Firmy mówią: „sprawdzam”. Co badanie AI Pulse mówi o weryfikacji sztucznej inteligencji przez biznes?

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Firmy mówią: „sprawdzam”. Co badanie AI Pulse mówi o weryfikacji sztucznej inteligencji przez biznes?

Udostępnij:

Firmy coraz częściej przechodzą z etapu wdrożenia AI do procesu pierwszej biznesowej weryfikacji osiągniętych efektów. Jak pokazuje badanie EY – AI Pulse – podczas gdy jeszcze 3 lata temu niecała połowa przedsiębiorstw przeznaczała mniej niż 5% budżetu na inwestycje w sztuczną inteligencje, to obecnie aż 88% organizacji przekroczyło ten poziom.

AI pomaga w budowaniu przewagi nad konkurencją

Inwestycje w sztuczną inteligencję przynoszą wymierne korzyści biznesowe. Analiza danych wskazuje, że 76% firm, które inwestują w AI ponad 5% budżetu, odnotowuje wzrost produktywności pracowników. W organizacjach przeznaczających poniżej 5% dostępnych zasobów finansowych na AI, ten odsetek wynosi 62%. Największa różnica, 26 punktów procentowych, widoczna jest w obszarze tworzenia przewagi konkurencyjnej (73% vs. 47%). Te wyniki sugerują, że inwestycje w AI są silnie skorelowane z osiąganiem znaczących korzyści biznesowych. Nie dziwi zatem fakt, że połowa liderów organizacji planuje zwiększyć inwestycje w AI do poziomu 25% dostępnych środków. Widoczne różnice są jednak dostrzegalne w każdym elemencie – cyberbezpieczeństwie oraz innowacyjności procesu produkcyjnego (po 16 pkt. proc.).

Czytaj także: Konkret! Eksperci AI podpowiadają, jak najlepiej wykorzystać ChatGPT-4o w Twoim startupie

– W biznesie każdą decyzję czeka na końcu weryfikacja. Po ponad 1,5 roku od rozpowszechnienia się narzędzi opartych o generatywną sztuczną inteligencję przyszedł czas i na tę technologię. Firmy z dużą otwartością podchodziły do inwestycji, wierząc że przełoży się ona na wzrost efektywności i produktywności. Teraz mówią: sprawdzam. Pierwsze wyniki są dla AI bardzo optymistyczne. Należy się spodziewać, że zakres wykorzystywania sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach będzie wyłącznie rósł. Wyzwaniem wciąż jednak pozostanie jej odpowiednie wdrożenie, nie tylko w obszarze technologicznym, ale również ludzkim – mówi Radosław Frańczak, partner EY Polska, Lider obszaru Technology Consulting.

Wykres. Porównania wpływu AI w firmach wydających mniej i więcej niż 5% budżetu inwestycyjnego na narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji.

5 strategii na sukces w AI

1. Konieczna jest technologiczna dywersyfikacja – współczesne firmy coraz częściej inwestują w rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję. Aż 95% badanych organizacji deklaruje wykorzystanie AI w swoich działaniach. Kluczowym wyzwaniem pozostaje jednak dywersyfikacja wprowadzonych narzędzi i ich odpowiednie zbalansowanie. Badania wskazują, że ponad połowa (56%) ankietowanych firm kładzie nacisk na opracowywanie własnych narzędzi AI. Taki model pozwala na wzrost wewnętrznych kompetencji i poprawę zdolności operacyjnych. Jednocześnie 56% badanych wskazuje, że zakupuje również gotowe rozwiązania dostępne na rynku. Ten model przyspiesza proces implementacji AI i zmniejsza wydatki. Zachowanie odpowiedniego miksu obu kierunków – tworzenia własnych narzędzi i zakupu gotowych rozwiązań – pozwala na najefektywniejsze wprowadzenie AI w organizacji.

2. ROI to priorytet – coraz więcej organizacji (34%) śledzi efekty wprowadzenia rozwiązań AI. Pozwala to na ewaluację zakładanych celów, ocenę skuteczności działań i ich efektywności kosztowej. Dotychczasowe weryfikacje AI wskazują na realne i pozytywne przełożenie na biznes. W 74% organizacji zaobserwowano wzrost produktywności pracowników, a w 77% poprawę efektywności operacyjnej.

3. Przygotuj mapę drogową – wprowadzenie każdego rozwiązania opartego o sztuczną inteligencję powinno poprzedzać szczegółowe planowanie. W przypadku AI jest ono szczególnie ważne, ponieważ technologia ta wpływa na niemal każdy element organizacji. Badania wskazują, że co trzecie (35%) przedsiębiorstwo przygotowuje mapę drogową planowanych wdrożeń narzędzi AI. Niemal ten sam odsetek (34%) podejmuje działania zmierzające do korelacji strategii AI z planowanymi celami biznesowymi.

Czytaj także: Autokorekta AI? Relatywnie szybko, problemy już pęcznieją – wywiad z Aleksandrą Przegalińską-Skierkowską

4. AI = odpowiedzialność – inwestując w AI, nie można zapominać o odpowiedzialności. Ponad połowa (53%) organizacji wprowadzających narzędzia AI wskazuje na wzrost zainteresowania odpowiedzialnym wykorzystywaniem AI w ostatnim roku. W efekcie co trzecia (34%) firma tworzy ramy ładu korporacyjnego uwzględniające AI. Niemal ten sam odsetek (32%) wskazuje, że ich modele AI uwzględniają kwestie związane z ryzykiem stronniczości.

5. Pracownicy muszą umieć współpracować z AI – aż 78% badanych wskazuje na trudności w znalezieniu pracowników posiadających umiejętności współpracy z AI dopasowane do potrzeb organizacji. Nie powinno więc dziwić, że 83% liderów przedsiębiorstw wskazuje na rekrutację osób z tymi kompetencjami jako priorytet. Jednocześnie same firmy czeka wiele pracy do wykonania. Tylko 40% zachęca pracowników do rozwoju umiejętności w wykorzystywaniu narzędzi AI, a 37% realizuje odpowiednie programy treningowe.

Najpierw plan, potem wdrożenie

– Dla wielu firm, które mają za sobą wstępne doświadczenia z wdrażania AI nadszedł moment na wyciąganie pierwszych wniosków i wprowadzanie niezbędnych modyfikacji. Dlatego tak ważne jest, aby proces implementacji poprzedziło szczegółowe planowanie. Bez niego możliwość podejmowania odpowiednich kroków staje się mocno ograniczona. Szczególny nacisk powinien być położony na współpracę na linii AI – człowiek. To od ludzi zależy sukces lub porażka każdej zmiany, zwłaszcza tej opartej o aspekty technologiczne. W całym procesie nie można również zapomnieć o wątkach związanych z etyką, gdyż bez wątpienia wygranymi staną się firmy które te kwestie będą adresować otwarcie i efektywnie – podsumowuje Ewa Nowakowska, partnerka EY Polska i liderka EY AI Lab.

Czytaj także: