– Jestem poruszony tak ogromnym poparciem i zaufaniem ze strony Wspólników, których z radością witam w spółce Tenczyńska Okovita. Zdecydowałem się na współfinansowanie projektu przez rozproszonego inwestora, bo w społeczności jest największa siła, zwłaszcza w biznesie alkoholowym – powiedział Janusz Palikot. – Pragnę zapewnić, że powierzone nam pieniądze zagospodarujemy z najwyższą odpowiedzialnością. Zabieramy się do wytężonej pracy, bo nie mogę się doczekać, by wspólnie zasiąść w nowym taproomie i cieszyć się smakiem piw oraz tradycyjnej, małopolskiej gorzałki – dodał.
Janusz Palikot zaprosił społeczność crowdfundingową do wspólnej inwestycji w swój nowy projekt w branży alkoholowej: Tenczyńską Okovitę. Emisja ruszyła 28 października. W 36 dni inwestorzy objęli wszystkie ze 190 000 oferowanych akcji spółki.
– Gratulujemy spółce Tenczyńska Okovita rekordowego wyniku zbiórki. Jesteśmy dumni, że mogliśmy wspierać prezesa Janusza Palikota i jego zespół w tym przedsięwzięciu. Dziękujemy inwestorom zgromadzonym wokół platformy Crowdway i wszystkim nowym Akcjonariuszom spółki za zaangażowanie w ten obiecujący projekt – powiedział Jakub Niestrój, prezes Crowd Ventures sp. z o.o. (platforma Crowdway). – Okovita to trzeci w historii Crowdway.pl zakończony sukcesem projekt z branży piw kraftowych i drugi w ciągu niespełna pół roku, który przebił kwotę 4 mln zł. Ich cechą wspólną jest nie tylko branża, ale przede wszystkim ludzie: pomysłodawcy i społeczność wspierająca ich koncepty na biznes. Odczuwamy ogromną satysfakcję z faktu, że w gronie top 5 zbiórek polskiego crowdfundingu udziałowego z ostatniego roku aż trzy były wspierane przez naszą platformę – dodał przedstawiciel Crowdway.
Okowita to słynna, małopolska gorzałka, z różnych zbóż i owoców, która w przeszłości była destylowana w Tenczynku. Dzięki wpłaconej przez inwestorów kwocie Tenczyńska Okovita SA wyposaży wydzieloną część Browaru Tenczynek w instalacje do produkcji okowity wedle receptur z XIX w. Przejmie też od browaru produkcję serii piw RIS Barrel Aged oraz wprowadzi kolejne edycje piw starzonych, w tym po Okovicie. W historycznych piwnicach Browaru Tenczynek powstanie również taproom – miejsce degustacji pełnej oferty piw oraz okowity.
Gros zgromadzonej kwoty pochłonie budowa wieży destylacyjnej (1 mln zł) i opłata akcyzy (2 mln zł). Pozostała część budżetu zostanie zainwestowana w remonty (0,5 mln zł) i zakup beczek do starzenia piw (400 tys. zł).
– Planujemy rozpocząć leżakowanie piw już w przyszłym roku i wtedy też nasz biznes osiągnie próg rentowności, a w 2021 będziemy gotowi na uruchomienie destylacji gorzałki. Do 2024 planowana sprzedaż wyniesie 6 tys. hektolitrów rocznie, z czego 5 tys. stanowić będzie okowita – wyjaśnił Janusz Palikot.
Spółka planuje wypłacanie dywidendy po trzecim roku działalności, co oznacza, że pierwsza wypłata nastąpi za rok obrotowy 2022. – Jeśli sytuacja na rynku kapitałowym będzie sprzyjająca, weźmiemy pod uwagę możliwość debiutu spółki na warszawskim parkiecie w ciągu 5 lat od tej pory – zapowiedział Janusz Palikot.
W trakcie zbiórki crowdfundingowej Tenczyńska Okovita poinformowała o mariażu z producentem rumu, ginu i cygar premium z Kolumbii: Dictador, którego realizacja zapewni jej m.in. dostęp do unikatowych beczek do starzenia piw. Będzie też wspierać działalność Fundacji Wisławy Szymborskiej, przeznaczając na ten cel procent ze sprzedaży piwa Barrel Aged i Tenczyńskiej Okovity.
Browar Tenczynek został stworzony w połowie XVI wieku przez braci Tenczyńskich w małopolskiej gminie Krzeszowice. Setki lat doskonalenia receptur przyniosły browarowi sławę w Europie, potwierdzoną m.in. złotym medalem na prestiżowych targach piwnych w Londynie w 1862 r. oraz w Pilznie w 1904 r. Częściowo zniszczony podczas obu wojen światowych, Browar Tenczynek uruchomił na nowo produkcję w 2014 r., dzięki modernizacji przeprowadzonej przez Grupę BRJ. W 2018 roku Janusz Palikot odkupił browar od spółki Marka Jakubiaka. Wspólnie z nowymi inwestorami chce teraz kontynuować rozwój produktów spod znaku Tenczynka.