Gruzińskie rolnictwo puka do europejskich rynków
Dobiega końca 6. edycja programu Polish Challenge Fund, którego celem jest ułatwienie transferu polskiego know-how i rozwiązań w odpowiedzi na wyzwania rozwojowe krajów partnerskich „Polskiej pomocy”. W ramach funduszu wspieranego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP i jedną z agencji Organizacji Narodów Zjednoczonych – United Nations Development Programme (UNDP) – uruchomiono inicjatywę aktywizacji rolników w Gruzji.
– Cyfryzacja, poprawa produktywności i rentowności gospodarstw, wdrożenie wymagań produkcyjnych oczekiwanych w UE oraz dywersyfikacja źródeł dochodu należą do kluczowych wyzwań dla gruzińskiego rolnictwa. Dostrzegamy duży potencjał w nawiązaniu relacji biznesowych między farmerami z Gruzji a polskimi partnerami. To ważny krok do wstępu gruzińskiego rolnictwa na rynki europejskie. Rejestracja i złożenie ofert za pośrednictwem giełdy internetowej okazało się być pomocnym narzędziem – powiedziała Patrycja Matusiak, Programme Specialist w United Nations Development Programme.
I wtedy wkracza DeFood
Wyzwanie podjął DeFood, prowadzący platformę B2B do handlu owocami i warzywami na arenie międzynarodowej. Projekt pomocy dla gruzińskich farmerów w zdobywaniu nowych rynków zbytu zrealizował we współpracy z Gruzińskim Stowarzyszeniem Rolników (Georgian Farmers Association, GFA).
– Transfer technologii i wiedzy to ważne kroki dla rozwoju i zwiększenia konkurencyjności gruzińskich farmerów. Dzięki przekazanej im wiedzy oraz udostępnieniu platformy DeFood, mamy szansę wywrzeć pozytywny wpływ na współpracę handlową między Gruzją a rynkami UE. To zachęta do przyjmowania praktyk rolnych zgodnych ze standardami unijnymi, w szczególności ograniczania stosowania pestycydów i nawozów oraz promowania zrównoważonego rolnictwa i rolnictwa regeneracyjnego – podsumował Adrian Piwko, twórca i prezes DeFood.
Plany na przyszłość
Platforma cyfrowa DeFood właśnie została uruchomiona dla gruzińskich producentów. W najbliższych miesiącach planowane jest wsparcie dla kolejnych farmerów z Gruzji w rejestracji na platformie w celu zaprezentowania ich ofert. Dzięki temu DeFood wraz z lokalnym partnerem, Gruzińskim Stowarzyszeniem Rolników, będą mogli zaprezentować zarejestrowanych rolników europejskim kupcom i zaaranżować spotkania biznesowe.