Usługi dodatkowe, tzw. VAS (ang. Value Added Services) to usługi, które wykraczają poza podstawową działalność banku. Klienci znajdą je w aplikacji IKO i w serwisie iPKO w zakładce Usługi i zakupy. Z danych PKO Banku Polskiego wynika, że już teraz kupują miesięcznie średnio 3,5 mln wszystkich tego rodzaju usług.
– Usługi dodatkowe w aplikacji IKO i serwisie iPKO są ważnym elementem budowania trwałych relacji z klientami i sposobem na wyróżnienie się oferty PKO Banku Polskiego. Dzięki naszemu zaawansowaniu technologicznemu i dostępowi do dużej ilości danych, możemy oferować klientom szereg potrzebnych produktów w jednym miejscu, szybko, wygodnie i w atrakcyjnej cenie. Dążymy do zbudowania marketplace’u usług dodatkowych, by oferować ich szeroki wachlarz w wielu dziedzinach życia. W tym roku planujemy podwoić nasze portfolio usług dodatkowych, zgodnie z potrzebami naszych klientów – mówi Michał Kalinowski, dyrektor Biura Rozwoju Usług Dodanych i E-Commerce PKO Banku Polskiego.
Rok platformy usług dodatkowych PKO
Platforma usług dodatkowych PKO została uruchomiona w marcu ubiegłego roku. To innowacyjne rozwiązanie w chmurze, w formie API udostępnione przez bank poprzez spółkę zależną PKO Finat. Dzięki niemu zewnętrzni dostawcy w prosty i szybki sposób łączą się z systemami banku.
– Zastosowaliśmy nowatorskie rozwiązanie technologiczne, które ułatwia i przyspiesza procesy integracji oraz wdrażanie nowych produktów przez dostawców. Pozwala w powtarzalny sposób dodawać kolejne usługi. Zapewnia różne modele płatności, w tym opłatę jednorazową i subskrypcyjną oraz sposoby sprzedaży – pojedynczo lub w pakiecie. Platforma umożliwia lepszą skalowalność, a podłączenie nowej usługi wiąże się tylko z wykonaniem konfiguracji i realizacją niezbędnych formalności. Skala działalności PKO Banku Polskiego i dostęp do prawie 12 mln potencjalnych klientów sprawia, że jesteśmy atrakcyjnym partnerem dla firm i startupów oferujących nowoczesne usługi z różnych branż – mówi Michał Macierzyński, dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych PKO Banku Polskiego.
PKO Bank Polski prowadzi obecnie rozmowy z kolejnymi dostawcami. W planach jest łączenie usług w pakiety, które będą atrakcyjniejsze cenowo niż te sprzedawane pojedynczo. Kolejnym etapem rozwoju marketplace’u będzie dostarczanie usług z obszaru mediów cyfrowych czy gamingu, które uzupełnią produkty bankowe.
Klienci coraz chętniej korzystają z usług dodatkowych
Z danych PKO Banku Polskiego wynika, że klienci coraz chętniej korzystają z usług dodatkowych. Obecnie we wszystkich kanałach bankowości elektronicznej kupują średnio 3,5 mln tego rodzaju usług miesięcznie. Największą popularnością cieszą się doładowania telefonów, których bank sprzedaje 1,6 mln w miesiącu. Klienci równie chętnie kupują przez kanały banku bilety parkingowe – ich sprzedaż w ciągu roku wzrosła o 25 proc. Dynamicznie rośnie także sprzedaż biletów autostradowych. W 2023 r. bank sprzedał ich 1,5 mln. Dużym zainteresowaniem cieszą się także karty podarunkowe (największą sprzedaż notują Google Play, PaySafeCard, PlayStation, Spotify i Xbox) oraz raporty i alerty BIK.
W ramach oferty wdrożonej przez platformę usług dodatkowych w iPKO i IKO dostępne są trzy nowe usługi: kody do Legimi – dostęp do ponad 180 tys. e-booków i audiobooków, kody do Multikina, które można wymienić na bilety do kina oraz Canal+ online – możliwość zakupu dostępu do platformy Canal+ (VOD, telewizja linearna) w modelu subskrypcji miesięcznej lub jednorazowo na 6 miesięcy.