W lipcu 2024 roku sektor fintechowy na całym świecie odnotował kilka istotnych rund finansowania, które przyciągnęły uwagę inwestorów. Wysokość czterech z tych rund przekroczyła 100 mln dolarów, co świadczy o dynamicznym rozwoju branży oraz jej zdolności do pozyskiwania znaczących funduszy, pomimo zmieniających się warunków rynkowych.
Aven: jednorożec po pozyskaniu 142 mln dolarów
Startup Aven został założony w 2019 roku w San Francisco przez byłych pracowników Facebooka i Square. Jego celem jest ułatwienie dostępu do kapitału dla właścicieli domów. Aven oferuje kartę kredytową, która jest połączona z linią kredytową zabezpieczoną hipoteką (HELOC).
Startup w ramach serii D zdobył inwestycję w wysokości 142 mln dolarów. Podniosło to jego wycenę do ponad 1 mld dolarów.
Runda finansowania była prowadzona przez Khosla Ventures oraz General Catalyst, z udziałem dotychczasowych inwestorów, takich jak Caffeinated Capital, Electric Capital, Founders Fund i The General Partnership.
Nowe fundusze zostaną przeznaczone na rozszerzenie oferty o nowe kategorie produktów, w tym refinansowanie hipotek i rozwój mobilnego narzędzia doradczego Aven Advisor.
Celem Aven jest dotarcie do wszystkich 50 stanów USA do przyszłego roku.
MNT-Halan: 157,5 mln dolarów na regionalną ekspansję
Założony w 2018 r. w Gizie, startup MNT-Halan, oferuje mobilną aplikację finansową, która umożliwia pożyczki dla konsumentów oraz mikro- i małych firm.
Egipski fintech MNT-Halan pozyskał 157,5 mln dolarów w najnowszej rundzie finansowania. 40 mln pochodziło od International Finance Corporation (IFC), pozostałe środki dostarczyli inwestorzy (m.in. Development Partners International (DPI), Lorax Capital Partners) oraz fundusze zarządzane przez Apis Partners LLP, Lunate i GB Corp.
We wcześniejszych rundach firma zebrała 400 mln dolarów (w styczniu 2023 r.) i 120 mln dolarów (we wrześniu 2021 r.).
MNT-Halan, który określa się jako „pierwszy jednorożec Egiptu”, planuje wykorzystać nowe fundusze do dalszej ekspansji regionalnej, w tym na rynek Pakistanu, gdzie posiada licencję na usługi mikrofinansowe.
Matera: 100 mln dolarów od Warburg Pincus
Założony w 1987 r., brazylijski fintech Matera dostarcza instytucjom usługi takie jak płatności natychmiastowe, bankowość centralna i płatności poprzez kody QR.
W zeszłym roku Matera przejęła firmę AI Cinnecta, co umożliwiło integrację zdolności sztucznej inteligencji z jej ofertą płatności natychmiastowych.
W lipcu br. fintech otrzymał 100 mln dolarów od nowojorskiej firmy private equity Warburg Pincus za mniejszościowy pakiet udziałów.
Transakcja ma na celu wsparcie ekspansji firmy Matera na rynek północnoamerykański oraz rozwój produktów.
Ascend Money: 195 mln dolarów od MUFG
Ascend Money to jeden z największych dostawców cyfrowych rozwiązań finansowych w Tajlandii. Firma oferuje szereg usług finansowych za pośrednictwem platformy TrueMoney, w tym ubezpieczenia, inwestycje, płatności elektroniczne, pożyczki oraz usługi typu „kup teraz, zapłać później” (BNPL).
W lipcu br. fintech, będący częścią grupy Charoen Pokphand, pozyskał 195 mln dolarów w rundzie inwestycyjnej prowadzonej przez MUFG Bank, spółkę zależną japońskiego giganta finansowego Mitsubishi UFJ Financial Group.
Wspierająca runda finansowania została również zasilona przez fundusz Finnoventure Private Equity Trust I, zarządzany przez bangkocką firmę venture capital Krungsri Finnovate.
Coast: 40 mln dolarów w serii B
Amerykański fintech Coast oferuje platformę do zarządzania wydatkami, która umożliwia menedżerom flot autoryzowanie śledzenie transakcji paliwowych, a także dostarcza karty paliwowe wydawane przez Celtic Bank oraz nowo uruchomione funkcje mobilne i wirtualne karty.
W lipcu 2024 r. firma zdobyła 40 mln dolarów w serii B, prowadzonej przez ICONIQ Growth. W ramach tej rundy, Yoonkee Sull, partner generalny ICONIQ, dołączył do zarządu Coast.
W inwestycji wzięli również udział dotychczasowi wspierający, tacy jak Accel, Insight Partners, Vesey Ventures i Avid Ventures, a także nowi uczestnicy, Thomvest i Synchrony.
Coast planuje wykorzystać pozyskane fundusze na przyspieszenie rozwoju produktów, budowę nowych partnerstw oraz rozszerzenie oferty o dodatkowe funkcje, takie jak automatyczne płatności i rozliczenia faktur, aby lepiej zaspokajać potrzeby swoich klientów biznesowych.