Wiele firm może obejść się bez strony internetowej, bez biura czy nawet księgowej, ale praktycznie nikt prowadzący własny biznes nie obędzie się bez telefonu. W obecnych czasach sam telefon to jednak za mało. To, że nie można prowadzić biznesu bez telefonii wiesz, ale czy wiedziałeś też o tym jak wiele możliwości daje technologia VoIP?
Zdjęcie royalty free z Fotolia
VoIP oferuje rozszerzenie narzędzi telefonu, które mogą przydać się w Twojej firmie w cenie, której nigdzie indziej nie znajdziesz. I nie będziemy tu mówić o usługach typu poczta głosowa czy telekonferencja. Dzisiaj przeczytasz o rozwiązaniach dla biznesu, o których może nie słyszałeś, a mogą one pozytywnie wpłynąć na zbudowanie lepszej relacji z Twoim klientem, zapewnić nieprzerwaną ścieżkę kontaktu oraz uwierzytelnić firmę wśród obecnych, jak i przyszłych kontrahentów.
VoIP, czyli co?
Z racji tego, iż sama telefonia IP nie jest aż tak popularna, jak rozwiązania serwowane przez tradycyjnych operatorów kilka słów o VoIP. Otóż usługa VoIP to nic innego jak przetworzenie naszej mowy na reprezentację cyfrową. Nasz głos poddany zostaje odpowiedniej kompresji oraz kodowaniu, a następnie zostaje podzielony na pakiety. Następnie strumień takich pakietów przesyłany jest za pomocą sieci, gdzie w węźle odbiorczym cały proces zostaje odtworzony w odwrotnym kierunku, co przekłada się na naturalny sygnał głosu. Aby zapewnić wysoką jakość połączeń stosowane są różne zaawansowane technologie, w tym te dodatkowe, które dają operatorom VoIP ogromną konkurencyjność względem tradycyjnych dostawców telekomunikacyjnych.
Mobliność, niższe koszty, większa elastyczność
VoIP w biznesie może być wykorzystywany w bardzo różny sposób. Z tej technologii mogą korzystać wielkie firmy do prowadzenia kampanii call center lub mały lokalny przedsiębiorca, który numer stacjonarny ma zawsze przy sobie wykorzystując Internet i odpowiednią aplikację do obsługi VoIP. Co istotne, operatorzy VoIP w przeciwieństwie do tych tradycyjnych dostosowują się do już istniejącej sieci – Internet jako przestrzeń wielopłaszczyznowa absorbuje nowe możliwości. Nie jest tak natomiast z tradycyjnymi liniami telefonicznymi, których modernizacja i konserwacja kosztuje. Stąd u operatorów VoIP otrzymamy zazwyczaj o wiele niższe ceny i większą elastyczność w korzystaniu z numeru. Jeżeli nie chcemy, to nie potrzebujemy również do jego obsługi żadnego specjalnego sprzętu oprócz pary słuchawek.
API – „Application Programming Interface”
Producenci telefonów komórkowych już od dłuższego czasu umożliwiają połączenie wielu narzędzi w jednym urządzeniu, dlaczego więc nie wykorzystać podobnego zastosowania w Twoim stacjonarnym numerze firmowym? Ilość możliwości dla firmowego telefonu (pod warunkiem, że jest to VoIP) będzie tu praktycznie nieograniczona. Na swój interfejs pobierzesz wszystkie potrzebne dane, listy połączeń, nagrania, zestawisz połączenia itp.
Menu IVR – „Interactive Voice Response”
Kiedy dzwonisz do dużej firmy zazwyczaj jesteś proszony o wybranie odpowiedniego numeru w celu połączenia z odpowiednim konsultantem lub osobą. Jest to właśnie tak zwane Menu IVR umożliwiające przejścia do pożądanej opcji poprzez wybranie odpowiedniego klawisza oraz odtwarzając przy tym odpowiednie komunikaty głosowe. Dzięki wykorzystaniu takiego drzewka połączeń oszczędzisz czas swój i klienta, a co najważniejsze – usprawnisz obsługę klienta kierując go do razu do odpowiedniej osoby w Twojej firmie.
Przykład:
- Faktury i płatności, wciśnij 1
- Dział handlowy, wciśnij 2
- Reklamacje, wciśnij 3