Żabka Polska z oficjalnymi planami debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych i emisji IPO

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Żabka Polska z oficjalnymi planami debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych i emisji IPO

Udostępnij:

Żabka Polska oficjalnie ogłosiła plan wejścia na warszawską Giełdę Papierów Wartościowych (GPW) i przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej (IPO). Firma chce wykorzystać rosnące zainteresowanie rozwiązaniami z ekosystemu convenience, w których dostrzega swoją rynkową szansę.

Prezes Żabki, Tomasz Suchański, podkreślił, że celem spółki jest podwojenie sprzedaży do klientów końcowych do 2028 roku, otwierając ponad 1000 sklepów rocznie w Polsce i Rumunii. Obecnym właścicielem Żabki jest fundusz CVC Capital Partners, który deklaruje chęć pozostania akcjonariuszem spółki i zapewnienia jej dalszego wsparcia. Krzysztof Krawczyk z CVC podkreślił, że IPO to naturalny krok w realizacji ambitnej strategii rozwoju Żabki.

W kwietniu Bloomberg podał, że wycena Żabki na potrzeby IPO może wynieść od 7 do 8 miliardów dolarów. CVC miałoby pozyskać od 1 do 1,5 miliarda dolarów, co teoretycznie pozwoliłoby im odzyskać zainwestowane w 2017 roku pieniądze. Pisaliśmy o tym w naszym tekście Giełdowy debiut Żabki coraz bliżej: Bloomberg twierdzi, że planowany termin to wrzesień.

Więcej wiedzy i narzędzi dla franczyzobiorców

Oferta skierowana będzie do inwestorów instytucjonalnych w wybranych jurysdykcjach oraz do inwestorów indywidualnych w Polsce. Spółka nie otrzyma żadnych wpływów ze sprzedaży akcji oferowanych przez akcjonariuszy sprzedających. Wszystkie środki pozyskane ze sprzedaży akcji oferowanych przez akcjonariuszy sprzedających trafią do nich.

– Jesteśmy przekonani, że wejście na giełdę przyniesie korzyści wszystkim interesariuszom Grupy Żabka, zwiększając jej wartość dla akcjonariuszy i zapewniając dalsze możliwości rozwoju pracownikom. Jednocześnie, pozytywnie wpłynie na rozwój przedsiębiorczości w lokalnych społecznościach, ponieważ pozwoli nam jeszcze skuteczniej wspierać franczyzobiorców, dostarczając im narzędzia i wiedzę niezbędną do prowadzenia własnej działalności – powiedział prezes Tomasz Suchański.

CVC Capital Partners dalej w grze

CVC Capital Partners chce pozostać akcjonariuszem spółki i zapewniać jej wsparcie.

Jesteśmy dumni z naszej współpracy z Grupą Żabka w ostatnich latach oraz z inwestycji, która pozwoliła wykorzystać dostrzeżoną przez nas olbrzymią szansę rynkową. Chcemy pozostać akcjonariuszem Spółki i nadal zapewniać jej nasze wsparcie. Planowane IPO postrzegamy jako kolejny naturalny krok kierownictwa Grupy Żabka w realizacji ambitnej strategii rozwoju – ocenił Krzysztof Krawczyk, przewodniczący Rady Dyrektorów Grupy Żabka i partner w CVC Capital Partners.

Grupa Żabka w perspektywie średnioterminowej zamierza otwierać w Polsce i Rumunii ponad 1 tys. nowych sklepów rocznie – w 2024 r. celem jest uruchomienie ok. 1.100 sklepów. Potencjał rynku grupa ocenia na ok. 19,5 tys. sklepów w Polsce oraz ok. 4 tys. sklepów w Rumunii.

Grupa zakłada, że do 2028 r. jej sieć stacjonarna w Polsce liczyć będzie ok. 14.500 sklepów (co oznacza otwarcie ok. 4.500 nowych sklepów w Polsce w latach 2024-2028).

Grupa dąży do osiągnięcia wysokiego jednocyfrowego wzrostu sprzedaży LFL w 2024 r. (7,5-9,0 proc.) oraz od średniego do wysokiego jednocyfrowego tempa wzrostu w perspektywie średnioterminowej.

Nowe formaty przynoszą nowych klientów

Motorem wzrostu sprzedaży ma być – jak podano – szereg inicjatyw mających na celu zwiększenie częstotliwości wizyt w sklepach sieci oraz wielkości koszyka zakupowego klientów. Inicjatywy te obejmują wdrażanie najnowszych formatów, w tym Żabka Café 2.0 (oferta street food – nowy silnik wzrostu sprzedaży), rozszerzanie oferty wygodnych usług, wprowadzanie innowacji w asortymencie oraz działania mające na celu zachęcanie klientów do częstszych wizyt w sklepach i większych zakupów, a także dalszy rozwój i udoskonalanie wiodącej na rynku aplikacji dla klientów Żappka.

Ponadto, w ciągu najbliższych pięciu lat Grupa Żabka planuje pięciokrotnie zwiększyć roczną sprzedaż oferty cyfrowej do klientów końcowych w sposób zrównoważony i rentowny, zakładając osiągnięcie progu rentowności EBITDA w 2024 r.

– Strategia Grupy Żabka w tym zakresie koncentruje się na dalszym rozwoju marki Maczfit, wzmocnieniu relacji z klientami końcowymi platformy Dietly i podmiotami oferującymi usługi za jej pośrednictwem oraz rozszerzeniu sieci magazynów dark store na potrzeby działalności usług e-commerce grupy – twierdzą przedstawiciele Grupy Żabki w opublikowanym komunikacie prasowym.

W latach 2021-2023 średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) sprzedaży do klientów końcowych Grupy Żabka wyniosła ponad 25 proc. Skorygowana EBITDA w latach 2021–2023 osiągnęła wzrost na poziomie 19 proc. CAGR, a skorygowana marża EBITDA w 2023 r. wyniosła 12,4 proc. W latach 2021–2023 i w pierwszym półroczu 2024 r. średni wskaźnik konwersji gotówki kształtował się na poziomie powyżej 85 proc.

W okresie sześciu miesięcy zakończonym 30 czerwca 2024 r. sprzedaż do klientów końcowych wzrosła do 12.893 mln zł, w porównaniu do 10.532 mln zł w tym samym okresie 2023 roku. Z kolei przychody wyniosły 11.148 mln zł, co oznacza wzrost o 21,5 proc. rdr.

Skorygowany wynik EBITDA wyniósł 1.399 mln zł, co oznacza wzrost o 33,5 proc. rdr.

Celem Grupy Żabka jest także wzrost skorygowanej marży EBITDA. W perspektywie średnioterminowej ma ona dążyć do górnej granicy przedziału 12-13 proc.

Spółka oczekuje przyspieszenia wzrostu marż w perspektywie krótkoterminowej, w związku z normalizacją cen energii oraz rosnącym efektem skali.

Żabka spodziewa się poprawy marży skorygowanego zysku netto w średnim terminie, tj. do poziomu ok. 4,5 proc., dzięki obniżeniu stóp oprocentowania zadłużenia i poprawie efektywności podatkowej.

Celem spółki w perspektywie średnioterminowej jest osiągnięcie wskaźnika zadłużenia netto (z wyłączeniem zobowiązań z tytułu leasingu) do skorygowanego wyniku EBITDA (po uwzględnieniu kosztów najmu) na poziomie poniżej 1x.

Czytaj także: