek infrastrukturalnych.
- Hexanity – (Maciej Furmanek, Jakub Ciborowski, Adam Kasprzak) – Giełda energii na zasadach handlu partnerskiego, oparta o platformę łączącą producentów i odbiorców, automatyzująca sam handel oraz zarządzanie nim i obieg stosownych dokumentów.
- OptiFood – (Mirella Kłosińska, Iwona Ulenberg) – Ponad 70% właścicieli restauracji w Polsce boi się, że wzrastające koszty operacyjne zlikwidują ich biznes. Dodatkowo, z końcem 2023 r. wejdzie w życie legislacja UE, przez którą podmioty z branży gastronomicznej będą musiały zredukować ilość marnowanej żywności o 50% do 2030 r. i corocznie raportować ile jedzenia wyrzucają. Aby im pomóc, zespół chce tworzyć oprogramowanie SaaS w modelu B2B dla restauracji, które chcą zwiększyć swoje oszczędności finansowe i zapewnić zgodność z regulacjami.
- Therapy Guide – (Aleksandra Trzewik, Iga Iwanek, Jakub Binda) – Narzędzie zwiększające efektywność terapii poprzez monitorowanie stanu zdrowia psychicznego pacjenta.
- AvoCycle – (Katherine Burchiellaro, Robert Kaczmarek,Daria Polcyn) Odpowiedzią AvoCycle na globalny i narastający problem związany z plastikiem jest stworzenie biodegradowalnego plastiku z pestek awokado. Wiele opadów w postaci awokado jest produkowanych przez sieci sklepów spożywczych. Celem AvocCycle jest rozwińcie branży biodegradowalnych materiałów tworzonych z odpadów. Docelowo chce tworzyć materiał kompatybilny z drukarkami 3D. Rozwiązanie miałoby być wykorzystywane w branży spożywczej, medycznej oraz w modzie.
Jak będzie przebiegać inkubacja?
Podczas inkubacji uczestnicy zdobędą wiedzę niezbędną do rozwoju startupu pozytywnego wpływu. Finaliści doświadczą serii warsztatów dotyczących tworzenia modeli biznesowych, poznają metodę lean startup w teorii i praktyce, efektywne sposoby sprzedaży oraz podstawy brandingu i komunikacji, otrzymają również praktyczne wskazówki korzystania z różnych platform mediów społecznościowych. Nie zabraknie przydatnych warsztatów o finansach, na których uczestnicy dowiedzą się, jaka forma działalności jest najlepsza dla nich oraz jakie fundusze są dostępne na rynku. Aby odpowiednio przygotować się do finału uczestnicy doświadczą również warsztatu z Pitch Decku, czyli przygotowania efektywnej prezentacji inwestorskiej. Na zakończenie inkubacji uczestnicy otrzymają niezbędną wiedzę o IT oraz garść przydatnych narzędziach dla każdego foundera startupu.
Cała inkubacja zawiera również mentoring, do którego uczestnicy oraz mentorzy otrzymali wprowadzenie na temat tego, kim jest mentor i mentee oraz jak wyglądają różne fazy ich współpracy.
Finaliści korzystają także z mentoringu specjalistycznego, dotyczącego dokładnie tych aspektów, które potrzebują uporządkować i wymagają specjalistycznej porady, np. księgowej, prawnej czy dotyczącej dofinansowań.
Finał programu planowany jest na 18 kwietnia 2024 w Warszawie.
– W 2023 roku Fundacja Carrefour wspólnie z Carrefour Polska podjęły decyzję o zainwestowaniu 100 tys. euro w program rozwojowy Impactful Leaders. Program ten skierowany jest do studentów i młodych osób, które pod okiem doświadczonych ekspertów, między innymi z naszej firmy, realizują innowacyjne i odpowiedzialnie projekty społeczne. Wspólnie z naszym partnerem Youth Business Poland chcemy wyposażyć nowe pokolenia w wiedzę i umiejętności pozwalające im skutecznie walczyć o swoje idee i zrównoważony rozwój. Bardzo doceniam zaangażowanie Adriana Migonia i jego zespołu, i już nie mogę się doczekać naszego kwietniowego DEMO DAY ! – mówi Justyna Orzeł, Wiceprezeska i Sekretarz Generalna Carrefour Polska.
Więcej o programie przeczytacie na stronie Impactful leaders.
Artykuł powstał we współpracy z Youth Business Poland.