Ze wszystkich zgłoszeń jury wyłoniło zwycięzcę, którym został startup JiTiV. Finałowe spotkanie i wyniki konkursu zostały ogłoszone podczas spotkania Business Mixer w Business Link Astoria w Warszawie.
JiTiV to nie tylko nazwa startupu, ale również rozwiązanie, które okazało się zwycięskim w II edycji Urban Quest. Innowacyjny system składa się z elementów:
- urządzeń elektronicznych montowanych w puszkach podtynkowych, które pozwalają użytkownikowi na zarządzanie sprzętami elektrycznymi przy pomocy autorskiej aplikacji mobilnej.
- chmury obliczeniowej analizującej dane. To dzięki niej system uczy się zachowań użytkowników, co pozwala na automatyczne wyłączanie urządzeń które niepotrzebnie pobierają prąd.
Tak działający system jest w stanie ograniczać pobór energii oraz podpowiada, kiedy użytkownikowi opłaca się zakupić nowy sprzęt elektroniczny. Rezultatem wprowadzenia produktu na rynek będzie: redukcja zanieczyszczeń powietrza (zmniejszając zapotrzebowanie na energię elektryczną zmniejsza się ilość toksyn wydalanych podczas jej produkcji), zmniejszenie kosztów utrzymania nieruchomości oraz zwiększenie bezpieczeństwa, wzrost świadomości ekologicznej, podniesienie standardu i wygody życia.
Przed uczestnikami II edycji Skanska i Business Link postawili zadanie przygotowania technologicznych pomysłów mogących poprawić komfort i bezpieczeństwo osób korzystających na co dzień z biurowców – pracowników, gości, osób z różnymi ograniczeniami, zwłaszcza poruszających się na wózku inwalidzkim czy niewidomych. Ze wszystkich zgłoszeń wybrano najlepszą piątkę, która uczestniczyła w spotkaniach mentoringowych z ekspertami Skanska oraz Business Link. Celem tych spotkań było przekazanie praktycznych wskazówek startupom i wskazanie im ścieżek rozwoju biznesu.
Finaliści zaprezentowali swoje pomysły 3 października podczas spotkania Business Mixer, finalizującego II edycję Urban Quest. Na podstawie wystąpień, jury zdecydowało, że to właśnie JiTiV zasługuje na miano najbardziej innowacyjnego startupu tej edycji.
– Jesteśmy organizacją aktywnie wdrażającą innowacje. Współpracujemy z partnerami o różnej skali, zarówno z wielkimi korporacjami, uczelniami wyższymi, jak i startupami. Stawiamy na otwartość, bo dobrze wiemy, że samemu poprzez wymianę doświadczeń, wiedzy i osobowości możemy osiągnąć znacznie więcej. Startupom mających ciekawy pomysł na poprawę doświadczeń w nieruchomościach biurowych dajemy wsparcie merytoryczne oraz możliwość testowania swoich rozwiązań w naszych projektach biurowych – tłumaczy Renata Nowakowska, menedżer ds. innowacji w spółce biurowej Skanska.
– Skanska jest jednym z globalnych liderów na rynku nieruchomości, a teraz poprzez program Urban Quest dołącza do korporacji zmieniających się w nowoczesne, elastyczne i zwinne huby kompetencji otoczone setkami, a nawet tysiącami innowacyjnych startupów. Urban Quest realizowany przez Skanska i Business Link to największy projekt proptech-owy w CEE i patrząc na obecną edycję bardzo szybko rozwijający się. To już blisko 100 startupów biorących udział w dwóch edycjach programu nie tylko z Polski, ale z całego regionu CEE oraz pierwsze wdrożenia i inwestycje – mówi Dariusz Żuk, prezes Business Link.
Zwycięski projekt zostanie wdrożony w budynkach Skanska, tak jak ma to miejsce w przypadku InMotion, laureata pierwszej edycji. Startup zaproponował rozwiązanie pozwalające na mierzenie czasu korzystania z biurek w strefach coworkingowych. Projekt InMotion pozwala na optymalizację przestrzeni biurowej. Przez ostatnie 3 miesiące pracowaliśmy wspólnie nad opracowaniem pierwszego wdrożenia, które nastąpi w listopadzie i zostanie zastosowane w Warszawskim biurze Skanska. Wspieramy również InMotion w promocji urządzeń w kampanii na Kickstarterze.
W marcu 2018 roku rozpocznie się nabór do III edycji programu.