75% ankietowanych uważa, że wpływ na wybór danego miasta w ankiecie miała organizacja licznych wydarzeń branżowych. Zaledwie jeden procent mniej (w pytaniu można było zaznaczyć kilka odpowiedzi) zna też wiele firm, które powstały właśnie w tej miejscowości. Które zostało tym razem wyróżnione?
Poznań, po raz drugi z rzędu, został przez naszych Czytelników wybrany najbardziej startupowym polskim miastem. Na stolicę wielkopolski głos oddało blisko 28 procent ankietowanych (91 osób). Drugim miastem, które docenili nasi Czytelnicy był Kraków (21,1% głosów). Na trzecim miejscu uplasował się Gdańsk (19,57%). Dzięki ankiecie dowiedzieliśmy się też co powinno zostać zmienione i czego jeszcze brakuje polskim przedsiębiorcom.
fot. Fotolia
Najczęstszym powodem wybrania danego miasta jako najbardziej startupowego (246 osób) była organizacja licznych wydarzeń branżowych. Ponad połowa ankietowanych (54,13%, czyli 177 odpowiedzi) uważa, że w wybranej miejscowości jest organizowana wystarczająca liczba wydarzeń. 150 osób, czyli 45,87% zapytanych uważa jednak, że jest ich za mało. W takich spotkaniach raz na kwartał uczestniczy 47,40%, czyli 155 ankietowanych. Raz na miesiąc bierze udział w wydarzeniach 34,56% badanych, czyli 113 osób, a kilka razy w miesiącu z networkingu i innych atrakcji korzysta 18,04%, czyli 59 zapytanych.
Odpowiedzi: „Znam wiele ciekawych startupów, które zostały stworzone w tym mieście” udzieliło aż 242 ankietowanych. Ponad połowa (57,49%) zapytanych uznaje, że działa w nim też wiele pomocnych instytucji. Jakich? Najwięcej, bo 282 osoby (86,24%) wymieniło inkubatory przedsiębiorczości jako instytucje, które zna. Biura co-workingowe zna aż 72,78% ankietowanych, fundusze inwestycyjne 59,63% (195 osób), a akceleratory startupów najmniej, bo 54,43% (178 zapytanych).
Na samym końcu ankiety zapytaliśmy też co uczestnicy zmieniliby w tym mieście jeśli chodzi o wspieranie przedsiębiorczości. Odpowiedzi dają wiele do myślenia. Najwięcej z nich (55,05%), czyli 180 osób uważa, że miasto powinno jeszcze bardziej promować przedsiębiorczość w szkołach i na uczelniach. Niewiele mniej, bo 53,21% (174 ankietowanych) uważa, że powinien powstać albo zostać zmieniony na lepszy, program wspierania przedsiębiorczości. Więcej bezpłatnych szkoleń oczekuje 141 zapytanych (43,12%), a jeszcze więcej wydarzeń dla przedsiębiorców chce 138 zapytanych (42,20%). Jak widać nasi Czytelnicy prawie zgodnie stwierdzili, że problem niskiej przedsiębiorczości leży u podstaw, czyli w edukacji.
Jak wynika z ankiety, Poznań na tę chwilę radzi sobie najlepiej w promocji przedsiębiorczości. Nie oznacza to jednak, że jest jedynym i niepowtarzalnym miejscem do tworzenia startupu w Polsce. Każde miejsce jest dobre. Tam gdzie są ludzie, wiedza i chęci do działania, da się tworzyć coś czego pragniemy.
Badanie na próbie 327 osób przeprowadzono w dniach od 12.09.2013 do 22.09.2013 roku. Za pomoc dziękujemy zespołowi Ankietka.pl, który dostarczył nam narzędzie do zbierania odpowiedzi. Pełne wyniki możecie znaleźć pod tym adresem. Wszystkim, którzy wzięli udział w ankiecie dziękujemy!