Maciej Jakubowski i dr Tomasz Gajderowicz, twórcy platformy edukacyjnej Testlearn.pl opowiadają o sytuacji rynkowej w branży edutech, o tym dlaczego ich produkt uznawany jest za pionierski oraz jakie mają plany na przyszłość.
Obydwaj panowie są pracownikami Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Działają również w Fundacji Evidence Institute, w ramach której promują badania naukowe rozwijające efektywne uczenie się i nauczanie oraz łączące świat edukacji, rynku pracy i nowych technologii. Obydwaj posiadają też wieloletnie doświadczenie w dziedzinach edukacji oraz rozwiązań machine learning.
Według Macieja Jakubowskiego i Tomasza Gajderowicza na rynku brakuje dobrych narzędzi edukacyjnych, dlatego postanowili stworzyć Testlearn.pl. Platforma pomaga uczniom i ich rodzicom realnie oceniać umiejętności w jednym z najważniejszych momentów w życiu – egzaminie do szkoły średniej. Postanowiliśmy zapytać twórców platformy o edutech w Polsce.
Czy na rynku brakuje dobrych narzędzi edukacyjnych?
Maciej Jakubowski: Wciąż brakuje przede wszystkim narzędzi online. Nasze dzieci uczą się analogowo, a funkcjonujemy w świecie, w którym technologia, jeśli jest wykorzystywana w sposób mądry, potrafi znacząco ułatwić życie. Dobrze skonstruowane narzędzie, wykorzystujące mechanizmy pomiaru i analizy, pozwala dużo szybciej i efektywniej wspierać proces uczenia się. Nie ma to nic wspólnego z zastępowaniem naturalnego procesu nauki, tutaj nie mówimy o technologii, która rozleniwia, ale o technologii, która pozwala na indywidualne dopasowanie toku nauki i dzięki temu stymuluje proces nabywania wiedzy.
Tomasz Gajderowicz: Narzędzia na rynku istnieją, ale wciąż są bardzo słabej jakości. Większość to po prostu zadania do rozwiązania, które oznaczają naukę trochę na ślepo. W kontekście zadań przygotowujących do egzaminów toniemy w książeczkach z testami, które jednak nic poza procentem poprawnych odpowiedzi nie mogą zaoferować. My pilotujemy, używamy kotwic, znamy parametry zadań w rozumieniu psychometrycznym – tzn. mówiąc po ludzku, analizujących sposób nabywania wiedzy i osobisty charakter stylu nauczania danej osoby. To w unikalny sposób pozwala nam, jako jedynym, powiedzieć dzieciakom prawdę o tym ile potrafią, jak wypadną i co powinny poprawić.
Dlaczego takie rozwiązania nie są popularne?
Maciej Jakubowski: Szkoły nie są gotowe. Dzieciaki mają komputery, ale w domu. W szkole rzadko z nich korzystają, głównie tylko na lekcjach z informatyki, a nie na pozostałych zajęciach.
Tomasz Gajderowicz: Robienie porządnych zadań i testów jest bardzo kosztowne, a ściągnięcie zadań i napisanie na okładce, że dotyczą przygotowania do egzaminu 8-klasisty jest tanie. My wybraliśmy trudniejszą drogę, oparliśmy produkt na zaawansowanej psychometrii, stworzyliśmy od zera platformę, która korzysta z nowoczesnych rozwiązań – w zamian za to mamy produkt, który naprawdę pomaga w nauce przed egzaminami.
Dużo mówicie o swoim wieloletnim doświadczeniu zdobytym podczas badań. Moglibyście trochę więcej na ten temat opowiedzieć?
Maciej Jakubowski: Ja zajmuję się badaniami edukacyjnymi od kilkunastu lat. Pracowałem ponad 3 lata w zespole największego światowego badania umiejętności PISA. Dotychczas jestem jedynym Polakiem, który tam pracował. Tomek robi badania rynku pracy i preferencji. Jest jednym z kilku ekspertów w Polsce od metody DCE.
Tomasz Gajderowicz: Tak jak powiedział Maciek, od lat jest ekspertem od pomiaru edukacyjnego na światowym poziomie. Ja zajmuję się zaglądaniem w duszę i badaniami wyborów edukacyjnych. Połączyliśmy siły, żeby z jednej strony mierzyć kompetencje, z drugiej preferencje oraz motywację i w efekcie pomóc w dokonywaniu dobrych wyborów edukacyjnych, które kształtują nieraz całe życie.
Piszecie, że TestLearn.pl to pionierski produkt oparty na zaawansowanej psychometrii łączący pomiar umiejętności z pomiarem preferencji. Co to oznacza w praktyce? Jak wygląda taki test i co wyróżnia go na tle innych testów dostępnych online?
Maciej Jakubowski: Testów jest wiele. To, co nas wyróżnia to fakt, że nasze testy rzetelnie szacują, jak uczeń wypada na tle całej populacji, czyli jak wypadnie na egzaminie. Tylko my potrafimy to zrobić i opiera się to o kilkanaście lat badań i doświadczenia w pracy z danymi z egzaminów zewnętrznych i na pracy najlepszych w Polsce psychometryków.
Tomasz Gajderowicz: Jednocześnie mierzymy kompetencje, rzutujemy wyniki na populacji, robimy pomiar preferencji, wskazujemy obszary do dopracowania i podpowiadamy czego i jak się uczyć. Możemy o tym szczegółowo opowiedzieć, uwielbiamy to robić, bo jesteśmy freakami technologii w edukacji. Jak zapytasz nas albo naszych psychometryków, jak wygląda sam pomiar, to po 10 minutach zanim się zorientujesz wjadą wzory, całki i wykresy (śmiech).
Jakie są Wasze plany na przyszłość? Jak planujecie rozwijać produkt?
Maciej Jakubowski: Chcemy stworzyć platformę do rzetelnej oceny pracy uczniów w ciągu całego roku i z wielu przedmiotów. Dla szkół podstawowcyh i liceów. Do tego ewaluacja pracy szkoły oraz samo-ewaluacja ucznia. Chcemy nie tylko mierzyć poziom uczniów, ale też wskazywać, jak poprawić uczenie się i nauczanie.
Tomasz Gajderowicz: Chcemy mieć produkt towarzyszący młodym ludziom w całej ścieżce edukacyjnej, który pomoże im w samoświadomości i wyborach edukacyjnych. Ta całościowa platforma ma pomóc im nie tylko się diagnozować, ale też pomagać w nauce, motywacji do pracy i wyborach edukacyjnych.
Jakie trendy na rynku edutech wydają Wam się obecnie najciekawsze? Czy są jakieś edutechowe projekty, które według Was warto znać?
Maciej Jakubowski: Jeśli chodzi o trendy, to przede wszystkim personalizacja.
Tomasz Gajderowicz: Cały czas śledzimy edukacyjny rynek, szczególnie w USA, gdzie produkty edutech rozwijają się znacznie szybciej i są lepszej jakości. Zamiast je kopiować, chcemy się nimi inspirować i przeskoczyć jakością. Pytałaś o nasze plany na przyszłość – na pewno chcemy podbić też inne rynki (mamy już wersje językowe naszej platformy), ale priorytetowo chcemy pomóc na razie polskim uczniom, tym bardziej że spadła na nich „reforma” wprowadzająca jeszcze więcej stresu w trudny czas podejmowania ważnych wyborów.