12 tysięcy rowerów
Wypożyczalnie miejskich rowerów Nextbike dostępne są już w 26 miastach w Polsce, gdzie możemy wsiąść na jeden z 12 tysięcy jednośladów oferowanych przez firmę. – Te rowery jeżdżą w większej ilości miejscowości niż tramwaje, które są tylko w 15 miastach Polski. Jesteśmy dumni z tego, że stworzyliśmy nową gałąź komunikacji – mówi w rozmowie z Rzeczpospolitą prezes Nextbike Polska Tomasz Wojtkiewicz.
Wyjaśnia, że tego typu rozwiązania funkcjonują na świecie od 10-12 lata, zaś na naszym rynku są stosunkowe świeże. Niemniej zainteresowanie wypożyczalniami na minuty powinno rosnąć, bo rozwiązują problemy, z którym borykają się miasta. Wojtkiewicz wspomina między innymi o korkach, smogu i kurczących się zasobach infrastrukturalnych. Do tego ludzie interesują się zdrowym trybem życia i chętniej wsiadają na rowery.
Elektryczne rowery
– Na ten moment jest zagospodarowane tylko ok. 30 procent rynku – mówi. Jego zdaniem, jest wiele miejscowości, które takie rowery chcą wdrożyć. Dodaje, że Trójmiasto czy Śląsk mają śladowe ilości rowerów, a co za tym idzie, istnieje tam potencjał na kilkanaście tysięcy jednośladów. Firma, którą zarządza planuje rozstawić w Warszawie także elektryczne rowery. Już od jakiegoś czasu prowadzi testy takiego rozwiązania.
Przedsiębiorca wyjaśnia, że projekt jest na ostatniej prostej i że w ciągu najbliższych dni zakończy progam pilotażowy. W związku z tym ma nadzieję, że już niebawem będzie mógł oddać w ręce użytkowników tego typu maszyny. Dodaje, że wówczas będzie to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce, a w Europie i na świecie jedno z kilku.
Ekspansja
Przypomnijmy, że kilka dni temu Nextbike Polska podpisało z Nextbike GmbH umowę wyłącznej licencji na dostawę i obsługę miejskich systemów rowerowych w Norwegii, Finlandii i Islandii. Efektem jest kilkuletni kontrakt, dzięki któremu mieszkańcy Skandynawii będą współdzielić Polskie rowery. Rynek ten jest interesujący dla spółki Wojtkiewicza z kilku powodów.
Po pierwsze, mieszkańcy Skandynawii dbają o środowisko, a co za tym idzie zapotrzebowanie na ekologiczne środki transportu w tamtym regionie jest wysokie. Po drugie, operatorzy miejskich systemów rowerowych w Skandynawii skupiali się dotychczas na najwiekszych aglomeracjach. Zdaniem Wojtkiewicza, zupełnie pominęli mniejsze miejscowości, w których zapotrzebowanie na tego typu usługi również występuje.
Niemniej to Polska wciąż jest kluczowym rynkiem dla rozwoju firmy. Dlatego Nextbike zamierza udostępnić nam elektryczne rowery.
fot. pexels.com