Powstanie ogólnoeuropejska sieć ładowania samochodów elektrycznych. Prace nad nią ruszą m.in. w Polsce

Dodane:

Adam Sawicki, Redaktor prowadzącyRedaktor prowadzący MamStartup Adam Sawicki

Udostępnij:

Allego i Fortum Charge & Drive rozstawią w europejskich miastach i wzdłuż autostrad sieć ładowania samochodów elektrycznych. Prace nad programem MEGA-E, o którym mowa, rozpoczną między innymi w Polsce.

fot. pexels.com

Start w I połowie 2018 roku

Organizatorzy projektu MEGA-E zakładają uruchomienie w 20 krajach w Europie 322 ultraszybkich ładowarek i 27 inteligentnych e-hubów. Tłumaczą, że Allego będzie rozwijać stacje ładowania w Europie Centralnej, a Fortum Charge & Drive w państwach nordyckich. Realizacja programu ruszy w pierwszej połowie 2018 roku po zatwierdzeniu finansowania, a jednym z pierwszych państw, w których powstanie infrastruktura będzie Polska.

– Około 70 procent ruchu drogowego w Europie odbywa się w obszarach miejskich, gdzie wpływ dwutlenku węgla na codzienne życie jest największy. Dzięki sieci ładowania MEGA-E wprowadzamy kilka form e-mobilności i wspieramy bezemisyjne podróżowanie nie tylko w obrębie dużych miast, ale także między nimi. Unikalna idea e-hubów polega na udostępnianiu wielu rozwiązań obsługujących różne standardy, aby naładować pojazdy elektryczne w jednym miejscu. Dzięki temu e-huby będą efektywnie wpływały zarówno na system energetyczny, jak i mobilność – mówi Anja van Niersen, dyrektor generalny Allego.

Różne standardy ładowania

Rami Syväri, wiceprezes Fortum Charge & Drive, dodaje, że wierzy w podejście oparte na otwartej infrastrukturze. Wyjaśnia, że jej celem jest dostarczenie ładowarek wszystkim obywatelom, „niezależnie od posiadanego przez niego modelu samochodu”. Dlatego organizatorzy projektu MEGA-E zamierzają oferować różne standardy ładowania i „kładą nacisk na interoperacyjność usług, co ułatwi transgraniczną elektromobilność”.

– MEGA-E wspiera realizację unijnych celów promocji niskoemisyjnego transportu oraz poprawy jakości życia obywateli. MEGA-E to wizja stworzona przez UE w 2009 r., gdy powołano klaster innowacji w programie TEN-T/CEF. To jeden z pierwszych projektów, który będzie wdrażał te założenia w skali ogólnoeuropejskiej – wyjaśniają przedstawiciele obu spółek. Nie jest jednak jedynym realizowanym w Polsce.

200 punktów ładowania

W minionym roku informowaliśmy, że Greenway Infrastructure Poland zakontraktowało z UE budowę największej w Polsce sieci ładowarek aut elektrycznych oraz że pozyskało unijne środki na tę inwestycję. Efekt tego ma być taki, że do maja 2020 roku spółka postawi wzdłuż korytarza TEN-T (transeuropejskiej sieci transportowej) 200 punktów ładowania, dzięki którym kierowcy samochodów elektrycznych „zatankują” prąd.

Zgodnie z założeniami projektu, ładowarki mają różnić się mocą i szybkością ładowania. Zaledwie 10 z nich ma być ultraszybkich (do 350 kW), a 135 szybkich (50 kW) – i te pojawią się najprędzej, bo do końca 2018 roku. Reszta ładowarek ma działać wolniej. Chodzi o 50 urządzeń (7-22kW), które staną przy punktach przesiadkowych i 10 magazynów energii, zlokalizowanych przy wybranych stacjach ładowania.

Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce

Przyjęty w marcu 2016 roku Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce zakłada, że do 2025 roku na naszych drogach będzie jeździło milion aut elektrycznych. Do tego jednak potrzebna jest infrastuktura, którą zbudować ma między innymi Greenway Infrastructure Poland oraz Allego i Fortum Charge & Drive w ramach programu MEGA-E.