Obecnie wartość sklepów małopowierzchniowych wynosi ok. 128 mld zł brutto. Zauważono wzrost o 5-6 proc. w ciągu ostatnich trzech latach, szybciej rozwijają się tylko dyskonty. Aby konkurować z nimi, małe sklepy muszą postawić na rozwój i wdrażanie nowych technologii przyciągające klientów.
– Uruchomienie “eurocash.pl market” to wielka zmiana dla polskiego rynku niezależnego. Wyobraźmy sobie, że do tej pory przedsiębiorca mógł zamówić do swojego sklepu ok. 11 tys. produktów. Teraz, dzięki eurocash.pl market, ich liczba docelowo wzrośnie nawet do pół miliona. – mówi Luis Amaral, prezes zarządu Grupy Eurocash.
Walka małych z wielkimi
To, co można docenić w małych sklepach to bezpośredni kontakt z właścicielem, któremu możemy zasugerować jakie produkty mógłby sprowadzać. Zyskują na tym chociażby osoby, które mają specjalnie wybraną przez siebie dietę.
Czy możemy wyobrazić sobie sytuację, w której zamawiamy w dyskontach produkty specjalnie dla nas? Raczej nie. Dlatego tu sklepy o małych powierzchniach mogą się wykazać i z pomocą przyjdzie im platforma Eurocash.
Jak działa i jakie korzyści daje? Jej twórcy tłumczą, że eurocash.pl market to platforma typu marketplace, która połączy bezpośrednio producentów towarów i produktów z ok. 10 tys. klientów Grupy Eurocash (docelowo 80 tys.), działających w ramach sieci takich jak Lewiatan, abc, Gama, Euro Sklep, Duży Ben czy Groszek. Z platformy będą mogli korzystać również klienci niezrzeszeni, którzy kupują towar w hurtowniach Grupy.
Użytkownicy eurocash.pl market będą mogli zamawiać teraz produkty spoza bieżącej oferty hurtowej. Będą to lokalne, niszowe, limitowane, ekologiczne i importowane produkty spożywcze, ale także produkty przemysłowe takie jak zabawki, elementy wyposażenia domu czy AGD.
– Aktualnie z eurocash.pl korzysta około 10 tys. przedsiębiorców w Polsce. Dzięki wdrożeniu tego rozwiązania wartość sprzedaży w kanałach elektronicznych w Grupie Eurocash wzrośnie do końca 2019 roku o ok. pół miliarda złotych, czyli do 3,5 mld zł versus 3 mld w 2018 roku – mówi Tomasz Polański, dyrektor generalny Eurocash Dystrybucja.
Dodaje, że ewenementem jest wzrost wartości sprzedaży poprzez kanał mobilny. W zeszłym roku właściciele sklepu kupili towar o wartości 350 mln zł przy użyciu smartfona. Do końca 2019 roku ten wynik się podwoi i wartość sprzedaży sięgnie ok. 700 mln zł. Polański uważa, że wzrost ten najlepiej pokazuje zmianę świadomości detalistów, ich coraz większą otwartość na nowe technologie.