Władysław Gałgan, Country Manager na Kazachstan w Moja Gazetka | fot. materiały prasowe
Rynek w Kazachstanie
Stabilne warunki prawne, przyjazny system podatkowy i procedury administracyjne tworzą sprzyjające otoczenie do zakładania i prowadzenia działalności gospodarczych, to tylko niektóre z zalet Kazachstanu.
Duży potencjał tkwi również w rynku IT i nowych technologii. Szacuje się, że rynek IT w Kazachstanie w 2018 roku zanotuje wzrost o około 30% – po spadku w 2015 i 2016 roku, związanym z dewaluacją krajowej waluty tenge. Od kilku lat można tam zauważyć duży wzrost korzystania z Internetu.
Coraz większa liczba smartfonów powoduje duże zainteresowanie aplikacjami mobilnymi. W związku z tym Kazachstan jest atrakcyjnym rynkiem do tworzenia i wdrażania nowych rozwiązań tego typu. Duży wpływ na rozwój mobilnych technologii w Kazachstanie mają sąsiadujące rosyjskojęzyczne kraje, takie jak: Rosja, Ukraina i Białoruś. Zazwyczaj, jeśli aplikacja pojawia się w jednym z wyżej wymienionych państw, to wprowadza się ją również na rynek kazachski.
Urodziłem się w Kazachstanie, więc doskonale znam ten rynek, mentalność ludzi, ich potrzeby, a także konkurencję w sektorze aplikacji mobilnych. Będąc w Polsce, dowiedziałem się o projekcie Moja Gazetka. Zainteresowałem się tą aplikacją, ponieważ podobnej w Kazachstanie nie było. Zaproponowałem pomoc we wprowadzeniu jej na tamtejszy rynek.
Analiza
Ekspansję zaczęliśmy od przeprowadzenia analizy rynku. Sprawdziliśmy, na ile ludność tego kraju jest zainteresowana takim rozwiązaniem i czy aplikacja agregująca gazetki i promocje sklepów jest potrzebna. Sprawdziliśmy, jakie sieci handlowe udostępniają swoje gazetki na stronach www czy w mediach społecznościowych oraz na ile jest rozwinięta ogólna praktyka tworzenia i rozpowszechniania takich materiałów.
Przeanalizowaliśmy też konkurencję. Okazało się, że w kategorii Zakupy funkcjonuje tam już kilka dużych firm, takich jak chocolife.kz, besmart.kz, blizzard.kz. W żadnej z nich nie znaleźliśmy jednak gazetek promocyjnych. Serwisy te kumulują jedynie kupony rabatowe. Wszystkie te czynniki wpłynęły na decyzję o wprowadzeniu aplikacji Moja Gazetka na rynek kazachski.
Właściwa nazwa
Jednym z ważnych aspektów była nazwa aplikacji. Długo zastanawialiśmy się nad nią, ponieważ w języku rosyjskim nie ma takiego pojęcia jak gazetka jako promocyjny katalog produktów. Chcieliśmy, by nazwa została dobrze zrozumiana przez użytkowników. Aby uniknąć nazwy, które wprowadziłaby w błąd, wzięliśmy pod uwagę to, jak ludzie nazywają tam takie materiały reklamowe.
Zdecydowaliśmy, że aplikacja będzie nazywać się Скидки и Акции KZ, czyli Zniżki i promocje Kazachstanu.
Codzienne działania
Obecnie do moich obowiązków jako do Country Managera należy przede wszystkim dbałość o należytą obsługę aplikacji. Zajmuję się promocją aplikacji, kontrolą, udostępnianiem i aktualizacją treści, pozyskiwaniem użytkowników, nawiązywaniem współpracy z sieciami handlowymi oraz obsługą mediów społecznościowych.
Aplikacja funkcjonuje w Kazachstanie od początku maja 2018 roku. Z dnia na dzień zyskuje coraz więcej użytkowników. Codziennie pojawiają się nowe pozytywne komentarze i opinie, które wskazują na to, że aplikacja zaspokaja potrzeby oraz spełnia oczekiwania. Dlatego też patrzymy pozytywnie w przyszłość i wierzymy w sukces.
–
Władysław Gałgan
Country Manager na Kazachstan w Moja Gazetka
Absolwent Uniwersytety Ekonomicznego w Karagandzie (Kazachstan) wydziału Finanse i Rachunkowość, specjalizacja Bankowość i Rachunkowość. Swoje doświadczenie zawodowe zacząłem od pracy w jednym z największych banków Kazachstanu Halyk Bank S.A. W 2014 roku przeprowadziłem się do Polski. Przez kilka lat w Polsce prowadziłem własną firmę, która zajmowała się sprzedażą wyrobów farmaceutycznych. Od kilku lat zajmuję się również eksportem sterowników automatycznych i części do kotłów na paliwo stałe do Kazachstanu.