Parlament Europejski, podczas ostatniego posiedzenia plenarnego, przyjął nowe przepisy dotyczące praw konsumenta w Unii Europejskiej. Zatwierdzona wczoraj dyrektywa wpłynie istotnie na handel internetowy.
Urzędnikom z Brukseli zależało na wzmocnieniu pozycji konsumenta. Nowy katalog praw ma zwiększyć poziom zaufania klientów i zmniejszyć obawy sprzedawców odnośnie zakupów zagranicznych. Jak komentuje sprawozdawca Andreas Schwab (EPP) – „Chodziło nam przede wszystkim o uregulowanie sprzedaży wysyłkowej i handlu internetowego, bo to one stanowią większość zamówień w handlu transgranicznym. Dyrektywa jest przykładem rozsądnego pogodzenia interesów sprzedawców i nabywców”.
Ważne dla konsumentów
Klienci sklepów internetowych będą mieli 14 dni na rezygnację z zakupu. Czas liczony będzie od chwili otrzymania zamówionego dobra. Co więcej, jeśli sprzedawca nie przekazał konsumentowi informacji o prawie do zwrotu, ten ma prawo oddać zakupiony produkt nawet po roku!
Nowe przepisy regulują również sprawę dóbr wirtualnych – w szczególności filmów lub muzyki kupowanej w sieci. Klienci nie będą mogli tego zwracać, jeśli rozpoczęli proces pobierania.
Ważne dla sprzedawców
Sprzedawcy będą musieli dostarczyć towar do klienta w ciągu maksymalnie 30 dni. W przypadku nie spełnienia tego wymogu, kupujący będzie mógł zrezygnować z zakupu bez żadnych konsekwencji. Co ciekawe, urzędnicy zrzucili na sprzedawców odpowiedzialność za to, co będzie działo się z towarem w trakcie przesyłki.
Oprócz tego, sprzedawcy zawsze będą musieli zaakceptować ostateczną cenę, która została ustalona w chwili przyjęcia zamówienia. Wszelkie koszty dodatkowe, które mogą pojawić się w trakcie realizacji zamówienia nie mogą być przenoszone na klienta.
Państwa członkowskie Unii Europejskiej mają dwa lata na dostosowanie swojego prawa do nowych przepisów.