fot. unsplash.com
1. Brak zaufania
Menedżerowie mają tendencję do określania siebie jako tych, którzy wykonaliby zadanie najlepiej. Pół biedy, gdy zachowują to dla siebie. Gorzej, gdy mówią o tym na głos.
Menedżer powinien ufać swoim pracownikom, zwłaszcza jeśli chodzi o wykonanie zadania. Dając im taki kredyt zaufania, nie może notorycznie dopytywać się, jak i kiedy pracownik je zrealizuje. Może natomiast kontrolować etapy prac na przykład poprzez cotygodniowe spotkania, podczas których pomaga pracownikom w rozwiązywaniu problemów.
Zespół kreatywny, zresztą jak żaden inny zespół, jest bardzo obciążony goniącymi terminami i możliwością ich niedotrzymania. Jednak to nie powinno przeszkodzić w osiągnięciu sukcesu. Przypomnijmy, że Elon Musk już w dzieciństwie spóźniał się ze wszystkim, ale mimo tego jest jednym z najznakomitszych na świecie liderów i kreatorów wizji technologicznej.
I wcale nie chodzi o to, by nie planować pracy i nie kontrolować jej czasu, wręcz przeciwnie. Warto korzystać z systemów do zarządzania projektami ściśle powiązanych z kalendarzem i godzinami pracy. Należy pamiętać jednak, że pracownik kreatywny, który musi rozliczać się z każdej minuty, bardzo szybko się wypali.
Wskazówka: Daj mu swobodę i poczekaj na rezultaty.
2. Brak czasu na rozmowę
Obecnie jedynym ograniczeniem jest czas. Jeśli jednak nie poświęcisz szczególnej uwagi na rozmowę z pracownikiem kreatywnym, obróci się to przeciwko tobie. W przypadku, gdy twój pracownik będzie wykonywał pracę twórczą, która wymaga od niego mnóstwa energii i wkładu intelektualnego, wyjaśnienie na czym polega zadanie, jaki jest jego cel i dlaczego to robi, jest szczególnie ważne. Brak wizji, celu i zasadności pracy demotywuje. Po wykonanej pracy pracownik też oczekuje odpowiedzi, często wręcz pochwały.
Wskazówka: Musisz być pewny, że pracownicy wiedzą czego od nich oczekujesz.
3. Krytyka pracy
Szefie, jestem pewny, że bardzo często czujesz dyskomfort, gdy przychodzi ci przekazać zespołowi opinię, uwagi i twoje stanowisko odnośnie realizowanego projektu. Nigdy jednak nie powinieneś krytykować. Krytyka bowiem, nawet jeśli jest konstruktywna, ma charakter demotywujący. Zamiast tego oczekuj od siebie równie dużego, a może nawet większego nakładu pracy niż od podwładnych. Zawsze zadawaj sobie pytanie, czy zrobiłeś wystarczająco dużo dla projektu jako jego lider?
Wskazówka: Zawsze wychodź od zdania z podejściem „co można byłoby zrobić lepiej”.
4. Przyzwyczajenie
Pracując nawet z najbardziej utalentowanymi pracownikami, często można popaść w rutynę. Gdy jako menadżer ułożysz procesy w swojej firmie, tak że każdy będzie wiedział, co do niego należy, nie powinieneś spocząć na tym. Rzucenie w zapomnienie o optymalizacji procesów w firmie, prowadzi do upadku.
Wskazówka: Nie myśl szablonowo. Spójrz na pracę swojego zespołu z dystansu.
Na koniec warto dodać, że nawet najsprawniejszy menadżer projektu, nie jest w stanie go dokończyć, jeśli nie współpracuje ze swoim zespołem. Jego ludzie muszą mu wierzyć, ufać, a on? On powinien inspirować ich w każdym obszarze i w każdym czasie, kiedy tylko jest to potrzebne.
–
Autorem tekstu jest Paweł Kijko, Szef Działu Marketingu w firmie timecamp.pl