AkzoNobel to firma, która bardzo mocno zrewolucjonizowała branżę farb i powłok. W ciągu ostatnich pięciu lat zainwestowała ponad 1,8 miliarda euro w badania i rozwój. Produkuje m.in. farby odporne nawet na ekstremalnie wysokie temperatury, czy niesprzyjające warunki. W portfolio marki są także powłoki, które zmniejszają opór wody i farba oczyszczająca powietrze.
Dr Klaas Kruithof, Dyrektor Technologiczny AkzoNobel Paints & Coatings oraz Magdalena Modelska z polskiego działu R&D AkzoNobel opowiadają o rozwoju firmy na przestrzeni lat, wdrażanych innowacjach, polskim dziale R&D oraz o tym, czego oczekują od startupów, które zgłoszą się do konkursu Paint The Future.
Karierę w AkzoNobel rozpoczął Pan w 1984 roku. Jakie obszary najmocniej zmieniły się w firmie od tego momentu?
Dr Klaas Kruithof, Dyrektor Technologiczny (Chief Technology Officer – CTO) AkzoNobel Paints & Coatings: Kiedy rozpoczynałem pracę w AkzoNobel, to była międzynarodowa spółka z siedzibą w Holandii, która koncentrowała się na pięciu zupełnie różnych obszarach biznesowych związanych z przemysłem. Byliśmy obecni głównie w Europie Zachodniej oraz mieliśmy kilka lokalizacji w Stanach Zjednoczonych. Jednym z obszarów, którymi zajmowaliśmy się były specjalistyczne powłoki, stanowiące w tamtym czasie około 10–15 proc. przychodów i jeśli dobrze pamiętam, był to zdecydowanie najmniej dochodowy obszar. Dzisiaj jesteśmy spółką skoncentrowaną na farbach i powłokach, a swoim zasięgiem obejmujemy cały świat. To dla mnie ogromna przyjemność uczestniczyć w tych zmianach, które nazywamy „podróżą”.
Jeśli chodzi o technologię, tutaj również zaszły spore zmiany. Pierwsze powłoki, które opracowałem, bazowały w blisko 80 proc. na rozpuszczalnikach. Dzisiaj ta technologia w całości bazuje na wodzie. Co więcej, wyeliminowaliśmy pigmenty na bazie ołowiu, proces opracowywania i odzyskiwania koloru stał się w pełni cyfrowy oraz stworzyliśmy aplikację na urządzenia mobilne, którą klienci mogą wykorzystywać do projektowania ścian we wnętrzach. Nikt o czymś takim nie słyszał w 1984 roku, kiedy to koncepcja „Wielki brat patrzy” Georga Orwella była fikcją literacką. Teraz pracujemy na powierzchniach wymalowanych, a to pozwala na monitorowanie otrzymywanych danych.
Które wydarzenia były kamieniami milowymi dla rozwoju branży farb i AkzoNobel?
Na aktualną pozycję koncernu AkzoNobel zdecydowanie największy wpływ miały następujące inwestycje-przejęcia: Nobel w 1994 roku, Courtaulds w 1998 roku i ICI w 2008 roku. Dzięki temu nasza spółka mogła rozwinąć się w kilku segmentach, w których z czasem stała się wyraźnym liderem w branży, a tym samym ważnym wzorem do naśladowania we wdrażaniu ważnych innowacji, takich jak: przemysł morski (środki przeciwporostowe Intersleek®), produkty ochronne (dodatki opóźniające działanie ognia Chartek®), lakiery proszkowe (super trwałe lakiery Interpon ®), farby samochodowe (technologia UV), itp. Zdobyliśmy również wiodącą pozycję w wielu krajach w obszarze farb dekoracyjnych, dzięki unikalnej ofercie kolorów i wsparciu projektowemu. Przykładowo nasza aplikacja Visualizer, jak dotąd została pobrana ponad 20 milionów razy na całym świecie.
Jakie są obecnie największe wyzwania?
Widzimy, że nasze rynki domagają się kilku rzeczy. Po pierwsze, „potrzeba pośpiechu”, innymi słowy – umożliwienie klientom przyspieszenia ich procesów (produkcyjnych). Widzimy również potrzebę łatwiejszej i czystszej aplikacji („bezproblemowa farba”) oraz wprowadzenia nowych funkcjonalności, które umożliwią naszym klientom zwiększenie wartości swoich towarów dzięki określonym powłokom. Wreszcie naszym długofalowym zobowiązaniem jest zrównoważony rozwój mający na celu spełnienie coraz surowszych wymogów środowiskowych.
W ciągu ostatnich pięciu lat firma zainwestowała ponad 1,8 miliarda euro w badania i rozwój. Podczas COP24 w Katowicach zaprezentowano farbę oczyszczającą powietrze, która może degradować duże zanieczyszczenia atmosferyczne. Na czym polega to rozwiązanie?
Innowacyjność jest wpisana w nasze DNA, dlatego mamy tak wiele produktów, które pomagają rozwiązać wiele problemów takich jak np. lakiery ognioodporne, które zostały zaprojektowane w taki sposób, żeby bardzo mocno puchły pod wpływem gorąca. Dzięki temu powstaje gruba, ognioodporna warstwa na powierzchni, która ją chroni przez jakiś czas przed działaniem temperatury płomieni. Pomysł ten ma np. umożliwić konstrukcjom stalowym wysokich budynków zachowanie wytrzymałości przez dłuższy okres, dzięki czemu więcej osób będzie w stanie uciec z płonącego budynku.
Wymyśliliśmy również środki przeciwporostowe, które opierają się na powolnym uwalnianiu substancji biobójczych w farbie. Obecnie większą część rynku regulują rygorystyczne przepisy dotyczące dopuszczalnych substancji biobójczych (zakazana jest np. cyna). Natomiast nasz produkt Intersleek nie zawiera substancji biobójczych. Jego działanie opiera się na tworzeniu gładkiej powierzchni w kontakcie z wodą, do której organizmy morskie i szlam nie są w stanie się przyczepić i są zmywane z powierzchni, kiedy statek porusza się w wodzie.
Natomiast nasza farba oczyszczająca powietrze we wnętrzach, powstała na bazie polimerowej formuły z elementami funkcjonalnymi, które posiadają zdolność do reakcji wiązania wielu niepożądanych gatunków organizmów w otaczającym powietrzu, dzięki czemu ma ona działanie oczyszczające.
Z którego rozwiązania jest Pan najbardziej dumny?
Najbardziej zadowolony jestem z tego, że udało nam się dokonać pełnej cyfryzacji koloru. Zaczęliśmy tę podróż ponad dwie dekady temu i teraz z dumą możemy powiedzieć, że przeszliśmy długą drogę. Od porównywania kolorów z paskami papieru i wysyłania klientom formuł na mikrofiszach (czego aktualizacja zajęła nam około 2 lata), do tego, co dzisiaj oferujemy naszym klientom – dane kolorów, które można od razu pobrać z chmury. Takim przykładem jest proces cyfryzacji w obszarze lakierów samochodowych. Na początku wysyłaliśmy tysiące paneli na cały świat, a dziś nie wysyłamy praktycznie żadnego.
Dlaczego AkzoNobel postanowił postawić na współpracę ze startupami w ramach programu Paint the Future?
Przede wszystkim chcemy wspierać wdrażanie innowacji, po to, aby rozwiązywać problemy i zmierzyć się z wyzwaniami przed jakimi stoi nasz świat i to z wykorzystaniem najlepszych i najfajniejszych pomysłów dostępnych w naszym otoczeniu. Ta współpraca ma przynieść korzyści obu stronom, bo dzięki wspólnej pracy ze zwycięzcami będziemy mogli wspólnie pomalować przyszłość. Istnieją technologie, które zostały opracowane i są stosowane w innych branżach, a które można wykorzystać również w naszej przestrzeni. Dlatego chcielibyśmy połączyć nasze zasoby oraz doświadczenie z genialnymi pomysłami startupów, a następnie pracować razem nad wdrażaniem ich w życie.
Co najbardziej ceni Pan we współpracy ze startupami?
Wiemy, że ludzie, czy też startupy pracują nad pomysłami i produktami, które doskonale pasowałyby do naszego obszaru działalności. Wiemy też, że część z nich zajmuje się takimi tematami i obszarami, które z początku wydają się być kompletnie niezwiązane z branżą farb. Gdy opowiadam o naszych badaniach, ludzie są zaskoczeni, czym się zajmujemy. Zazwyczaj myślą, że tworzenie farb to tylko mieszanie różnych składników, chociaż tak naprawdę chodzi o coś więcej. Pracujemy nad czymś znacznie większym i włączenie startupów do współpracy może przynieść ogromne korzyści dla wszystkich.
Dlaczego AkzoNobel tak mocno stawia na innowacje?
Celem naszej strategii „15 proc. do 2020 roku” jest przygotowanie nas na przyszłość, w której będziemy punktem odniesienia dla całego sektora farb i lakierów. Aby stać się takim wzorem, musimy wyprzedzać innych pod względem innowacji i dostarczając klientom rozwiązania, spełniające ich oczekiwania. Wiemy również doskonale, czego nasi klienci będą potrzebować w przyszłości. Dlatego chcemy pójść dalej i współpracować z myślącymi przyszłościowo partnerami, by przekształcić niezwykle obiecujące możliwości we wspaniałą rzeczywistość. Tak więc poświęcamy swój czas różnym aspektom tego wyzwania i pracujemy razem nad innowacjami z nimi związanymi. Jesteśmy przy tym otwarci na wszystkie pomysły dotyczące innych modeli. Chcemy słuchać i razem decydować o tym, jakie wymagania należy spełnić, aby obrać najlepszą drogę.
Obszary, w ramach których szukacie Państwo nowych rozwiązań to: zarządzanie wynikami badań, inteligentna aplikacja, racjonalne wykorzystanie zasobów, lepsze właściwości oraz biologia źródłem inspiracji. Na który z tych obszarów liczycie najbardziej?
Mam spore oczekiwania wobec tych tematów. Oto pytania, które przed sobą stawiamy:
- Inteligentne aplikacje: czy są jakieś metody lub materiały, które mogą sprawić, że aplikacja lakieru będzie szybsza, lepsza lub wydajniejsza?
- Lepsze właściwości: czy jest możliwe, aby lakier zmniejszał ilość CO2, rozświetlał wnętrze, przewodził prąd?
- Biologia jako źródło inspiracji: co możemy zrobić, aby farba i jej aplikacja były bardziej przyjazne dla środowiska? To jest naprawdę ciekawy obszar – jak praktycznie wykorzystać nauki przyrodnicze. Jako specjalista w dziedzinie farb, niewiele wiem na ten temat, ale zdaję sobie sprawę, że na przykład istnieją enzymy, które mogą przekształcać się w polimer.
Jeśli miałbym wybrać jedno z tych wyzwań, mam spore oczekiwania co do prac nad właściwościami farb. Proszę sobie tylko wyobrazić inteligentne algorytmy i rozwiązania typu „big data”, które mogłyby nam pomóc zrozumieć zachowanie substratów, czy też określić trwałość warstwy farby.
Jakich rad udzieliłby Pan startupom, które będą startować w projekcie Paint the Future?
Wykorzystajcie szansę, razem możemy odnieść sukces w biznesie i zmienić nasze jutro.
Ile osób pracuje w polskim oddziale AkzoNobel?
Magdalena Modelska, polski dział R&D AkzoNobel: W polskim oddziale R&D pracują obecnie 22 osoby. Jest to około 10 proc. europejskiej grupy R&D, którą kieruje Jan Ouwehand. Dział R&D w Polsce podzielony jest na trzy zespoły: wsparcie produkcji LTS MU, wsparcie marketingu LTS MSU oraz Supply Chain Support Center, czyli grupa, która zajmuje się wsparciem zespołów PDC i łańcucha dostaw w Europie.
Nad czym obecnie pracuje dział R&D w Polsce?
Obecnie zajmujemy się opracowywaniem nowych wyrobów z kategorii Wall, Woodcare, Trim i Metalcare oraz udoskonalaniem wyrobów już istniejących. Uczestniczymy również w projektach mających na celu redukcję kompleksowości w europejskich fabrykach. Na co dzień wspieramy produkcję w Pilawie oraz transfery produktów z innych europejskich fabryk do fabryki w Pilawie.
Czy któreś rozwiązanie stworzone w Polsce udało się wdrożyć globalnie?
Tak, grupa R&D w Polsce wraz z PDC Walls wdrożyła z wielkim sukcesem produkt Easycare, koncept został potem rozpowszechniony również z wielkim sukcesem w innych krajach. R&D w Polsce wspierało również wdrożenie po raz pierwszy w Europie nowego programu do pomiaru koloru w fabryce. Program ten jest obecnie wdrażany w pozostałych fabrykach w Europie.
Jak obecnie wygląda współpraca ze startupami i środowiskiem studenckim w Polsce?
R&D w Polsce aktywnie współpracuje ze środowiskiem studenckim. Staramy się corocznie zatrudniać studentów w okresie letnim. Jest to świetna okazja na „wyłapywanie” nowych talentów, ale również daje to możliwość drugiej stronie nabrania doświadczania w branży chemicznej i orientacji w jakiej dziedzinie/przemyśle chcą rozwijać karierę w przyszłości.
FAQ dla startupów
Czym jest Paint the Future?
Paint the Future to nowy konkurs AkzoNobel dla startupów. Jest on przeznaczony dla spółek typu startup, scale up, spółek technologicznych na wczesnym etapie rozwoju oraz instytutów na całym świecie. Stwarzamy warunki do nawiązania współpracy, łącząc najciekawszych pionierów innowacji z całego świata z wiedzą ekspercką, zasobami i kontaktami, tak aby pomóc im przyspieszyć, badać, uruchomić i skalować swoje pomysły. Stwórzmy jeden zespół – połączmy Twoje pomysłowe rozwiązania z naszymi zasobami i wiedzą ekspercką. Zarejestruj się tutaj.
Jak zgłosić się do konkursu Paint the Future?
8 stycznia 2019 r. uruchomiliśmy naszą platformę współpracy, gdzie możecie umieszczać swoje pomysły i dzielić się swoimi opiniami w dyskusjach z naszymi ekspertami i społecznością. Jeśli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami pod adresem e-mail: [email protected].
Jakie są kryteria uczestnictwa w konkursie dla startupów?
Konkurs podzielony jest na 5 obszarów, w których potrzebujemy Twojej pomocy. Kryteria dla każdego z nich opisano tutaj.
Ile kosztuje rejestracja?
Uczestnictwo jest bezpłatne. Chcemy poznać lepiej Ciebie i Twój pomysł, aby się przekonać, czy możemy połączyć siły i stworzyć coś wspaniałego. Zainspirujmy się nawzajem!
Jakie odniosę z tego korzyści?
Dla uczestników to wielka szansa. Będą mogli skorzystać z rozległej wiedzy i doświadczenia ekspertów z AkzoNobel, by rosnąć i przyspieszyć rozwój swoich rozwiązań. W naszym kolorowym ekosystemie będziemy badać możliwości wspólnego rozwoju korzystne dla obu stron. Nagrodą dla zwycięzców finałów jest współpraca z AkzoNobel, której celem jest wykorzystanie rzeczywistych i obiecujących możliwości trwałego rozwoju projektów. To będzie pamiętna przygoda, dlatego upewnij się, że wysłałeś(-aś) swoje rozwiązanie. Nie możemy się doczekać wspólnego działania.
Czy mogę zgłosić więcej niż jedno rozwiązanie lub zapisać się do więcej niż jednego konkursu?
Tak i tak. Jeżeli Twoje rozwiązania wpisują się we wskazane przez nas obszary i spełniają odpowiednie kryteria, podziel się z nami wszystkimi pomysłami. Chcemy usłyszeć o nich więcej.
Gdzie i kiedy odbywa się selekcja?
Selekcja odbywa się przez Internet. Jeżeli znajdziesz się w gronie wybranych finalistów, zostaniesz zaproszony(-a) na galę, która odbędzie się w Amsterdamie w dniach 14-16 maja 2019 r.
Dlaczego organizujecie konkurs dla startupów?
Łączy nas zamiłowanie do farb, a także chęć działania z korzyścią dla naszych klientów i globalnego społeczeństwa. AkzoNobel ma na koncie sporo ciekawych inicjatyw, jednak wiemy, iż przyszłość innowacji leży we współpracy – i to z osobami takimi jak Ty. Z niecierpliwością czekamy na możliwość nawiązania kontaktu ze światowymi innowatorami i przedsiębiorcami oraz na moment, kiedy będziemy mogli wspólnie pracować nad przyspieszaniem innowacji w branży farb i lakierów.
Stwarzamy warunki do nawiązania współpracy, łącząc spółki technologiczne na wczesnych etapach rozwoju z wiedzą ekspercką, zasobami i kontaktami, tak aby pomóc im przyspieszyć, badać, uruchomić i skalować swoje pomysły. Na koniec będziemy pracować ze zwycięzcami nad możliwościami trwałego rozwoju. Tak więc łącząc siły, możemy wiele zyskać – razem możemy nieźle namieszać.
Co mogę zrobić, jeśli nie mam rozwiązania, ale chcę wziąć udział w konkursie?
Chętnie przywitamy Cię na platformie w charakterze eksperta. Dodatkowych informacji można uzyskać kontaktując się z: [email protected]
Czy mogę zgłosić swoje rozwiązanie w innym języku niż angielski?
Nie, konkurs dla startupów odbywa się wyłącznie w języku angielskim.
Kiedy upływa termin zgłoszeń?
Nowe wnioski można składać na platformie do 1 marca 2019 r. Nie zapomnij zaznaczyć tej daty w swoim kalendarzu, tak aby wysłać swoje rozwiązanie odpowiednio wcześniej.