Pojazdy elektryczne w ostatnich latach podbijają europejskie drogi. Nad Wisłą przestaje już dziwić widok elektrycznego samochodu, skutera czy hulajnogi. Wygląda na to, że jesteśmy świadkami prawdziwej elektrycznej rewolucji w komunikacji. Inżynierowie nie zamierzają stanąć w miejscu i podczas gdy jedni udoskonalają pojazdy naziemne, inni biorą się za branżę lotniczą.
Alice
Alice na jednym ładowaniu ma zasięg blisko tysiąca kilometrów. Silnik, który został wykorzystany pochodzi od magniX i Siemensa. Na pokład tego samolotu może wejść 9 pasażerów. Nad samolotami elektrycznymi pracowano już w latach 70., jednak dopiero Alice jest pierwszym, który został kupiony przez komercyjną linię lotniczą. Zamówienie na Alice złożyła amerykańska linia lotnicza Cape Air. Pierwsze loty na tych maszynach mają zostać uruchomione w 2022 roku.
Israeli startup Eviation unveils an electric plane able to take nine people over 600 hundred miles on a single charge at the #ParisAirShow pic.twitter.com/OTXIpWGihg
— Reuters Top News (@Reuters) June 18, 2019
Cały projekt samolotu zaskoczył gości International Paris Air Show nie tylko swoimi możliwościami i szansą na zredukowanie emisji CO2 ale również futurystycznym wyglądem. – Samolot wygląda w ten sposób nie dlatego, że chcieliśmy, aby był fajny, ale ponieważ jest elektryczny – powiedział prezes Eviation, Omer Bar-Yohay.
Pipistrel Alpha Electro
W połowie czerwca w Warszawie odbył się lot testowy pierwszego na świecie seryjnie produkowanego samolotu elektrycznego. Pipistrel Alpha Electro powstał na Słowenii. Samolot ten waży 370 kg, a naładowanie jego baterii do pełna kosztuje około 10 zł i starcza na 130 km. Podczas warszawskich testów pokonano nim odległość 90 km z Warszawy do Płocka.
Alpha Electro powstał jako samolot szkoleniowy, nie jak w przypadku Izraelskiego elektryka, jako samolot pasażerski. Co ciekawe konstruktorzy z myślą o przeznaczeniu samolotu do nauki lądowania i startowania tak zaprojektowali śmigło, by przy wznoszeniu się i obniżaniu, działało jak turbina wiatrowa, dzięki czemu samolot ma możliwość rekuperacji energii.
Polskie samoloty elektryczne
Polacy nie pozostają w tyle, jeśli chodzi o elekrtyfikacje lotnictwa. Już w 2012 roku konstruktorzy z Politechniki Warszawskiej i Rzeszowskiej wznieśli w powietrze elektryczny motoszybowiec AOS-71. Niestety projekt nie wyszedł na rynek. Natomiast jest jeszcze jedna polska konstrukcja, która może zająć ważne miejsce na tym rynku. To elektryczny motoszybowiec Gekon, który został zaprojektowany przez Dariusza Lewek.
– Spodziewamy się, że w ciągu 15 lat do lotu wzbiją się pierwsze samoloty o napędzie hybrydowym zabierające na pokład do 100 pasażerów i mające zasięg 1000 km – mówił dwa lata temu Siegfried Russwurm, szef jednostki badawczej Siemensa. Patrząc na to co dzieje się na rynku, możemy się spodziewać, że zapowiedź ta niebawem stanie się faktem.