Za najciekawsze projekty zastępca Prezydent Miasta Michał Olszewski wręczył nagrody dla firm pracujących nad rozwiązaniami z zakresu smart city i zrównoważonego rozwoju. Jeszcze w tym roku firmy Smart Factor, Vertigo oraz Ubrania do oddania wyjadą na branżowe misje gospodarcze wspierające ich dalszy rozwój.
Na scenie w Centrum Kreatywności Targowa 14 startupów zaproponowało nowe rozwiązania, które już dziś lub jutro mogą wpływać na jakość życia mieszkańców i potencjał zrównoważonego miasta. Prezentacje poprzedzone były sesjami z mentorami biznesowymi i ekspertami komunikacji biznesowej oraz konsultacjami z potencjalnymi odbiorcami lub partnerami. Nowością tej edycji programu był udział przedstawicieli miasta z merytorycznym i konsultacyjnym wsparciem dla projektów, które w przyszłości mogą być realizowane w przestrzeni miasta.
Spośród prezentujących najwyższe uznanie zdobyła spółka Smart Factor prezentująca rozwiązanie służące zarządzaniu reklamami pojawiającymi się w przestrzeni miejskiej.
Najwyższe oceny jury zebrały także pracujący nad farmami wertykalnymi zespół Vertigo oraz firma Ubrania do oddania, która innowacyjny model biznesowy połączyła ze zwiększaniem zaangażowania użytkowników w działalność charytatywną. Każda z wyróżnionych spółek otrzymała voucher finansujący uczestnictwo w zagranicznej misji studyjnej, która pozwoli im przyspieszyć rozwój i poszukać zagranicznych klientów.
Warszawa miastem przyjaznym startupom
– Program Warsaw booster jest jedną z wielu inicjatyw, które podejmuje Warszawa wspierając
w rozwoju młodych przedsiębiorców – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent stolicy. – Cieszymy się, że w naszym mieście tak wiele kreatywnych zespołów prezentuje produkty i usługi mogące poprawić jakości życia mieszkańców. To też świetny sposób na budowanie relacji między przedsiębiorcami i urzędem oraz na wsparcie przez miasto innowacyjnych rozwiązań, chociażby przez umożliwienie ich testowania w przestrzeni miasta.
Program skupia się przede wszystkim na dwóch aspektach – zwiększaniu kompetencji sprzedażowych uczestników oraz jakości komunikacji rynkowej startupu. W sumie ze wsparcia skorzystało 14 zespołów, a do końca roku weźmie udział jeszcze 16 firm. Według Startup Heatmap Europe, badania prowadzonego przez European Startup Initiative, w 2018 roku Warszawa przesunęła się aż o 22 pozycje I obecnie zajmuje już 20 miejsce na mapie najbardziej rozpoznawalnych hubów startupowych Europy.
– Praca z młodymi przedsiębiorstwami to nie tylko przyjemność, to też potężna odpowiedzialność. Pomagając na wczesnym etapie mamy przecież relatywnie duży wpływ na kierunek rozwoju ich biznesu. Uczestników programu wspieraliśmy więc w budowie historii sukcesu – mówi Adam Liwiński, Prezes Fundacji Seriatim, operatora programu Warsaw booster’19 – Na polskim rynku jest wiele spółek, niekoniecznie startupów, które mają fantastyczne technologie i produkty. Niestety często brakuje im wiedzy i umiejętności potrzebnych do osiągnięcia sukcesu rynkowego. Jednym z jego warunków jest właściwa komunikacja budowanej dla klientów wartości. Programy takie jak Warsaw booster pozwalają zwiększyć m.in. te kompetencje. Osiągnęliśmy to dzięki wsparciu doświadczonych specjalistów i ludzi biznesu.
Co istotne, uruchomiony został już nabór do kolejnej edycji programu. Równocześnie, duża część startupów, które zakończyły już akcelerację, będzie obecnie pracować nad pilotażowymi wdrożeniami realizowanymi w przestrzeni miejskiej.
W nowym naborze dodatkowe wyzwania dla przedsiębiorców przygotowały także przedsiębiorstwa, takie jak Santander Consumer Bank, czy Budimex. Dodatkowo, obszary do współpracy ze startupami przedstawi również Legia Warszawa – najbogatszy klub piłkarskiej PKO Ekstraklasy. Wyzwania publikowane będą kolejno na kanałach społecznościowych programu Warsaw booster’19 oraz na poświęconej mu stronie internetowej www.warsawbooster.pl.
–Włączenie się do programu partnerów ze świata biznesu jasno wskazuje, że zaangażowanie miasta jako animatora współpracy na linii startupy-korporacje buduje realną wartość dodaną – wskazuje Tomasz Kowalczyk, partner w Rebels Valley, który wspiera realizację projektu. – Na całym świecie to właśnie ekosystemy miejskie w największym stopniu wpływają na sukces startupów. Warto tu wspomnieć takie przykłady jak San Francisco, Tel Aviv, ale także Ljubljanę czy Lizbonę. Zaangażowanie Warszawy we wsparcie merytoryczne startupów oraz gotowość do współpracy z nimi w ramach projektów smart city i zrównoważonego rozwoju kreuje unikalną wartość, z której nasi uczestnicy bez wątpienia będą potrafili skorzystać.