Wsiąść do pociągu inwestycyjnego
Kapitał w wysokości 12 milionów złotych, pozyskany w ostatniej rundzie finansowania od funduszu Vinci HiTech zarządzanego przez Vinci S.A., zostanie wykorzystany do zintensyfikowania działań mających na celu ekspansję międzynarodową firmy. W planach, oprócz rozwoju samej technologii z wykorzystaniem AI, jest zwiększenie zespołu o 50%, ze szczególnym uwzględnieniem pozyskania nowych specjalistów w dziedzinie sprzedaży, marketingu oraz, co najważniejsze, programistów.
– Zespół SP Tech Solutions bardzo dobrze rozumie potrzeby sektora kolejowego, co wynika z wieloletniego doświadczenia Michała oraz Piotra w tej branży. Oferowane przez nich rozwiązania cyfrowe odpowiadają na wyzwania stojące przed sektorem kolejowym, w tym na potrzebę optymalizacji planowania przejazdów, redukcję kosztów operacyjnych oraz automatyzację procesów biznesowych. W kontekście globalnym, gdzie rynki dążą do zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji CO2, innowacje wprowadzane przez SP Tech Solutions wpisują się w cele strategiczne związane z przyszłością transportu kolejowego. Dane rynkowe, a także wchodzące w najbliższych latach regulacje prawne dotyczące emisji gazów cieplarnianych w transporcie, pozwalają nam dostrzegać ogromny potencjał i wierzyć w globalny sukces SP Tech – komentuje Piotr Woliński, prezes zarządu Vinci S.A., zarządzającego funduszem Vinci HiTech.
Obecna runda finansowania jest drugą pozyskaną przez zespół SP Tech Solutions, który łącznie do tej pory zebrał niespełna 19 milionów złotych od inwestorów. Powstała w 2019 roku firma zaczynała od narzędzia służącego do optymalizacji przewozu drużyn trakcyjnych, a wraz z biegiem lat rozwijała swoją działalność, tworząc kompleksowy system do optymalizacji pracy firm kolejowych, a wśród jej klientów obecnie znajdują się takie podmioty jak PKP Cargo, Lotos Kolej, Olavion czy Laude Smart Intermodal. Co więcej, spółka ma już za sobą pierwsze wdrożenia w firmach niemieckich, a obecna runda finansowania ma na celu zintensyfikowanie działań na rynku naszych zachodnich sąsiadów oraz dalszą ekspansję w kierunku Europy Zachodniej.
Optymalizacja na kolei – zgodnie z rozkładem jazdy
Zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem, emisja pochodząca z transportu musi zostać zredukowana o 90%, co powinno skutkować przeniesieniem do 2030 r. co najmniej 30% przewozów towarów na dystansach powyżej 300 km z dróg na inne środki transportu (kolej lub transport wodny), a do 2050 r. liczba ta powinna już wynosić 50%. Aby sektor cargo mógł rozwijać się w tym kierunku, rynek kolejowy potrzebuje innowacyjnych rozwiązań, mogących wesprzeć liczne wyzwania, przed jakimi aktualnie staje – w tym optymalizacja planowania przejazdów, redukcja kosztów operacyjnych oraz automatyzacja procesów biznesowych. Tymi zagadnieniami zajmuje się polska firma SP Tech Solutions, oferująca zestaw narzędzi Raily będących systemem informatycznym stworzonym z myślą o przedsiębiorstwach, których działalność dotyczy transportu kolejowego w zakresie zarówno jego obsługi, jak i realizacji.
– Stworzone przez nas i rozwijane od 2019 roku narzędzia Raily, nie tylko generują oszczędności dla przewoźników kolejowych, automatyzują powtarzalną pracę i eliminują błędy ludzkie, ale również w sposób pośredni wpływają na redukcję emisji gazów cieplarnianych oraz adresują rosnący problem kurczącego się kapitału ludzkiego w sektorze kolejowym. Tym samym jesteśmy w stanie kompleksowo odpowiadać na problemy i wyzwania, z jakimi borykają się firmy z tego sektora. Z naszych rozwiązań korzystają już takie firmy jak PKP Cargo, Lotos Kolej czy Laude Smart Intermodal, a także dokonaliśmy pierwszych wdrożeń na rynku niemieckim. O realnej potrzebie rynku świadczy wzrost przychodów naszej Grupy, który na przestrzeni ostatnich dwóch lat wyniósł aż 1000%, notując w 2023 roku poziom niemal 41 milionów złotych – komentuje Piotr Sikorski, CEO SP Tech Solutions.