Kolejna inwestycja Vinci S.A.: ponad 33 mln zł na rozwój polskich autobusów elektrycznych i wodorowych od MMI

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Kolejna inwestycja Vinci S.A.: ponad 33 mln zł na rozwój polskich autobusów elektrycznych i wodorowych od MMI

Udostępnij:

Obecna na rynku od ponad dekady spółka MMI pozyskała 33,36 miliona złotych finansowania od funduszu Vinci S.A. Polska firma jest producentem małych i średnich autobusów w naszym kraju, a jej pojazdy trafiają też m.in. na rynek włoski oraz francuski.

Kapitał pozyskany od Vinci S.A. zostanie wykorzystany przez MMI do stworzenia autobusów elektrycznych w trzech wariantach, obejmujących pojazdy niskowejściowe, niskopodłogowe oraz normalnopodłogowe. Opracowanie technologii w zakresie napędów zeroemisyjnych, konstrukcji podwozia i nadwozia oraz własnego designu mają pomóc rodzinnej firmie ze Słupska umocnić swoją pozycję w Polsce oraz Europie Zachodniej. Plany MMI obejmują także stworzenie minibusa elektrycznego zasilanego wodorowym ogniwem paliwowym oraz budowę nowoczesnej hali produkcyjnej pozwalającej na dwukrotne zwiększenie wolumenu produkowanych pojazdów.

Nadchodzą zmiany w transporcie

Według danych Komisji Europejskiej ciężkie pojazdy użytkowe – takie jak autokary, ciężarówki i autobusy miejskie – odpowiadają za ponad 6% całkowitej emisji gazów cieplarnianych na terenie Unii Europejskiej i ponad 25% CO2 emitowanego w transporcie drogowym. Przeciwdziałając rosnącemu zanieczyszczeniu klimatu, w lutym 2024 roku Komisja Europejska ogłosiła nowy cel redukcji emisji netto gazów cieplarnianych dla Unii Europejskiej. Zakładający ich ograniczenie o 90% do 2040 roku w porównaniu z poziomem z 1990 roku i stanowiący etap pośredni mający na celu umożliwienie osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku, zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem. Zmiana ma nastąpić również w obszarze transportu miejskiego, w ramach której wszystkie nowe autobusy miejskie będą musiały być od 2030 roku bezemisyjne.

Odpowiedź na te wyzwania chce zapewnić polski producent małych i średnich autobusów z Redzikowa, koło Słupska. Zatrudniająca ponad 70 osób, rodzinna firma MMI, zajmująca się do tej pory tworzeniem pojazdów zasilanych olejem napędowym oraz sprężonym gazem ziemnym, przygotowuje się do transformacji technologicznej i produkcji własnych pojazdów bezemisyjnych. Realizacji tego celu posłuży pozyskany niedawno kapitał w wysokości 33,36 miliona złotych od funduszu Vinci S.A.

Stworzyć własną markę elektrycznych autobusów

Pozyskany kapitał chcemy wykorzystać na stworzenie własnej marki małych i średnich autobusów elektrycznych, w tym modeli zasilanych wodorowym ogniwem paliwowym, w trzech wariantach – niskowejściowym, niskopodłogowym i normalnopodłogowym. W tym celu pracujemy nad technologią napędów zeroemisyjnych oraz innowacyjną konstrukcją podwozia i nadwozia. Nasze założenie skupia się na stworzeniu autobusów o jak najmniejszej masie własnej, aby maksymalnie zwiększyć ich zasięg – komentuje Stanisław Zdrojewski, CEO MMI. – Opracowujemy m.in. nowy typ nadwozia wykonanego w technologii kompozytowej, tj. szkieletowo-laminatowej, którego masa zostanie znacznie obniżona w odniesieniu do tradycyjnej konstrukcji, opartej na szkielecie stalowo-aluminiowym. W dalszej kolejności zakładamy opracowanie układu napędowego z wykorzystaniem silników synchronicznych umieszonych w piastach kół osi napędowej, co pozwoli uprościć układ przeniesienia napędu i zwiększając jego sprawność i bezawaryjność. Kolejnym krokiem naszych prac będzie stworzenie autobusu zasilanego wodorowym ogniwem paliwowym, a także budowa nowoczesnej hali produkcyjnej pozwalającej na dwukrotne zwiększenie aktualnego wolumenu produkowanych pojazdów – dodaje Zdrojewski.

MMI, który tylko w zeszłym roku zanotował 3-krotną poprawę swoich wyników finansowych, przekraczając 70 mln złotych przychodów ze sprzedaży, zakłada, że w ciągu maksymalnie trzech lat będzie posiadać już pełną gamę minibusów, co doskonale pozwoli im wpisać się w potrzeby rynkowe w Europie. Rozwój technologiczny i nowy rodzaj pojazdów, pozwoli spółce umocnić swoją pozycję na rynku polskim oraz rozszerzyć działalność i aktualną ofertę we Włoszech, Francji, Niemczech, Szwajcarii oraz Skandynawii.

Czytaj także: Wodorowym autobusem po Warszawie? ORLEN pozyskał 9 milionów euro na projekty wodorowe

– Przyjęty przez spółkę harmonogram rozwoju oferty autobusów miejskich, międzymiastowych oraz szkolnych świetnie wpisuje się w oczekiwania rynkowe, związane m.in. z regulacjami unijnymi dotyczącymi bezemisyjnego transportu miejskiego. Elektryczne minibusy MMI będą jednymi z niewielu tego typu pojazdów produkowanych w Europie oraz jednymi z dwóch w przypadku minibusów zasilanych wodorowym ogniwem paliwowym. Opracowany przez ich zespół B+R, we współpracy z zewnętrznymi konsultantami, projekt nadwozia stanowi innowację na skalę europejską, co pozwoli spółce walczyć o silną pozycję na międzynarodowym rynku – zaznacza Piotr Woliński, prezes zarządu Vinci S.A. Nasza inwestycja w projekt MMI wpisuje się w misję i założenia, jakie Bank BGK powierzył Vinci, tj. rozwijanie technologii wspierających zrównoważony rozwój oraz transformację technologiczną w naszym regionie – podsumowuje Piotr Woliński.

Czytaj także: