Gdy Anton Philips w 1921 roku toczył rozmowy na temat stworzenia w Polsce fabryki do produkcji lamp, pewnie nie przypuszczał, że niespełna sto lat później, jego firma nadal będzie rozpoznawana na całym świecie. Gdy otwarto w Warszawie fabrykę lamp – jej wydajność produkcji sięgała do 30 tys. sztuk lamp dziennie – na świecie trwał tzw. okres prosperity (z ang. wzrostu). Powstawały technologiczne rozwiązania, które zachwycały.
Na produkcjach marki Philips korzystały m.in. szpitale. Anton Philips nawiązał w 1923 roku współpracę z braćmi Borkowskimi i otworzył firmę handlową z rozbudowaną siecią sprzedaży. Siedem lat później, w ofercie producenta lamp i żarówek pojawiły się lampy radiowe, firma zajęła się także dystrybucją aparatów rentgenowskich. Przełomem w rozwoju polskich fabryk okazał się rok 1991, kiedy zdecydowano się na produkcję telewizorów na licencji Philipsa.
W Kwidzynie powstała fabryka, która zgodnie z ustaleniami licencjobiorcy zajęła się produkcją, montażem i dystrybucją telewizorów m.in. na polskim rynku. To tam wyprodukowano pierwszy na świecie, stworzony przez inżynierów Philipsa płaski telewizor. Dziś produkcja, dział badań i rozwoju technologii związanej z telewizorami została przeniesiona do Gorzowa Wielkopolskiego, ale główne zamierzenia fabryki zostały te same.
Zmieniają się za to konsumenci i ich oczekiwania, dlatego producenci muszą oferować im coraz ciekawsze rozwiązania. Tym na co dzień zajmuje się dział rozwoju telewizorów Philips TV. Dział ten odgrywa w firmie kluczową rolę, jeśli chodzi o tworzenie nowych rozwiązań dla klientów. Zespół składa się z inżynierów, którzy dbają o technologiczny aspekt telewizorów i tworzą takie rozwiązania, jak np. najnowszy procesor obrazu P5 Perfect Picture Engine, który cyfrowo optymalizuje wszystkie wyświetlane treści za pomocą supernowoczesnego algorytmu. Dzięki radykalnie zwiększonej mocy przetwarzania procesora P5 uzyskano łączną poprawę jakości obrazu na poziomie 50%.
Inżynierowie z Philipsa współpracują z globalnym zespołem designerów pod wodzą Roda White’a, którzy dbają o wygląd i jakość nowych produktów. Efektem tej współpracy są nowoczesne telewizory, dzięki którym Philips TV ma szansę wrócić na pozycję lidera w produkcji i sprzedaży. W innych dziedzinach, jak np. produkcji monitorów, firma już jest w czołówce.
Historia pokazuje, że zatrudnieni eksperci potrafią stworzyć nowe rozwiązania, które podbiją serca konsumentów na całym świecie. Kilka z nich na pewno znacie, bo Philips jest autorem innowacyjnych rozwiązań: platformy Smart TV, funkcji Bright PRO zapewniającej niezwykle wysoki współczynnik kontrastu, a tym samym lepszy odbiór obrazu czy unikalnej technologii Ambilight.
Ostatnią z wymienionych możemy spotkać wyłącznie w telewizorach marki Philips, ponieważ Ambilight to opatentowany wynalazek, a w połączeniu z ekranem OLED, najnowsze telewizory Philipsa są jedynymi odbiornikami na rynku łączącymi w sobie te dwie technologie. Jak działa Ambilight? To system diod LED umieszczonych się z tyłu telewizora, których zadaniem jest rzucanie poświaty na ścianę za odbiornikiem. Nie są to jednak przypadkowe kolory, bo te wyświetlane za telewizorem są dostosowane do właśnie oglądanego programu.
Jeśli w filmie para bohaterów leży na łące i spogląda w niebo, system diod Ambilight rozpozna kolory zawarte w obrazie i na górnej części za telewizorem wyświetli błękitną poświatę, a na dole jaśniejsze odcienie, by po części przenieść obraz z filmu na ścianę. To wszystko sprawia, że lepiej wczujemy się w akcję filmu, a oglądanie go będzie przyjemniejsze z uwagi na kinową atmosferę projekcji. Co ciekawe, efekt systemu Ambilight możemy uzupełnić o Hue – nowoczesne żarówki i lampy marki Philips, które można „sparować”, a tym samym wypełnić kolorami z ekranu cały salon.
Tego typu rozwiązania sprawiają, że nadal jesteśmy zainteresowani oglądaniem telewizji. Od dziesiątek lat specjaliści pracujący nad nowymi modelami robią wszystko, by obraz stawał się jeszcze bardziej oddawać rzeczywistość. Teraz pracują nad tym, by telewidzowie byli jeszcze bliżej akcji wyświetlanego filmu, a nawet poczuć się jakby byli w jej centrum, dzięki takiemu rozwiązaniu, jak Ambilight. A to wszystko po to, by poczuć magię telewizji, a nawet magię kina, nie wychodząc z domu.
–
Philips to znana na całym świecie marka zajmująca się m.in. produkcją lamp i oświetlenia oraz z produkcją telewizorów, sprzętu kuchennego, monitorów czy odtwarzaczy audio. Marka w swoim portfolio ma także patenty na płytę CD, kasetę magnetofonową, stworzyła też pierwszy telewizor plazmowy. Zatrudnia 9 tys. pracowników w pięciu zakładach produkcyjnych oraz organizacji marketingowo-sprzedażowej. Dotychczas w polski rynek zainwestował pół miliarda euro. Łączne przychody grupy Philips w 2007 roku osiągnęły sześciu miliardów złotych. Od 2012 roku właścicielem marki Philips TV odpowiedzialnej za produkcję telewizorów jest firma TP Vision, która bazuje na doświadczonym zespole projektantów i europejskim dziedzictwie Philips TV.
–
Artykuł powstał we współpracy z marką Philips TV