KonkursyKreatywne – startup dla kreatywnych

Dodane:

Lech Romański Lech Romański

Udostępnij:

W biznesie internetowym niezwykle istotne jest znalezienie niszy. Gdy dodatkowo wygra się prestiżowy konkurs, osiągnięcie sukcesu jest już blisko. Na najlepszej drodze do tego są Katarzyna Szaszkiewicz i Joanna Majewska, twórczynie startupu KonkursyKreatywne.pl.

W biznesie internetowym niezwykle istotne jest znalezienie niszy. Gdy dodatkowo wygra się prestiżowy konkurs, osiągnięcie sukcesu jest już blisko. Na najlepszej drodze do tego są Katarzyna Szaszkiewicz i Joanna Majewska, twórczynie startupu KonkursyKreatywne.pl.


Czym są Konkursy Kreatywne? O co dokładnie chodzi w tym projekcie?

Konkursy Kreatywne to serwis, który agreguje w swojej bazie najciekawsze konkursy, wydarzenia i blogi oraz dzieli je na kategorie. Najważniejszym kryterium pojawienia się danego konkursu/wydarzenia w naszej bazie jest to, czy spełnia wymóg bycia konkursem/wydarzeniem/blogiem związanym z jakąś częścią szeroko pojętej kultury lub sztuki. Jeśli chodzi o same konkursy, to od początku istnienia publikujemy wyłącznie te skierowane do twórców różnych dziedzin sztuki – zarówno profesjonalistów, jak i amatorów. Inaczej mówiąc – żeby wziąć udział w konkursie, który pojawia się w naszej bazie, trzeba wykazać się w nim jakimś talentem. Nie wystarczy wysłać smsa lub tylko zostawić gdzieś swoje dane osobowe i wziąć udział w losowaniu nagrody. To miejsce, w którym człowiek kreatywny, mający bardzo często zestaw różnych pasji, może odetchnąć z ulgą i poczuć, że ktoś – my – zajmuje się dla niego porządkowaniem informacji, które są z jego punktu widzenia cenne oraz dostarcza mu narzędzi, które są przydatne i pomagają mu się rozwijać oraz wykorzystywać swoje talenty w życiu.

Skąd pomysł na taki startup?

Z życia. <śmiech> Jesteśmy architektkami wnętrz i przez wiele lat zajmowałyśmy się tylko usługami projektowymi. A pewnego dnia postanowiłyśmy wziąć udział w  konkursie na projekt wnętrza. Usiadłyśmy do Google i zaczęłyśmy szukać. Zaskoczyło nas to, jak dużo czasu straciłyśmy na odsiewanie konkursów, w których termin składania prac upłynął „przedwczoraj” lub w ogóle rok wcześniej, albo upływa za dwa dni, czyli nie ma czasu na zrobienie porządnego projektu. Znalezienie odpowiedniego, ambitnego, kreatywnego i z cenną nagrodą konkursu zajęło nam (z przerwami) prawie dwa dni. Dni, które mogłyśmy przeznaczyć na wykonanie prac konkursowych! Postanowiłyśmy ułatwić życie sobie i nam podobnym i posegregować informacje o konkursach, które nazwałyśmy kreatywne, a tym samym stworzyć naszą pierwszą stronę internetową. Wtedy jeszcze nie miałyśmy świadomości, że tworzymy startup, który w pewnym momencie stanie się naszym głównym zajęciem w życiu zawodowym.

Bardzo zaskoczył nas odzew z rynku – nie spodziewałyśmy się tego, że aż tylu twórców ma podobny problem. Od tamtej pory bardzo często spotykając w życiu codziennym naszego użytkownika słyszymy: „Dzięki! W końcu wszystko w jednym miejscu.”  Zdarza nam się również regularnie odbierać bardzo miłe maile/wpisy na FB z podziękowaniem za to, że jesteśmy.

Na czym Konkursy Kreatywne mają zarabiać?

W tej chwili serwis zarabia na dodatkowym promowaniu zamieszczanych przez organizatorów konkursów/wydarzeń treści zarówno na samym WWW, jak i na Facebooku, na którym mamy już ponad 9 tys. fanów. Oprócz tego zarabiamy, organizując lub pomagając w organizacji konkursów i wydarzeń firmom/ organizatorom, którym zależy na dotarciu do naszych kreatywnych.

Niestety na tym etapie nie możemy jeszcze ujawniać wszystkich szczegółów. Możemy natomiast powiedzieć, że nasz model biznesowy zakłada postawienie tego stołu na czterech solidnych nogach – będzie kilka kanałów monetyzacji.

Wasz startup został jednym z laureatów konkursu LabStar organizowanego przez Wirtualną Polskę. Jak wspominacie udział w konkursie? Jakie doświadczenia z niego wyniosłyście?

To było i jest fascynujące doświadczenie, odkrywamy bardzo ciekawy, nowy dla nas świat. Pod koniec roku 2010 zastanawiałyśmy się, co zrobić – nadal byłyśmy czynnymi zawodowo architektkami wnętrz, prowadziłyśmy swoją firmę, a tu niejako mimochodem urósł nam serwis, wokół którego był coraz większy szum w naszym środowisku i co za tym idzie, też zaczęło być przy nim więcej pracy. Zdecydowałyśmy się postawić wszystko na jedna kartę i zająć się serwisem, który z dnia na dzień coraz bardziej nas wciągał, przy okazji dając ogromną satysfakcję z codziennej pracy. Tak pojawił się pomysł wzięcia udziału w programie Labstar.

Udział w konkursie przede wszystkim uświadomił nam, że fakt, iż mamy całkiem nieźle radzący sobie na rynku e-biznes nie oznacza wcale, że się znamy na tej branży. Podczas pracy z mentorami przeszłyśmy przez swoisty etap „wiem, że nic nie wiem”. Teraz już jest znacznie lepiej – mamy wrażenie, że zaczynamy całkiem nieźle poruszać się w tej branży. Sądzimy, że nasz wiek i dojrzałość jest tu nie do przecenienia – mamy już pewne doświadczenie w prowadzeniu firmy – więc patrzymy bardziej świadomie na pewne rzeczy, dlatego np. praca nad biznesplanem i wymyślanie kolejnych funkcjonalności w serwisie tak, żeby „miały ręce i nogi” była dla nas dość łatwa. Bardzo miło wspominamy naszych mentorów, dawno nie spotkałyśmy tak zaangażowanych i pozytywnie zakręconych ludzi, którzy cierpliwie tłumaczyli nam dla nich oczywiste rzeczy. Otworzył się przed nami cały ocean wiedzy, ale zostałyśmy wyposażone w niezły sprzęt do pływania, który na pewno przyda nam się do realizowania kolejnych naszych pomysłów na startupy.

Jedna rzecz, którą możemy doradzić – niezależnie od wyniku konkursu warto brać udział w podobnej rywalizacji, bo to bardzo wzbogaca i zostaje po tym choćby komplet przygotowanych dokumentów, które zawsze są początkiem kolejnego etapu w życiu startupu.

Jaka jest recepta na wygraną w tego typu konkursach?

Pewnie jest wiele dróg do celu, ale mamy poczucie, że bez prawdziwej wiary w sukces, pełnego zaangażowania twórców i „czucia” swojego użytkownika – takiej integracji z projektem, która powoduje, że jest się przekonującym – trudno jest wygrać. Reszta to już tylko zestaw dobrych pomysłów, świetny model biznesowy i bardzo dobra prezentacja, do której TRZEBA się wcześniej przygotować i ją co najmniej kilka razy przećwiczyć! To cenna rada jednego z naszych mentorów, Michała Kostrzewy.

Wirtualna Polska miała zapewnić zwycięskim projektom wsparcie finansowe, marketingowe i technologiczne. Jak przebiega Wasza współpraca i na jakim jest etapie?

Jesteśmy na etapie ustalania szczegółów umowy, równocześnie pracując już nad szczegółową makietą oraz opisem wszystkich funkcjonalności. Jak tylko się z tym uporamy, to zaczyna się praca z programistami, potem testy i start.

Jakie plany na przyszłość związane z projektem? Czym Konkursy Kreatywne nas zaskoczą?

Wydaje nam się, że nasz serwis w nowej odsłonie zaskoczy bardzo pozytywnie i przyciągnie całą rzeszę kolejnych grup użytkowników, ale czym i jak? Tego dzisiaj nie powiemy. Zapraszamy za kilka miesięcy, będzie dużo do opisywania i recenzowania na łamach MamStartup 🙂

Ok, zatem w imieniu redakcji MamStartup.pl życzę Wam powodzenia i z niecierpliwością czekam na pierwsze niespodzianki 🙂