Okiem inwestora. 10 książek, które musisz przeczytać przed rozpoczęciem biznesu

Dodane:

Piotr Smoleń Piotr Smoleń

Udostępnij:

Przedsiębiorczość jest trudna i właśnie dlatego większość startupów upada. Można jednak temu zaradzić zdobywając wiedzę z książek o biznesie. Oto 10 tytułów, po które powinien sięgnąć każdy, kto myśli o ruszeniu z własnym projektem.

fot. unsplash.com

Uważam, że najlepsze, co możesz zrobić przed rozpoczęciem swojej przedsiębiorczej podróży, to przygotować się do niej ucząc się od innych. Dowiedz się więc, co zapewniło im sukces i jakie błędy popełnili. W jaki sposób? W wielu książkach, na które natrafisz, znajdziesz dobrze znane już porady teoretyków biznesu.

Dlatego szukaj tych napisanych przez przedsiębiorców. Poniżej znajdziesz listę książek, które chciałbym przeczytać zanim założyłem pierwszą firmę. Każda z nich prawdopodobnie wniesie coś nowego, do tego w jaki sposób będziesz zarządzać swoim biznesem w przyszłości. 

1. Street Smarts: An All-Purpose Tool Kit for Entrepreneurs, Norm Brodsky, Bo Burlingham

Doskonały zestaw narzędzi i reguł heurystycznych do zastosowania przy rozpoczynaniu nowego przedsięwzięcia. Autor stworzył obszerny przewodnik dla każdego, kto prowadzi małą firmę, ale cenny także dla menedżerów w większych organizacjach.

2. Rework, Jason Fried, David Heinemeier Hansson

Mnóstwo sprzecznych z intuicją pomysłów, które zainspirują Cię i sprowokują. Doskonały dodatek do zasad Lean Startup.

3. Good to Great: Why Some Companies Make the Leap…and Others Don’t, James C. Collins

Książka o wartości i myśleniu długoterminowym. Pomaga w budowaniu DNA firmy i pozwala przemyśleć proces podejmowania decyzji strategicznych. Książka została napisana na podstawie badań kilku konsekwentnie działających firm.

4. Winning znaczy zwyciężać, Jack Welch, Suzy Welch

Książka jest podzielona na trzy główne sekcje. Pierwsza, daje wgląd w działanie firmy od środka, od przywództwa do wybierania zwycięzców, aż do zmiany. Druga, pokazuje co się dzieje na zewnątrz, głównie konkurencję. Następna (dla mnie najcenniejsza) część książki dotyczy zarządzania twoją karierą – od znalezienia odpowiedniej pracy do osiągnięcia równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

5. Serce, inteligencja, odwaga i szczęście, Anthony K. Tjan, Richard J. Harrington, Tsun-Yan Hsieh

Świetna książka, która dotyczy głównie umiejętności miękkich i innych rzeczy związanych z byciem przedsiębiorcą. Pomoże Ci zrozumieć, które cechy uruchomić, aby zrealizować swój pełny potencjał

6. Zero to One: Notatki o startupach, czyli jak budować przyszłość, Peter Thiel, Blake Masters

Ciekawa książka o technologii i innowacji. Nie za długa, ale celnie trafia prosto w sedno. Pomoże Ci zdecydować, w jakiej branży powinieneś konkurować i jak zbudować przewagę konkurencyjną.

7. Execution: The Discipline of Getting Things Done, Larry Bossidy, Ram Charan, Charles Burck

Książka o jednym z najważniejszych procesów w starcie – wykonaniu. Moim zdaniem, jest trochę za długa, ale pokazuje uniwersalne prawdy i podstawy tego, jak działać w biznesie. 

8. Przełomowe firmy: Jak dobre organizacje stają się wielkie, Keith R. Mcfarland

Kierowana badaniami (7000 firm – próba) praktyczna wiedza na temat tego, kiedy ustąpić ze stanowiska CEO, aby osiągnąć maksymalny potencjał biznesu, jak skalować biznes, jak zbudować wartościowy network wokół swojej firmy. 

9. Rhythm: How to Achieve Breakthrough Execution and Accelerate Growth, Patrick Thean

Niezwykle praktyczny zestaw narzędzi do ustalenia powtarzalnego procesu zarządzania w firmie i dostosowania strategicznych celów do operacyjnych wskaźników KPI.

10. Najtrudniejsze w tym, co trudne. Prowadzenie biznesu, gdy nie ma prostych odpowiedzi, Ben Horowitz

Autor jest brutalnie szczery o tym, jak trudno jest prowadzić firmę, ale także podpowiada jak radzić sobie z problemami.

Zainteresował Cię ten artykuł? Przeczytaj „5 książek napisanych przez miliarderów dla przedsiębiorców. Pomogą Ci rozwinąć biznes„.

Piotr Smoleń

CEO i partner zarządzający w Data Ventures

Funduszu VC, który szuka spółek na wczesnym etapie rozwoju skoncentrowanych na analizie danych. Inwestuje w projekty automatyzujące procesy, eliminujące pośredników i redukujące asymetrię informacji na rynkach w celu zwiększenia ich efektywności. W przeszłości założyciel i CEO Turbine Analytics.