Kontekst komentarza:
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny postawił zarzuty naruszania praw konsumentów platformie zakupowej Temu. Zdaniem Prezesa UOKiK, platforma nieprecyzyjnie przedstawia dane sprzedawców, niektóre treści są wyświetlane tylko w języku chińskim, a sposób składania zamówienia jest niejednoznaczny. Prezes UOKiK podkreśla, że konsumenci przed zawarciem umowy online powinni być poinformowani o swoich prawach, a także o tym, od kogo kupują – od przedsiębiorcy czy od osoby fizycznej. Dodatkowo, Prezes UOKiK zarzuca platformie niejednoznaczne oznaczenie przycisku „Złóż zamówienie”, które nie informuje konsumentów o obowiązku zapłaty za towar. Zgodnie z przepisami prawa, przycisk powinien zawierać słowa „z obowiązkiem zapłaty” lub inne równoważne i jednoznaczne sformułowanie.
Po publikacji informacji o zarzutach UOKiK, platforma Temu wystosowała oświadczenie. Spółka podkreśliła, że jest w kontakcie z UOKiK i będzie współpracować, aby upewnić się, że jej praktyki są zgodne z odpowiednimi regulacjami. Temu zaznaczyło również, że pozostaje zaangażowane w przestrzeganie wszystkich obowiązujących przepisów prawnych na rynkach, na których działa, i nieustannie przegląda oraz dostosowuje swoje działania, jeśli jest to konieczne.
Komentarz Ewy Kraińskiej
Zakupy na chińskich platformach, zwłaszcza na Temu, rzeczywiście odnotowują ogromną dynamikę wzrostu. Raport Gemius prezentuje dane dotyczące ruchu na stronach marketplace’ów: Temu od kilku miesięcy plasuje się na drugim miejscu, po Allegro. When U Buy, czyli narzędzie, które zbiera informacje o rzeczywiście zrobionych zakupach online, potwierdzają ten trend. Użytkownicy When U Buy tylko w tym roku zrobili 11 razy więcej zakupów na chińskich platformach zakupowych niż w całym 2023 roku. A sezon dla e-commerce dopiero się zaczyna.
Czytaj także: Nasza aplikacja to kontrola nad zakupami zrobionymi w wielu sklepach – Ewa Kraińska (When U Buy)
Warto też zwrócić uwagę na to, że chińskie platformy zakupowe, a zwłaszcza Temu, mają niezwykle skuteczną moc przyciągania klientów. Kupują tam zarówno ci, którzy regularnie zaopatrują się w towary w internecie, jak i ci, którzy online kupują sporadycznie. W When U Buy obserwujemy, że na Temu kupowane są produkty, które nigdy wcześniej nie były kupowane przez tych użytkowników na ich ulubionych marketplace’ach, mimo, że są tam dostępne. To oznacza zupełnie nowy profil zakupowy i skuteczną zdolność do kreowania potrzeby zakupowej. Powszechnie uważa się, że na Temu kupuje się bardzo tanio i na tym platforma zyskuje popularność. To prawda, wartość pojedynczego produktu jest ok. 80% niższa niż w pozostałych popularnych sklepach. Na uwagę zasługuje jednak wartość koszyka, czyli ile rzeczywiście zostawiamy w Temu.
I tu zaskoczenie.
Okazuje się, że wartość koszyka zakupowego w Temu jest jedynie 18% niższa od koszyka w najbardziej popularnym marketplace w Polsce, a liczba produktów w koszyku prawie 3 razy większa. Rzeczywiście zrobione zakupy Polaków zarejestrowane w When U Buy pokazują również, że wartość zwrotów jest bliska 0%. I znów, mówi się, że proces zwrotów tam jest w rzeczywistości niemożliwy lub bezskuteczny, dlatego ten odsetek jest niski. When U Buy zrobiło więc eksperyment, który wykazał, że chińscy giganci reagują jednak na żądania zwrotu towaru i pieniądze za oddane produkty były już na koncie po 2 dniach od złożenia zwrotu.
Kupowanie na chińskich platformach ma jednak swoją drugą, ciemniejszą stronę. Izba Gospodarki Elektronicznej z Prezes Patrycją Sass-Staniszewską na czele, dokonuje wszelkich starań aby wyrównać konkurencyjność i prawo w zakresie handlu online dla polskich i europejskich przedsiębiorców w starciu z chińskimi gigantami. Dzisiaj te prawa nie są jednakowe, przez co pozycja konkurencyjna takich sklepów jak Temu umacnia się. Chińscy giganci szturmem zdobywają polski i europejski rynek, ale styl w jakim to się dzieje, nie zawsze jest etyczny. Mimo, że na końcu to klient dokonuje wyboru zakupowego, to jednak proces podejmowania tej decyzji podlega manipulacji. O ile jest on w granicach prawa, wygrywa sprytniejszy. Jeśli to prawo zaczyna być naruszane, to dobrze, że mamy takie organizacje jak e-Izba, które czuwają i wspierają w wyrównywaniu tych szans.
Ewa Kraińska
Ekspertka ds. e-commerce i usług finansowych, z kilkunastoletnim doświadczeniem w bankowości i marketplace’ach na rynku zakupów online w Polsce. Wielokrotnie nagradzana za innowacyjne produkty i nowatorskie wykorzystanie danych w procesach kredytowych przez lokalne i międzynarodowe Instytucje. Twórca i prezes pierwszego na świecie rozwiązania, integrującego informacje o rozproszonych zakupach internetowych i zwrotach- When U Buy, które zostało docenione i zdobyło główne nagrody w takich konkursach jak: Start up powered by Invest in Łódź, SAR w kategorii Innowacja Roku czy nominacja w konkursie Invest Cuffs w kategorii “Start up roku 2023”.