– Zawsze stawiamy na innowacyjność i patrzymy w przyszłość, aby zapewniać klientom jak najlepsze wrażenia. Jeśli firma stworzy dobrej jakości kamerę, to dobry początek, ale musi do tego powstać cały ekosystem. Dlatego też do kamery GoPro oferujemy pełny zestaw akcesoriów do montażu. Można ją przymocować właściwie do wszystkiego, dzięki czemu może ona towarzyszyć praktycznie każdej aktywności – mówi Christopher Prado z firmy GoPro.
Podczas projektowania Hero8 firma GoPro postanowiła uprościć konstrukcję kamery sportowej, aby umożliwić zamocowanie sprzętu na niemal dowolnej powierzchni: zrezygnowano z ramki mocującej na rzecz bardziej wszechstronnych, składanych zaczepów. Korporacja wypuściła także nową linię ramek Media Mods przeznaczonych do współpracy z kamerami Hero8 Black. Ramki wyposażono m.in. w mikrofon kierunkowy, port micro HDMI do podpięcia monitora podglądowego, złącze mini jack oraz dwa mocowania zimnej stopki, które umożliwią podpięcie oświetlenia o mocy do 200 lumenów oraz 10-diodowego rozpraszacza.
Na tym jednak nie kończą się innowacje w portfolio GoPro. W odpowiedzi na zapotrzebowanie ze strony vlogerów oraz osób poszukujących rejestratora obrazu ze stabilizatorem klasy premium firma zaprojektowała kamerę sferyczną Hero8. Wyposażono ją w dwie soczewki rejestrujące obraz dookolny, które w trybie Hero mogą automatycznie wykadrować materiał, aby idealnie ustabilizować nagranie.
– Nawet najlepszej jakości sprzęt potrzebuje dobrego oprogramowania. Aplikacja GoPro pozwala sterować kamerą, sprawdzać ustawienia i przeglądać nagrania, a oprócz tego można w pełni wykorzystać możliwości inteligentnych opcji automatycznej edycji, poddając całą nagraną treść obróbce za pomocą szybkiego silnika aplikacji. Wykorzystuje ona wszystkie metadane zebrane na kamerze, zwracając uwagę na twarze, uśmiechy i grymasy, a także najciekawsze momenty, aby stworzyć film wideo specjalnie dla nas – tłumaczy ekspert.
Innowacyjne podejście do kamer sportowych zaprezentowała także firma Insta360, która opracowała modułową kamerę One R. Sprzęt składa się z trzech elementów – układu optycznego, jednostki centralnej z szeregiem złącz i przycisków oraz baterii zewnętrznej. Dzięki takiej konstrukcji użytkownik może sam zadecydować, z jakich podzespołów będzie składać się jego kamera – w dniu premiery na rynku dostępne będą dwa wymienne moduły optyczne: 4K oraz sferyczny, który umożliwi rejestrowanie materiałów dookolnych.
Na rozwój w branży kamer sportowych postawiła też firma DJI znana z produkcji dronów dla profesjonalistów. Kamerę DJI Osmo Action przystosowano do pracy w ekstremalnych warunkach – przetrwa upadek z 1,5 m, zanurzenie do 11 m oraz 10-stopniowe mrozy. Producent postanowił również wykorzystać algorytmy sztucznej inteligencji do usprawnienia działania systemu elektronicznej stabilizacji obrazu.
W najbliższych latach systemy inteligentne prawdopodobnie będą odgrywały coraz większą rolę w branży kamer sportowych. Po sztuczną inteligencję sięgnęli także inżynierowie z Insta360, którzy zaimplementowali algorytm podpowiadający, który element nagrania sferycznego zarejestrowany kamerą One R wygląda najlepiej. Podobny mechanizm zastosowano w Hero8.
– W wielu aspektach kamery są już wyposażone w sztuczną inteligencję. Model Hero8 Black umożliwia zaawansowane rozpoznawanie sceny, czyli odróżnia różne sceny, twarze i uśmiechy. Materiał wideo powstaje dzięki licznym metadanym i układom wbudowanym w kamerę. Zna ona prędkość, wysokość, położenie i wszystkie punkty danych w materiale wideo, rozpoznając wśród nich dobre i gorsze. Dzięki temu nie musimy edytować materiału. Kiedy chcemy stworzyć film z nagranych materiałów, szybki silnik aplikacji GoPro przeanalizuje wszystkie informacje i wskaże najlepsze punkty, przygotowując na ich podstawie wideo, które następnie można dowolnie udoskonalać – twierdzi Christopher Prado.
Według firmy badawczej Research and Markets wartość globalnego rynku kamer sportowych do 2025 roku wzrośnie do 8,9 mld dol. W najbliższych latach ma się rozwijać w tempie 18,3 proc. w skali roku.