Prowadzenie działań marketingowych na Facebooku to już niemalże obowiązek każdej firmy starającej się dbać o kontakty z klientami. Poniżej przedstawiamy 5 porad, jak się wyróżnić, żeby nie zginąć w gąszczu postów konkurencji.
Zdjęcie royalty free z Fotolia
1. Nie bój się kontrowersji
Dzięki treściom wzbudzającym kontrowersje wiele stron zyskuje rozgłos, który przekłada się na wzrost liczby fanów. Nie unikaj publikowania treści zabawnych, zmuszających do dyskusji, wywołujących skojarzenia. Taką taktykę stosuje m.in. Cropp, mogący pochwalić się blisko milionem fanów. Rozsądne granie na emocjach jest wskazane w działaniach społecznościowych. Napewno wiedzą to takie marki, jak Old Spice, Axe czy Oreo.
2. Znajdź sposób na komunikację charakterystyczną tylko dla Twojej strony
Zobacz, jakiego typu materiały działają na Twoich fanów najlepiej i staraj się zachować ich charakter. Dla przykładu, marka lizaków Chupa Chups, w imię promowania swojej filozofii „Life less serious”, publikuje krótkie statusy nawiązujące zarówno do bieżących wydarzeń jak i samych lizaków, opatrzone kolorowymi, zabawnymi zdjęciami. Wpisy bez zdjęć nie pojawiają się praktycznie w ogóle.
3. Rozmawiaj z konkurencją i innymi markami
Warto nie tylko śledzić działania konkurencji, ale także wchodzić z nią w interakcję ponieważ włączenie się do dyskusji na stronie innej marki pozwala zwrócić na siebie uwagę. Doskonale wie o tym np. marka Orange, która na stronie marki Play, czyli konkurencyjnego operatora, zaangażowała się w dyskusję na temat internetowego biura obsługi klienta. Samym swoim działaniem pokazała, że jej pracownicy stale wspomagają użytkowników w mediach społecznościowych.
4. Stawiaj na instant marketing i zaangażowanie
Ciekawe treści przekładają się na rosnące zainteresowanie fanów. Aby zwiększyć zaangażowanie, trzeba umieć wyłapywać nadarzające się okazje, być szybkim w tworzeniu nawiązań do nich oraz komentowaniu ich z perspektywy marki. W tym kontekście warto przytoczyć chociażby profil Serce i Rozum, na którym budowana jest kontekstowa komunikacja związana z wartościami marki, np. posty przedstawiające bohaterów komentujących mecze polskiej reprezentacji w piłce nożnej.
5. Miej opracowaną strategię zarządzania społecznościowym kryzysem
Przykłady marek, które kryzys na Facebooku przekuły w działanie na swoją korzyść można już mnożyć. Firmy uczą się szybkiego reagowania i wykorzystywania dostępnych narzędzi umożliwiających zarówno powstrzymanie powstającego kryzysu, jak i zamienienie go w sytuacje pozytywną. Doskonałym przykładem jest marka InPost, która w szybki sposób potrafiła rozwiązać problemy swojego klienta negatywnie wyrażającego się o firmie. Dzięki szybkiej interwencji administratora strony zadowolony użytkownik pozostawił na niej pozytywną ocenę.
Mamy nadzieję, że powyższe sposoby zwiększą liczbę osób angażujących się na profilach Waszych marek.
Aleksander Szulc
Head of Marketing & PR marki Sotrender
Ponad 6 lat pracuje w obszarze marketingu interaktywnego. Od początku kariery zawodowej związany z mediami społecznościowymi. Miedzy innymi w agencjach Firefly Creation i John Pitcher realizował projekty dla takich marek, jak: Nike, Lech, czy Play, gdzie uczestniczył w launch marki, „Nadchodzi 4”. Po godzinach jako „Epijar” komentator zjawisk związanych z nowymi mediami.