Kosmos w mieście przemysłu: hackathon NASA Space Apps Challenge Stalowa Wola 2024

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Kosmos w mieście przemysłu: hackathon NASA Space Apps Challenge Stalowa Wola 2024

Udostępnij:

W dniach 5-6 października 2024 roku Stalowa Wola przyciągnęła pasjonatów nowych technologii z całego świata, organizując NASA Space Apps Challenge – największy kosmiczny Hackathon w Europie. Redakcja MamStartup była patronem medialnym wydarzenia.

Kosmiczna Stalowa Wola

To wyjątkowe wydarzenie przyciągnęło ponad 500 uczestników, którzy przez 30 intensywnych godzin rywalizowali w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań dla wyzwań opracowanych przez ekspertów z NASA. Zespoły, wspierane przez 50 mentorów, pracowały nad projektami, które mogłyby znaleźć zastosowanie w eksploracji kosmosu, ochronie środowiska oraz edukacji.

Organizatorami wydarzenia były Miasto Stalowa Wola, Regionalna Izba Gospodarcza w Stalowej Woli oraz Podkarpackie Centrum Innowacji, a hackathon odbył się w budynku I Liceum Ogólnokształcącego im. Komisji Edukacji Narodowej w Stalowej Woli.

Słuchaj także: Czy w nieważkości można mieć odlotowe pomysły? Maciej Myśliwiec (Space Agency) o marketingu dla spacetechów

Podczas otwarcia wydarzenia prezydent Stalowej Woli, Lucjusz Nadbereżny, podkreślił jak ważna jest tradycja innowacji w mieście, które od lat rozwija technologie obronne i kosmiczne. – Stalowa Wola zrodziła się 86 lat temu właśnie z idei odwagi, inspiracji i marzeń. Dzisiaj tę tradycję kontynuujemy, rozwijając technologie kosmiczne i kształcąc nowe kadry, które będą sięgać gwiazd – zaznaczył prezydent, nawiązując do rosnącej roli miasta w tej branży.

Prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Stalowej Woli, Marcin Górski, wyraził dumę z możliwości wspierania inicjatyw, które łączą młode talenty, lokalny biznes oraz międzynarodowe instytucje. Dodał również, że hackathon jest doskonałą okazją do pokazania potencjału regionu: to nie tylko wyjątkowe wydarzenie technologiczne, ale również okazja do pokazania, że Podkarpacie – a zwłaszcza Stalowa Wola – jest miejscem, gdzie innowacje mogą rozwijać się dynamicznie. Wierzę, że talent wyłoniony z tego hackathonu wpłynie na rozwój naszej lokalnej społeczności i globalne innowacje w technologii kosmicznej.

Kosmiczna pula nagród

To już druga edycja tego kosmicznego hackathonu w Stalowej Woli, a zarazem rekordowa pod względem liczby uczestników, wysokości nagród oraz liczby zaangażowanych jurorów i mentorów. W skład jury oceniającego prace wchodziło 12 wybitnych ekspertów z różnych dziedzin. Wśród nich znaleźli się m.in. dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema, Michał Sęk, Chief Creative Officer w Saatchi & Saatchi, Michał Pilecki z Polskiej Agencji Kosmicznej oraz Tadeusz Łysiak z Warszawskiej Szkoły Filmowej. Ich różnorodne kompetencje umożliwiły kompleksową i profesjonalną ocenę projektów, zarówno w aspektach technologicznych, jak i artystycznych.

Podczas hackathonu wyłoniono zwycięzców w dwóch kategoriach – technologicznej oraz artystycznej. Łączna pula nagród wyniosła ponad 100 tysięcy złotych. Nagrody finansowe zostały ufundowane przez Miasto Stalowa Wola i Województwo Podkarpackie, Partner Strategiczny przedsięwzięcia. Członek Zarządu Województwa Podkarpackiego Małgorzata Jarosińska-Jedynak – wręczając główną nagrodę – pogratulowała wszystkim uczestnikom hackathonu.

Lista nagrodzonych zespołów:

  • I miejsce – kategoria artystyczna: TECHMECHAN HackTeam, nagroda 15 000 zł oraz voucher od Logan i Nowy Styl za innowacyjne wykorzystanie gogli VR i projekt gry dla astronautów długo przebywających w przestrzeni kosmicznej;
  • I miejsce – kategoria technologiczna: GeoImpact Ventures, nagroda 15 000 zł oraz voucher od Logan i Nowy Styl za opracowanie platformy internetowej o nazwie „GeoScan”, która integruje dane z systemów satelitarnych, Geoportalu i innych źródeł, aby zapewnić użytkownikom kompleksowe raporty dotyczące nieruchomości;
  • II miejsce – kategoria artystyczna: The Boundless Impact, nagroda 10 000 zł za projekt edukacyjnej gry strategicznej o nazwie “Terra Guard”, w której gracze podejmują decyzje związane z ochroną klimatu, gospodarką odpadami i środowiskiem;
  • II miejsce – kategoria technologiczna: Jonowe DiscoLasery, nagroda 10 000 zł za “Agricultural Land Management System”, czyli projekt aplikacji dostarczającą narzędzi do usprawnienia pracy rolników za pomocą danych satelitarnych;
  • III miejsce – kategoria artystyczna: Hexa Team, nagroda 5 000 zł za projekt dwuosobowej gry logicznej, w której gracze wcielają się w operatora statku kosmicznego i kontrolera na ziemi, wspólnie naprawiając usterki, ucząc się współpracy oraz dbania o środowisko;
  • III miejsce – kategoria technologiczna: Singular Signal Seeker, nagroda 5 000 zł za opracowanie rozwiązania, które analizuje dane sejsmiczne z Marsa i Księżyca, tworząc model predykcyjny do wykrywania zdarzeń sejsmicznych i filtrowania szumu;
  • IV miejsce – kategoria artystyczna: Aqua Genesis, nagroda 2 000 zł za stworzenie przeglądarkowej gry i symulacji, która pozwala zbudować i eksplorować „Oceaniczne światy”, zachowując przy tym angażujący i przyjemny do użytkowania charakter gry;
  • IV miejsce – kategoria technologiczna: GBS, nagroda 2 000 zł za opracowanie aplikacji przeznaczonej do nauki dla klas 1-3 szkół podstawowych, która wypełnia lukę programową w systemie edukacji o kosmosie;
  • V miejsce – kategoria artystyczna: SKYAiD, nagroda 1 000 zł za projekt edukacyjnej gry planszowej “EcoMission”, która wykorzystuje dane z Programu GLOBE i ma za cel promować świadomość ekologiczną poprzez zabawę i interaktywne wyzwania
  • V miejsce – kategoria technologiczna: AGH Rapid Prototyping – Air Rush, nagroda 1 000 zł za projekt gry fizycznej, w którą można grać wyłącznie w środowisku mikrograwitacji: Air Rush.

Nagrody specjalne

Smartwatche GALAXY od SAMSUNG:

  • Power Flash (stworzyli wystawę objazdową prezentującą niesamowite zdjęcia wykonane przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba, którym towarzyszy niesamowita muzyka);
  • Pirx (stworzyli aplikację internetową, napisana wąJavaScript i CSS, mająca na celu przywołanie nostalgii za klasycznymi 8-bitowymi grami arcade, a jednocześnie zapewniająca doświadczenie edukacyjne);
  • STARGAZING (stworzyli grę terenową LARP (live action role-playing), w której wcielamy się w astronautów lub kontrolerów misji naziemnych).

Kurs programowania w SOLIDWORKS od DPS Software:

  • Moon racoons (stworzyli interaktywną stronę internetową z materiałami edukacyjnymi przedstawiającymi często trudne zależności między zjawiskami w przystępny sposób);
  • Liceo Myślenice Team (stworzyli projekt gry fizycznej dla astronautów przebywających w kosmosie – “Astroball” przypominający golfa, lecz w mikrograwitacji;
  • Alpha Wolves (stworzyli algorytm, który pozwala uzyskać niezbędne do lądowania dane sejsmiczne z Księżyca i Marsa, zachowując jednocześnie wydajność energetyczną łazika).

Wyjazd na konferencję branżową „Space Tech Expo Europe” do Bremy od Podkarpackiego Centrum Innowacji dla WM TEAM (stworzyli aplikację internetową, która umożliwia użytkownikom monitorowanie i porównywanie danych satelitarnych, w szczególności z Landsat 8 i 9, z obserwacjami naziemnymi).

Nagroda od TUATARA: staż w firmie dla Aleksandra Radłowskiego z zespołu WM TEAM oraz mentoring po hackathonie dla członków zespołu GeoImpact Ventures.

Od hackathonu do Space 4 Talents

– Inspirowanie i rozwijanie talentów, jakie drzemią w młodych ludziach to jedno z naszych najważniejszych zadań. Cieszę się, że Podkarpacie przyciągnęło pasjonatów kosmosu z całej Polski” – mówi prezes Podkarpackiego Centrum Innowacji, Michał Tabisz. – Organizacja hackathonu, w którym wzięło udział ponad pół tysiąca osób jest nie lada wyzwaniem, ale patrząc na entuzjazm i zaangażowanie uczestników jestem przekonany, że było warto – dodał.

Wydarzenie było nie tylko okazją do rywalizacji, ale również cenną lekcją pracy zespołowej i kreatywnego rozwiązywania problemów przy użyciu najnowszych technologii. Organizatorzy podkreślają, że hackathon stanowił wstęp do realizacji projektu Space 4 Talents, którego celem jest stworzenie w Stalowej Woli nowoczesnego centrum edukacyjno-badawczego oraz rozwoju start-upów technologicznych. Jak zauważył podczas swojego przemówienia zastępca prezydenta miasta, Tomasz Miśko, Stalowa Wola będzie znana nie tylko z organizacji jednych z największych hackathonów w Europie, ale także z projektu Space 4 Talents, który zrzesza młode talenty — zarówno początkujące, jak i doświadczone w branży technologicznej i kosmicznej. Inicjatywa ta ma wspierać rozwój przyszłych specjalistów, zapewniając im niezbędną wiedzę i doświadczenie do pracy w dynamicznie rozwijającym się sektorze kosmicznym.

Hackathon nie odbyłby się bez wsparcia partnerów, o których nie sposób nie wspomnieć. Partnerami Strategicznymi byli Województwo Podkarpackie oraz projekt Space 4 Talents. Partnerami Głównymi wydarzenia były firmy i instytucje takie jak: Kappa Data Polska, Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka, Konesso, Trip Coffee, Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego, Podkarpacki Park Naukowo-Technologiczny Aeropolis, Matthias oraz LED LIVE.

Partnerami wydarzenia byli: I-BS.pl, DPS Software, Samsung, MTU Aero Engines Polska, TSSE Euro-Park Wisłosan, Kosmiczna Akademia, Różowy Piekarnik, Logan, Nowy Styl, EXATEL, Powiat Stalowowolski, SK Nexilis, Centrum Medyczne MEDYK, Chamot, TUATARA, Costrum oraz technicalenglish.com.

Patronem medialnym był MamStartup.

Czytaj także: