Wyzwania poruszane w poszczególnych odcinkach podcastu w różnym momencie dotykają niemal każdego przedsiębiorcę. Niektórzy, ci bardziej przewidujący, myślą o nich wcześniej, inni zastanawiają się dopiero po fakcie.
Co więcej, niektóre odcinki nie dotyczą tylko szefów szybko rosnących firm, ale i managerów korporacji, bo traktują np. o motywacji w zespole, o właściwym rozstawaniu się z pracownikami czy o sztuce prowadzenia trudnych rozmów.
Skąd wziął się pomysł na podcast?
– Doświadczenia o jakich mówię w odcinkach podcastu są najczęściej moimi własnymi, płynącymi z przeszło 20 lat prowadzenia wielu firm, budowania ich od podstaw do spółek wartych dziesiątki i setki milionów dolarów. Natomiast bezpośrednim impulsem do poruszenia kolejnego tematu w nowym odcinku są najczęściej rozmowy, jakie prowadzę w ramach projektu SaunaGrow.com, czyli mentoringu biznesowego w saunie. Projekt wspiera mądry rozwój firm łącząc relaks w saunach z kreatywnym myśleniem o zmianie oraz ze wsparciem polskiego ruchu hospicyjnego. 100% przychodów z każdego pierwszego spotkania z danym klientem zasila ruch hospicyjny – mówi Bolesław Drapella.
Przekuć doświadczenia w poradnik
Autor podcastu ma na koncie m.in. uratowanie spółki przed bankructwem, prowadzenie swojego biznesu w Wielkiej Brytanii, czy kierowanie dużą firmą.
– Oczywiście wiele doświadczeń opisywanych w poszczególnych odcinkach, w tym najnowszym o finansowaniu startupów, pochodzi z ostatnich kilku firm, które miałem przyjemność współtworzyć. Moje przejście z Gratki do Morizona i wyciągnięcie spółki z bliskiej bankructwa aż do wprowadzenia na giełdę i kilka rund finansowania oraz akwizycji z pewnością jest jednym z takich bogatych doświadczeń. Tym milej jest czytać, że RASP złożył niedawno ofertę na zakup spółki na wycenie 85 mln złotych, kupując niemal w tym samym momencie Gratkę, którą prowadziłem tuż przed Morizonem.
Cennym źródłem doświadczeń jest też prowadzenie własnego biznesu w UK, od zera, z własnym finansowaniem i odpowiedzialnością dosłownie za wszystko. Jednak chyba najcenniejszą skarbnicą wiedzy były przede wszystkim ostatnie lata w AirHelp. To tam, przez lata jako prezes, ale zaczynając od kierowania sprzedażą, przez organizację globalnego marketingu (zespół w 17 krajach), późniejsze wsparcie działu operacyjnego i HR dla całej grupy, miałem okazję być częścią firmy, która za moich czasów urosła z 50 do 700 osób w zespole, a jako biznes urosła przeszło stukrotnie w okresie 4 ostatnich lat z 6 jej istnienia.
Od ponad roku prowadzę projekt SaunaGrow.com, a równolegle jako Venture Partner w funduszu Black Pearls VC dzielę się swoim doświadczeniem ze spółkami portfelowymi. Kasa to nie wszystko, aby pomóc przedsiębiorcom trzeba więcej niż pieniędzy, trzeba połączenia kapitału, realnego doświadczenia w prowadzeniu biznesów oraz szerokiej sieci kontaktów – dodaje Drapella.
Gdzie powinni szukać informacji startupowcy?
Startupowcy powinni szukać szerszej inspiracji i odpowiedzi na realnie nurtujące ich pytania w różnych miejscach. Żadne jedno źródło nie wystarczy, ani studia, ani poradniki czy biografie słynnych przedsiębiorców. Zależnie od potrzeb i wyzwania, trzeba dobierać najbardziej pasujące źródło odpowiedzi. Osobiście gorąco polecam regularne kontaktowanie się z naszymi odpowiednikami w innych organizacjach (czasem nawet konkurencyjnych), szerzej opisałem ten proces oraz jego założenia i zalety w jednym z odcinków podcastu.
Sam podcast Rozmowy Saunowe ma dość wdzięczną formę, bo łączy „mobilność” podcastową z krótką formą kilkunastominutowej pigułki w danym temacie. Większość tematów da się omówić równie dobrze w 20 minut co w godzinę. Trzeba się tylko trochę bardziej postarać, aby wodę lać tylko na piec w saunie, a nie do mikrofonu.