7 plusów skorzystania z brokera do sprzedaży serwisu

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Dojrzałeś do tego, by sprzedać e-biznes? Jak to zrobić? Gdzie szukać klientów? Jak wycenić serwis internetowy? O jakich dokumentach pamiętać? Dla osoby, która nigdy wcześniej nie zajmowała się sprzedażą e-serwisu są to bardzo trudne pytania. Z pomocą przychodzi tu broker.

Dojrzałeś do tego, by sprzedać e-biznes? Jak to zrobić? Gdzie szukać klientów? Jak wycenić serwis internetowy? O jakich dokumentach pamiętać? Dla osoby, która nigdy wcześniej nie zajmowała się sprzedażą e-serwisu są to bardzo trudne pytania. Z pomocą przychodzi tu broker zajmujący się transakcjami w zakresie e-biznesu. Jest przynajmniej 7 powodów, by wystawiając swój serwis internetowy skorzystać z pomocy takiej osoby.


fot. Fotolia

1. Broker jest ekspertem od sprzedaży

To, czym zajmuje się broker to e-biznes i jego sprzedaż. W efekcie brokerzy zajmujący się transakcjami w tym obszarze skupiają w swoich rękach dwa niezbędne do przeprowadzania udanych transakcji narzędzia – wiedzę na temat rynku oraz na temat tego jak handlować wirtualnymi przedsięwzięciami. Osoby, które decydują się na sprzedaż serwisu internetowego, portalu, sklepu, aplikacji czy bloga to najczęściej eksperci w zupełnie innych obszarach – programiści i developerzy, specjaliści od marketingu, przedsiębiorcy, którzy przeszli w online z interesów realizowanych w off-linie, czy w końcu pasjonaci, którzy mieli pomysł na biznes lub serwis związany ze swoimi zainteresowaniami. Są ekspertami w innych dziedzinach i na samym procesie sprzedaży e-biznesu się nie znają. Zaś brak wiedzy w takiej sytuacji jest po prostu kosztowny – zarówno w zakresie czasu (dłuższy czas transakcji, zmarnowanie najlepszego momentu do sprzedaży) jak i finansów (niedoszacowanie, kosztowne błędy w zakresie dokumentacji).

2. Broker ma własne kanały sprzedaży

Ile znasz osób, które zajmują się e-biznesem? Monetyzują serwisy internetowe, prowadzą portale? Czy wiesz gdzie umieścić informację o chęci sprzedaży swojego przedsięwzięcia? Jak dotrzeć do właściwych, skłonnych do zainwestowania osób? Brokerzy, którzy działają na rynku od wielu lat mają własne kanały sprzedaży. Wiedzą gdzie i jak reklamować serwis internetowy, komu powiedzieć o tym, że na rynku pojawiła się nowa okazja i mają własne dojścia i kontakty, które stanowią część ich know-how. Bez takiej wiedzy możesz nie dotrzeć nawet do procenta osób, które mogłyby być zainteresowane twoją ofertą. A im mniejsze zainteresowanie tym czas transakcji dłuższy a pieniądze – być może mniejsze. Patrząc na fora poświęcone sprzedaży e-serwisów widać wyraźnie dysproporcje między kupującymi a sprzedającymi. Powierzając sprzedaż serwisu brokerowi, dociera on do tych nabywców, którzy nie ogłaszają chęci zamiaru zakupu publicznie.

3. Broker zna siÄ™ na dokumentach

Jak przygotować umowę kupna-sprzedaży? Jak zabezpieczyć swoje interesy? Kto ma prawo do kodu, zawartości treściowej, grafiki? Jak przenieść prawa autorskie? Tak! O tym wszystkim musisz pomyśleć i jeśli nie chcesz wydać majątku na porady prawne, to wiedza brokera w tym zakresie jest nieoceniona. Nie tylko wie on o co trzeba zadbać, ale również ma już gotowe wzory umów które modyfikuje. Korzystając z usług brokera e-biznesu ty się już na tym znać nie musisz.

4. Broker zna ceny

Ile wart jest serwis internetowy? Jak oszacować możliwoÅ›ci sprzedaży e-biznesu? Problem w tym, że aby móc uczciwie odpowiedzieć na to pytanie trzeba mieć porównanie do innych podobnych serwisów i rozeznanie na rynku. Niestety jako twórca serwisu internetowego, lub osoba która nim zarzÄ…dza, takiego rozeznania najczęściej nie masz. SprzedajÄ…c mieszkanie możesz porównać ceny w danej okolicy i na tej podstawie oszacować wartość nieruchomoÅ›ci. Jednak w przypadku serwisów internetowych takie dane nie sÄ… ogólnie dostÄ™pne, a ty raczej drugiego Facebook’a nie sprzedajesz. Nie znaczy to, że Twój serwis jest maÅ‚o wart. Ile? Broker wie. A ty, jeÅ›li trafisz na kupca, który jest doÅ›wiadczony w tego typu transakcjach możesz nawet nie wiedzieć, że sprzedajesz swój serwis za bezcen.

5. Broker ma wiedzę, którą się dzieli

By skutecznie sprzedawać internetowe biznesy konieczny jest szeroki zasób wiedzy z zakresu technologii, procesów utrzymaniowych, marketingu, trendów rynkowych, negocjacji i sprzedaży. Brokerzy nie lubią pracować z ludźmi, z którymi nie potrafią się porozumieć i nie mogą operować tymi samymi pojęciami. Współpraca z brokerem to najczęściej ogromna ilość wiedzy na temat rynku internetowego, którą dostajesz zupełnie za darmo. Broker edukuje, bo chce by mu się wygodniej pracowało. Jaka z tego korzyść dla Ciebie? Przy kolejnym interesie internetowym będziesz już znacznie bardziej wyedukowany.

6. Broker jest obiektywny (sprzedawca nie)

Broker znając rynek, ceny i przede wszystkim analizując w trakcie swojej pracy setki serwisów internetowych jest obiektywny w swojej ocenie wartości serwisu. Jego twórca często nie jest. Zainwestował czas, pieniądze i energię w jego powstanie. Często traktuje serwis jak swoje ukochane dziecko. Jasnym jest, że w takiej sytuacji jest to dla niego najlepszy i najbardziej wartościowy serwis świata. Efekt? Brak odpowiedniej wyceny i subiektywne spojrzenie na jakość e-biznesu.

7. Wsparcie brokera kosztuje mniej niż twój czas

Obawą jaka towarzyszy osobom sprzedającym swój e-biznes i powstrzymującą ich przed korzystaniem z usług brokera są koszty współpracy – broker za darmo nie pracuje. Warto jednak przemyśleć to, czy zysk na poziomie oszczędności czasu, wiedzy, prawidłowej i rynkowej wyceny, wsparcia w zakresie znalezienia kontrahenta nie jest wyższy niż poświęcenie własnego czasu i energii które zainwestować można w kolejny zyskowny biznes, w coś na czym sprzedawca serwisu się zna. Co jeszcze bardziej istotne czas zwykle wpływa negatywnie na jakość serwisu. E-biznes, który nie jest prowadzony z odpowiednim zaangażowaniem traci swój potencjał a zatem i wartość. Jasne, możesz spróbować samodzielnie poradzić sobie ze sprzedażą e-biznesu – tylko czy finansowo ma to na pewno sens?

Robert Sosnowski

założyciel i właściciel agencji interaktywnej Biuro Podróży Reklamy oraz projektu BazarStron.pl [Buy and Sell E-business in Eastern Europe].