Zdjęcie główne artykułu by kaboompics.com
1. Rekordowo niskie bezrobocie
Stopa bezrobocia w Polsce wciąż spada. We wrześniu br. – według szacunków Instytutu Prognoz i Analiz Gospodarczych – obniżyła się o kolejne 0,2 proc. do 6,8 proc. To właśnie rekordowo niskie bezrobocie przyciąga do nas młodych pracowników z Hiszpanii, Włoch, Grecji, Portugalii czy Francji. Raport Monster Talent Sourcing Services „Skuteczne sposoby na rekrutacje językowe” pokazał, że połowa badanych cudzoziemców, pracujących obecnie w Polsce, wcześniej była zatrudniona w innych krajach – w Wielkiej Brytanii, we Francji, Niemczech, a nawet Kanadzie, czy USA. To oznacza, że pracę w Polsce wybierają często osoby mające doświadczenie w wielokulturowych firmach. Są świadome, że polski rynek pracy jest w doskonałym momencie.
Osoby, które przeżyły zwolnienia w walczącej z kryzysem gospodarczym Grecji czy Włoszech, wiedzą, że w Polsce mają szansę na atrakcyjne stanowisko. W ich rodzimym kraju mogła ich czekać nie tylko degradacja czy strata pracy, ale również problem ze znalezieniem nowej.
– Jeśli chodzi o Unię Europejską – często powodem relokacji są przesłanki prywatne. W przypadku pracowników z Włoch czy Hiszpanii jest to trudna sytuacja na lokalnym rynku pracy. Włosi i Hiszpanie odczuwają kryzys u siebie, więc przyjeżdżają do Polski i tu szukają zatrudnienia – mówi specjalista ds. HR i rekrutacji w firmie BPO, zatrudniającej 3000 pracowników.
2. Skuteczne poszukiwania
Cudzoziemcy dostrzegli, że w naszym kraju można znaleźć pracę nie tylko dzięki doskonałym wskaźnikom gospodarczym. Uważają, że skuteczne poszukiwania zapewniają im znajomi i rodzina (dla 62 proc. badanych był to najskuteczniejszy kanał rekrutacji), serwisy z ogłoszeniami o pracę (51 proc.) oraz biznesowe serwisy internetowe (42 proc.). Cudzoziemcy czują się u nas potrzebni i przekazują sobie informacje o Polsce, jako o miejscu, w którym zatrudnienie znajdują zwłaszcza osoby ze znajomością języków obcych (m.in. angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim, hiszpańskim i wieloma innymi).
– Obcokrajowcy szukają zatrudnienia w Polsce wielokanałowo, dlatego warto prezentować ofertę pracy i informacje o pracodawcy w różnych miejscach, by w ten sposób zwiększyć rozpoznawalność firmy oraz szybciej zamykać procesy rekrutacyjne – radzi Aleksandra Pocheć, Konsultant w Monster Talent Sourcing Services.
3. Krótki czas rekrutacji
Okazuje się, że prawie połowa badanych obcokrajowców stwierdziła, że powodem zadowolenia z rekrutacji jest krótki czas jej trwania. Przeciętny proces rekrutacyjny trwa od 3 tygodni do 3 miesięcy. Ponadto 20 proc. podkreśliła, że miała dobry kontakt z osobą pośredniczącą w zatrudnieniu. To pokazuje, jak ważne jest nawiązane współpracy z doświadczonym rekruterem.
– W przypadku rekrutacji kandydatów z zagranicy warto postawić na partnera zewnętrznego. Powinien on mieć wiedzę o lokalnym rynku zatrudnienia i znać specyfikę pracy w branży nowoczesnych usług biznesowych w Polsce. Kluczowe jest też posiadanie obszernej bazy kandydatów gotowych do relokacji – mówi Aleksandra Pocheć, Konsultant w Monster Talent Sourcing Services.
4. Szansa zdobycia doświadczenia
Obcokrajowcy uważają, że Polska potrzebuje zarówno początkujących w branży, jak i doświadczonych managerów. Aż 75 proc. uznało, że praca w Polsce daje możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego, a 46 proc. uważa, że jest to również szansa na awans w karierze.
– Obcokrajowcy cenią Polskę, bo jest dla nich miejscem otwartym na młodych pracowników bez znajomości języka polskiego. Wysoko oceniają poszanowanie odmienności kulturowej w firmach oraz wielokulturowe zespoły. To te czynniki warto podkreślić tworząc ogłoszenie o pracę – mówi Aleksandra Pocheć, Konsultant w Monster Talent Sourcing Services.
5. Integracja
W przypadku, gdy obcokrajowiec przyjeżdża do Polski bez rodziny, proces integracji rozpoczyna się właśnie na polu zawodowym. Większość cudzoziemców podkreśla, że pracodawcy pomagają im zaaklimatyzować się w kraju. Z badań wynika, że aż 73 proc. obcokrajowców otrzymało wsparcie od firm na początku ich pracy w Polsce.
6. Niskie koszty życia
Choć cudzoziemcy uważają, że płace w Polsce mogłyby być wyższe, to jednocześnie za atut uważają niskie koszty życia w kraju. Takiego zdania było aż 68 proc. badanych. To spory plus na rzecz Polski, gdyż jedną z pierwszych kalkulacji, jaką obcokrajowiec robi myśląc o wyjeździe, jest zestawienie zarobków i koszów życia.
7. Awans
Ogromnym plusem dla młodych ludzi jest możliwość rozwijania swoich umiejętności zawodowych w dużych środowiskach międzynarodowych i realna szansa na awans. Aż 46 proc. badanych ma poczucie, że praca w Polsce dale im szansę na rozwój kariery. Poza tym pracownicy doceniają, że mogą poszerzyć swoje kompetencje językowe. Oceniając organizacje, w których już pracują, zaznaczają, że praca daje im możliwość rozwoju kwalifikacji i kreatywności – w skali wynoszącej dziesięć punktów ten wskaźnik wyniósł siedem punktów. Cudzoziemcy czują, że pracodawcy realnie w nich inwestują. To z kolei jest impulsem do pracy.
8. Satysfakcja
Praca w Polsce daje satysfakcję. W badaniach, w dziesięciostopniowej skali wyniosła ona 7,75 punktów. To bardzo dobra informacja z punktu widzenia pracodawców, którzy zatrudniają młodych pracowników. Dla przedstawicieli z pokolenia Z – satysfakcja – to jeden z czynników decydujących o związaniu się z firmą na dłużej. Brak satysfakcji oznacza rozstanie z pracodawcą.
9. Szacunek pracodawcy i zespołu
Z badań wynika, że obcokrajowcy cenią pracę w naszym kraju ze względu na ludzi. W dziesięciopunktowej skali – na 8,4 punkty cudzoziemcy ocenili poszanowanie współpracowników dla odmienności kulturowej. Z kolei 7,9 punktów w tej skali otrzymali pracodawcy. Pracownicy doceniają, gdy firmy organizują np. dni kultury Włoch, oferują bilety na festiwal kina francuskiego albo zapraszają na spotkanie integracyjne z kuchnią hiszpańską.
10. Szansa na miłość
Polska jest także dobrym punktem na zawodowej ścieżce, z innych powodów… sercowych. Z badań wynika, że 40 proc. wybiera Polskę z powodu pracy, a 38 proc. ze względu na miłość – jeśli te czynniki będą na siebie intensywnie oddziaływać, jest szansa, że cudzoziemiec uzna nasz kraj nie tylko za atrakcyjny przystanek zawodowy, ale i docelowy miejsce życia.
Dane pochodzą z raportu Monster Talent Sourcing Services „Skuteczne sposoby na rekrutacje językowe”, wykonanego przez ośrodek PMR Consulting & Research w lipcu i sierpniu 2017 roku.
Cały raport do pobrania tutaj: http://pobierz-raport.monsterpraca.pl/.
***
Monster Talent Sourcing Services to profesjonalne usługi w zakresie rekrutacji językowych, skupiające się na wyszukiwaniu i pozyskiwaniu pracowników ze specyficznymi językami do pracy w Polsce, ale również w Czechach i na Węgrzech. Monster Talent Sourcing Services to dział Monster Polska, partnera w lokalnych i międzynarodowych rekrutacjach, który dostarcza produkty i usługi z zakresu pozyskiwania talentów, publikacji ofert pracy oraz kampanii rekrutacyjnych. Dzięki współpracy z Monster Worldwide i Alma Career Oy klienci otrzymują dostęp do wiodących portali rekrutacyjnych w 52 krajach i do 400 milionów kandydatów na całym świecie.