Mówi się, że w startupie największą wartością są ludzie. Psycholog Jola Kania i psycholog Aleksandra Trapp przy wsparciu Fundacji Infoshare oraz z pomocą Wydziału Psychologii na Uniwersytecie SWPS w Spocie postanowiły przyjrzeć się polskim CEO i spróbować odpowiedzieć na pytanie, jakie cechy i kompetencje powinny posiadać osoby tworzące startupy, by odnieść sukces. W efekcie powstał raport „Determinanty sukcesu CEO startupów”. Badanie psychologiczne poprowadziła dr Agnieszka Popławka-Boruc, a przebadanych zostało blisko 100 osób.
– Badanie cech osobowości CEO startupów jest w mojej ocenie bardzo potrzebne. Ze względu na fakt, że jest to wciąż nowa forma prowadzenia działalności i atrakcyjna dla ludzi młodych, warto wiedzieć, jakie cechy pomagają osiągnąć wymarzony cel. Wyniki naszych badań pokazują co może być potencjałem, a co obszarem rozwojowym dla osoby, która chciałaby prowadzić taką formę działalności gospodarczej – komentuje dr Agnieszka Popławska-Boruc.
Na początku raportu zostały wspomniane badania profesora Wassermana z Harvard Business School, według których najważniejszymi cechami liderów startupów, które determinują o jego sukcesie są: wizja, pasja, motywacja i możliwości. W świecie biznesu, w którym dominują twarde statystyki finansowe, raporty i konkretne umiejętności, takie miękkie wartości mogą brzmieć naiwnie. Jednak pamiętajmy, że osoby, które zakładają startupy, to najczęściej młodzi ludzie z mniejszym doświadczeniem biznesowym od swoich kolegów z korporacji. W takim przypadku umiejętności miękkie okazują się bardzo ważne i jak się okazuje, kluczowe na etapie budowania firmy.
Ze wspomnianego raportu wynika, że CEO, którzy osiągnęli sukces, wyróżniają się takimi cechami jak:
- wytrwałość w dążeniu do celu,
- elastyczność,
- empatia,
- sumienność,
- skuteczność,
- kreatywność,
- jasny cel i wizja.
– Z przyjemnością wspieraliśmy badanie CEO i z ogromną ciekawością czekaliśmy na wyniki. Zdecydowanie są one potwierdzeniem tego, co podskórnie czuliśmy poznając i obserwując poczynania twórców startupów odnoszących sukcesy – zarówno w Polsce, jak i na świecie. Podczas konferencji Infoshare mamy kontakt z setkami startupów i z pełnym przekonaniem możemy potwierdzić, że wspólnym mianownikiem ich CEO są właśnie umiejętność radzenia sobie z niepowodzeniami, sprecyzowane cele, upór, pasja oraz sumienność – komentuje Grzegorz Borowski, CEO w Infoshare.
Badania wskazały również, że nie ma różnicy czy CEO jest kobietą, czy mężczyzną. Z raportu wynika, że wykształcenie, wiedza oraz doświadczenie, które często w kwestiach zawodowych są uważane za najważniejsze, są jedynie elementami, które mogą pomóc osiągnąć sukces we własnym biznesie. W przypadku liderów startupów równie ważne, a może nawet ważniejsze są wspomniane wyżej umiejętności miękkie. Jednocześnie twórcy raportu uspokajają, że owszem wymienione cechy u części osób są wrodzone, jednak również można je w sobie wypracować.
– Sukces osiąga startup, który jest skuteczniejszy od konkurencji, czyli ten, którego zespół ma wysoką motywację do rywalizacji. Kluczową umiejętnością CEO startupu o dużej szansie na sukces, jest zarażanie motywacją i jej utrzymywanie na odpowiednim poziomie. Do tego potrzebna jest wytrwałość, bez której CEO sam utraci własną motywację. Wytrwałość jest pochodną pasji, uporu, sumienności, stabilności emocjonalnej, umiejętności znajdowania rozwiązań oraz siły woli – dodaje Łukasz Osowski, CEO Lab4Life.
Cały raport możecie przeczytać tutaj.