Ostatnio czytam sporo książek. Każda dotyczy startupów. W wielu z nich autorzy podkreślają, że startup powinien badać potrzeby klientów, rynek i ewoluować. Oczywiście tym działaniom przytakuję bez żadnego zawahania. Nie przytakuję natomiast temu, że PR dla startupu jest zbędny i w oparciu o własne doświadczenia poniżej przedstawiam 5 powodów, dla których warto PR mieć w swoim startupie.
fot. Fotolia | Autorem tekstu jest Kamil Jarosz
1. Przyciąganie “Early Adopters”
Reddit, StumbleUpon i masa katalogów startupowych. To pierwsze kierunki, które obierają startupy za oceanem by przyciągać wczesnych nabywców. U nas ani internet ani mentalność internautów nie jest jeszcze na tyle rozwinięta, aby startup mógł zacząć szukać w podobnym sposób swojego modelu biznesowego. Dlatego Public Relations to niekiedy jedyna droga do zebrania pierwszych użytkowników.
2. Zbieranie feedbacku
Świetnym przykładem są aplikacje mobilne dostępne w Google Play. System ocen i opinii pokazuje, czego można spodziewać się po aplikacji. Jeśli w mediach pojawi się co nieco na temat twojej aplikacji, to jest spora szansa na feedback. Ten jak wiadomo jest na wagę złota. Podobnie jest w komentarzami np. pod informacją prasową lub artykułem.
3. Budowanie pozytywnego wizerunku
Produkty w fazie startupowej są uzależnione od zmian. Public Relations może wesprzeć ten proces. Informacje o zmianach, to dobre informacje bo po pierwsze potwierdzają, że produkt nadal działa na rynku. Po drugie, że co-founderzy nie spoczęli na laurach i cały czas dostosowują swój produkt do potrzeb klientów szukając jednocześnie cały czas modelu biznesowego, który byłby rentowny.
4. Wzmacnianie morale
Endomondo przyczynia się do rozwoju fizycznego, bo pozwala dzielić się wynikami ze znajomymi, którzy także używają aplikacji. Wgląd w rezultaty działa motywująco. Jeśli obwieszczasz światu informację np. o zdobytym finansowaniu i media chętnie się nią dzielą z czytelnikami, to morale zespołu szybują ku górze.
5. Skupienie uwagi inwestorów
Obecność twojego startupu w mediach skupia uwagę czytelników wśród których są także inwestorzy. Jeżeli szukasz finansowania, to dobrze zrealizowany Public Relations może przynieść interesujące rezultaty. Musisz jednak pamiętać, żeby produkt także potwierdzał swoją “świetność” w praktyce.
Tekst pochodzi z bloga Public Relations dla startupu
Kamil Jarosz
Freelancer i praktyk z zakresu komunikacji marketingowej w startupach. Absolwent Wyższej Szkoły im. Józefa Tyszkiewicza w Bielsku-Białej. W wolnych chwilach pisze na kamiljarosz.pl.