mSzafir pozwala na złożenie kwalifikowanego podpisu elektronicznego bez konieczności posiadania czytnika i karty kryptograficznej. Jego klienci mogą skorzystać z certyfikatów z długim terminem ważności – rocznych lub dwuletnich, z wybranym limitem podpisów. Przed wydaniem certyfikatu „w chmurze” konieczne jest potwierdzenie tożsamości jego użytkownika – teraz można to zrobić bez wychodzenia z domu, za pomocą zdalnej weryfikacji tożsamości.
Z tej opcji mogą korzystać już klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo. Trwają prace, które pozwolą na udostępnienie usługi klientom kolejnych banków. Autoryzacja wymagana przed każdorazowym złożeniem podpisu następuje przy użyciu aplikacji mobilnej mSzafir, którą należy pobrać i zainstalować na telefonie. Do każdego podpisu dołączany jest znacznik czasu, zapewniający podpisanemu dokumentowi długotrwałą wartość dowodową. W ofercie KIR stale dostępny jest certyfikat kwalifikowany Szafir w wersji standardowej, wymagający użycia nośnika fizycznego – karty kryptograficznej, USB, czytnika.
Jak kupić podpis kwalifikowany?
Można zrobić to w sklepie internetowym Szafir. Wystarczy potwierdzić swoje dane za pomocą bankowej identyfikacji klienta e-Tożsamości. Klienci PKO Banku Polskiego, którzy korzystają z bankowości elektronicznej mogą sami utworzyć ją w iPKO. Kolejnym krokiem w drodze do uzyskania podpisu jest pobranie certyfikatu kwalifikowanego i aktywowanie aplikacji mobilnej mSzafir. Następnie zalogowanie się i wybranie dokumentów do podpisu. Cały proces odbywa się bez podpisywania papierowych czy elektronicznych umów.
– Sektor bankowy ma najsilniej zweryfikowaną tożsamość swoich klientów dlatego jej wykorzystanie w dobie cyfryzacji usług stanie się coraz bardziej powszechne. Usługa zdalnego potwierdzania tożsamości dostępna w PKO Banku Polskim otwiera drzwi do wielu rozwiązań e-administracji czy usług komercyjnych. Jest konieczna do ich rozwoju i rozpowszechniania wśród obywateli. Możliwość korzystania z podpisu elektronicznego w chmurze to kolejna usługa po mojeID, która wykorzystuje identyfikację bankową klienta – mówi Adam Marciniak, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego
Weryfikacja tożsamości przez PKO Bank Polski została skontrolowana przez certyfikowaną, firmę audytorską i spełnia wymagania bezpieczeństwa w zakresie poziomów zaufania dotyczących wydawania środków identyfikacji elektronicznej określonych w EIDAS.
mSzafir w rejestrze dostawców usług zaufania
Dzięki mSzafir, można w szybki i wygodny sposób podpisywać wszelkie dokumenty w formacie PDF, np. umowy, wiążące oferty handlowe, e-faktury, pisma do administracji publicznej – z wykorzystaniem urządzenia mobilnego, smartfonu czy tabletu. mSzafir może być wykorzystany do uwierzytelnienia e-dokumentów w administracji publicznej, w relacjach z dostawcami usług przy podpisywaniu umów czy w medycynie. Kwalifikowany podpis elektroniczny złożony za pomocą mSzafir, jest zgodny z wymaganiami eIDAS i ma moc prawną równoważną podpisowi własnoręcznemu.
– mSzafir wprowadza nową jakość w korzystaniu z kwalifikowanego podpisu elektronicznego, bo dzięki przejściu od konieczności stosowania karty kryptograficznej i czytnika do rozwiązań chmurowych oraz dostępności z każdego urządzenia, jest usługą w pełni cyfrową. Ze względu na sytuację epidemiologiczną oraz mając na uwadze przede wszystkim potrzeby osób pracujących zdalnie, przyspieszyliśmy decyzję o wdrożeniu mSzafir i udostępnieniu rozwiązania w promocyjnej cenie. W kontekście gwałtownie rosnącego zapotrzebowania na kompleksową elektronizację obsługi procesów administracyjnych i biznesowych, mSzafir jest innowacją gwarantującą zachowanie bezpieczeństwa nie tylko w świecie cyfrowym – mówi Piotr Alicki, prezes zarządu KIR.
Usługa mSzafir jest oferowana za pośrednictwem portalu www.mszafir.pl, gdzie klienci mają dostęp do posiadanych certyfikatów, a także mogą składać podpisy elektroniczne i pobierać podpisane dokumenty. Logowanie do portalu odbywa się z użyciem aplikacji mobilnej.