fot. unsplash.com
Wśród niszowych produktów, inc.com wymienia między innymi filety z ryby bez ryby, specjalistyczne produkty do włosów oraz diamenty z przerobionych ludzkich szczątków. Przewidywania te brzmią egzotycznie, ale stanowią one jedne z najbardziej obiecujących branż dla młodych przedsiębiorców w 2018 roku. Świadczą o tym wyróżnienia w rankingu 30 Under 30.
Poniżej przedstawiamy najgorętsze branże dla millenialsów.
1. Świadoma kuchnia
O tym, że jest to branża przyszłości, świadczą chociażby niedawne inwestycje Amazona we Whole Foods. Nic w tym dziwnego, ponieważ w samych Stanach Zjednoczonych sprzedaż żywności organicznej osiągnęła rekordowy poziom 43 miliardów dolarów w 2016 roku, czyli o 8,4 procent więcej niż rok wcześniej.
Tendencje te znajdują odzwierciedlenie wśród wyróżnionych przez inc.com. No Cow, sprzedaje batoniki proteinowe, ciasteczka i masła orzechowe bez dodatku cukru i mleka, generując dochód o wysokości ponad 10 milionów dolarów rocznie. Założona w 2015 roku przez 21-letniego Daniela Katza firma z Denver spodziewa się podwoić roczne przychody do końca 2018 roku.
Kolejnym obiecującym startupem jest Finless Foods. Hodowca ulokowany w Bay Area wytwarza między innymi takie produkty, jak „krokiety z karpia“ z komórek rybnych powiązanych enzymami spożywczymi. W gronie wyróżnionych jest również Shake Smart z San Diego, który dostarcza żywność głównie studentom, a w jego menu znajdują się shake’i, kanapki i miski acai. W ubiegłym roku firma odnotowała sprzedaż o wartości 3,6 miliona dolarów.
2. Influencerzy
Influencer marketing jest rzeczywiście jednym z najgorętszych sektorów, w których obecnie można założyć firmę. Przedsiębiorcy poniżej 30 roku życia bardzo często tworzą tworzą produkty i usługi dla osób zaangażowanych w mediach społecznościowych.
Przykładem może być ConvertKit, 5-letnia firma Nathana Barry’ego, która tworzy narzędzie do marketingu e-mailowego dla profesjonalnych twórców, pomagając im zwiększyć liczbę odbiorców na różnych platformach społecznościowych, a jednocześnie zachować spójność marki. Drugim przykładem jest Mixpanel, startup analityczny o wartości prawie 1 miliarda dolarów, mierzący zaangażowanie użytkowników w aplikacjach mobilnych i przeglądarkowych.
3. Moonshots
Są tacy przedsiębiorcy, których wizje nie są łatwe do sklasyfikowania. Inc. nazywa je „moonshots” i porównuje go Hyperloopa Elona Muska i ramienia do eksploracji kosmosu, Blue Origin Jeffa Bezosa. Jedną z takich firm jest Eterneva, firma z siedzibą w Austin, która przekształca węgiel z ludzkich szczątków w diamenty. Założycielka Adelle Archer wykorzystuje fakt, że coraz więcej osób chce po śmierci zostać poddana kremacji. W Stanach Zjednoczonych ich liczba ostatnio przekroczyła liczbę tradycyjnych pochówków. Dzięki partnerstwu z pracownią diamentów Eterneva zamieni ciała zmarłych w klejnoty według własnego projektu, rozmiaru i preferencji kolorystycznych. Firma, która w ubiegłym roku zaksięgowała przychód w wysokości 280 tysięcy dolarów, przewiduje zwiększyć go do 1,8 miliona dolarów do końca 2018 roku.
Projekt Relativity Space jest natomiast próbą dosięgnięcia księżyca. Współzałożyciele Tim Ellis i Jordan Noone pracują nad wyprodukowaniem pierwszej na świecie rakiety wydrukowanej w 3-D, która, jak mają nadzieję, może wystartować do 2020 roku. 2-letnia firma podpisała ponad miliardowe zobowiązania kontraktowe. Dotychczas zgromadziła ona fundusze od właściciela Dallas Mavericks i sędziego Shark Tank, Marka Cubana, oraz podpisała kontrakt z NASA na wykorzystanie rakietowych testów kosmicznych Stennis Space Center w Mississippi.
4. Środowisko
Uwaga millenialsów wbrew wszelkim mitom sięga dużo dalej, niż czubki ich nosów. Wśród laureatów konkursu Inc. są również firmy takie jak Bee Downtown i Earth Angel, które generują setki tysięcy dolarów rocznych przychodów, pomagając jednocześnie zmniejszyć negatywny wpływ, jaki mają ludzie na życie zwierząt i stan środowiska. Pierwsze z przedsiębiorstw sprzedaje i instaluje ule w różnych lokalizacjach. Druga natomiast współpracuje z wytwórniami filmowymi i reżyserami, w tym z Darrenem Aronofskim – pobierając opłatę w wysokości 50 tysięcy dolarów za jeden plan, który sprawia, że produkcja filmowa lub telewizyjna staje się bardziej ekologiczna.
5. Różnorodność
O zaangażowaniu millenialsów w tematy społeczne świadczy również kolejna pula projektów. Derrius Quarles, współzałożyciel i dyrektor ds. technologii platformy do zarządzania finansami osobistymi Breaux Capital, skupił się na grupie osób ciemnoskórych. Od rozpoczęcia działalności w 2016 r. firma połączyła w sieci społecznościowej i zautomatyzowanej platformie oszczędnościowej ponad 1000 osób. Usługa jest dostępna w modelu abonamentowym. Grupa docelowa Breaux Capital jest podobna do tej z TONL, firmy zajmującej się fotografią stockową, która wywodzi się z ruchu Black Lives Matter.
Inny temat natomiast zwrócił uwagę Muhga Eltiganiego, sudańskiego imigranta, który uruchomił NaturAll Club, usługę subskrypcyjną produktów do pielęgnacji włosów dla czarnych kobiet z kędzierzawymi lub niesfornymi warkoczykami. Eltigani szacuje, że roczne przychody jej firmy powinny w tym roku podwoić się i osiągnąć 250 tysięcy dolarów.
6. Usprawnianie życia
To jednak nie wszystko, co interesuje młodych przedsiębiorców. Poza eksploracją kosmosu interesuje ich również człowiek. Chcą oni nie tylko tego, aby mógł żyć w zrównoważonym środowisku, ale również zadbał o swoje zdrowie. HelloAva, tworzy spersonalizowane programy pielęgnacji skóry. Firma ta wygenerowała w 2017 roku 350 tysięcy dolarów przychodu.
Tymczasem DotCom Therapy, firma zajmująca się usługami telemedycyny, która zapewnia terapię mowy, terapię zajęciową i usługi w zakresie zdrowia psychicznego, w zeszłym roku zarobiła ponad 2 miliony dolarów i szybko dokonuje ekspansji na nowe rynki na całym świecie. Inny startup, RealaLab z siedzibą w Pasadenie w Kalifornii, tworzy najnowocześniejszy zestaw do testów medycznych, które jednocześnie będą banalnie proste w użyciu, natomiast pozyskał fundusze w wysokości 500 tysięcy dolarów.