4 błędy popełniane przez szefów. Które Ty popełniasz?

Dodane:

Paweł Kijko Paweł Kijko

Udostępnij:

Ponad 75% pracowników w Stanach Zjednoczonych rezygnuje ze swojej pracy z winy szefa. Jeśli jesteś liderem zespołu i myślisz że tobie to nie grozi, zastanów się dobrze. Jakie błędy zatem najczęściej popełniają szefowie (nie tylko) twórczych zespołów?

fot. unsplash.com

1. Brak zaufania 

Menedżerowie mają tendencję do określania siebie jako tych, którzy wykonaliby zadanie najlepiej. Pół biedy, gdy zachowują to dla siebie. Gorzej, gdy mówią o tym na głos. 

Menedżer powinien ufać swoim pracownikom, zwłaszcza jeśli chodzi o wykonanie zadania. Dając im taki kredyt zaufania, nie może notorycznie dopytywać się, jak i kiedy pracownik je zrealizuje. Może natomiast kontrolować etapy prac na przykład poprzez cotygodniowe spotkania, podczas których pomaga pracownikom w rozwiązywaniu problemów. 

Zespół kreatywny, zresztą jak żaden inny zespół, jest bardzo obciążony goniącymi terminami i możliwością ich niedotrzymania. Jednak to nie powinno przeszkodzić w osiągnięciu sukcesu. Przypomnijmy, że Elon Musk już w dzieciństwie spóźniał się ze wszystkim, ale mimo tego jest jednym z najznakomitszych na świecie liderów i kreatorów wizji technologicznej.

I wcale nie chodzi o to, by nie planować pracy i nie kontrolować jej czasu, wręcz przeciwnie. Warto korzystać z systemów do zarządzania projektami ściśle powiązanych z kalendarzem i godzinami pracy. Należy pamiętać jednak, że pracownik kreatywny, który musi rozliczać się z każdej minuty, bardzo szybko się wypali. 

Wskazówka: Daj mu swobodę i poczekaj na rezultaty.

2. Brak czasu na rozmowę

Obecnie jedynym ograniczeniem jest czas. Jeśli jednak nie poświęcisz szczególnej uwagi na rozmowę z pracownikiem kreatywnym, obróci się to przeciwko tobie. W przypadku, gdy twój pracownik będzie wykonywał pracę twórczą, która wymaga od niego mnóstwa energii i wkładu intelektualnego, wyjaśnienie na czym polega zadanie, jaki jest jego cel i dlaczego to robi, jest szczególnie ważne. Brak wizji, celu i zasadności pracy demotywuje. Po wykonanej pracy pracownik też oczekuje odpowiedzi, często wręcz pochwały. 

Wskazówka: Musisz być pewny, że pracownicy wiedzą czego od nich oczekujesz.

3. Krytyka pracy

Szefie, jestem pewny, że bardzo często czujesz dyskomfort, gdy przychodzi ci przekazać zespołowi opinię, uwagi i twoje stanowisko odnośnie realizowanego projektu. Nigdy jednak nie powinieneś krytykować. Krytyka bowiem, nawet jeśli jest konstruktywna, ma charakter demotywujący. Zamiast tego oczekuj od siebie równie dużego, a może nawet większego nakładu pracy niż od podwładnych. Zawsze zadawaj sobie pytanie, czy zrobiłeś wystarczająco dużo dla projektu jako jego lider?

Wskazówka: Zawsze wychodź od zdania z podejściem „co można byłoby zrobić lepiej”.

4. Przyzwyczajenie

Pracując nawet z najbardziej utalentowanymi pracownikami, często można popaść w rutynę. Gdy jako menadżer ułożysz procesy w swojej firmie, tak że każdy będzie wiedział, co do niego należy, nie powinieneś spocząć na tym. Rzucenie w zapomnienie o optymalizacji procesów w firmie, prowadzi do upadku. 

Wskazówka: Nie myśl szablonowo. Spójrz na pracę swojego zespołu z dystansu.

Na koniec warto dodać, że nawet najsprawniejszy menadżer projektu, nie jest w stanie go dokończyć, jeśli nie współpracuje ze swoim zespołem. Jego ludzie muszą mu wierzyć, ufać, a on? On powinien inspirować ich w każdym obszarze i w każdym czasie, kiedy tylko jest to potrzebne.

Autorem tekstu jest Paweł Kijko, Szef Działu Marketingu w firmie timecamp.pl