Dobry lider ze słabego pomysłu zrobi biznes życia. Dobry lider wie, jak przekonać inwestorów. Dobrym liderem trzeba się urodzić. To banały, które po złym dniu, nieudanym spotkaniu z klientem czy wewnętrznych spięciach w firmie, nie zachęcają do dalszej pracy.
Zdjęcie royalty free z Fotolia
Rozmowa z jedną osobą na temat tego, jak być dobrym liderem przynosi tylko jeden pogląd. Dlatego postanowiliśmy zebrać opinie uznanych przedsiębiorców, którzy w wywiadach, czy innych publikacjach pokazali, co sądzą o kierownikach projektu. Jaki powinien być lider startupu? Co powinien potrafić? Jak zostać dobrym liderem firmy? Odpowiedzi na te pytania szukajcie poniżej.
1. Reaguj szybko i rozważnie
Marissa Mayer, prezes Yahoo!, dużą uwagę zwraca na szybką reakcje liderów. Uważa, że pozwala to najlepszym utrzymać pozycję lidera. Aby umocnić swoją opinię podaje przykład tonącego. – Gdy wpadasz do wody, powtarzając sobie, że nie umiesz pływać, wskórasz niewiele. Lepiej szybko się zastanowić, jak utrzymać się na powierzchni – mówi Mayer w książce pt. “Zawód: zwycięzca”, której autorem jest Vadim Makarenko1. Z cytatu może wynikać, żebyśmy byli przygotowani na różne okoliczności, bo wchodząc do akwenu wiemy, że jest takie zjawisko jak utonięcie.
2. Doświadczenie zastąp wizją
Pierwszy premier Państwa Izrael, w książce pt. “Naród start-upów”, odniósł się do wizji, którą powinien mieć każdy przedsiębiorca. To ona ma przynieść zyski i być elementem, który zaskoczy konkurencję. W rozmowie z Danem Senorem i Saulem Singerem mówi: – Każdy ekspert (…) jest ekspertem od tego, co było. Nie ma żadnego eksperta od tego, co będzie. Jeżeli chce się zostać “ekspertem” od przyszłości, trzeba zastąpić doświadczenie wizją – przekonuje Dawid Ben Gurion2. Bycie ekspertem od przyszłości pozwoli wyznaczyć kierunek, w którym firma powinna iść.
3. Nie usprawiedliwaj się
W cytowanej książce możemy znaleźć kolejne cechy lidera. Co ciekawe, rady te nie pochodzą od typowych przedsiębiorców, ale od przeciętnych ludzi. O tym dlaczego warto uczyć się od Izraeleczyków pisaliśmy tutaj. Usprawiedliwiania się nie poleca Tal Keinan, pilot sił powietrznych Izraela. W rozmowie na potrzeby książki pt. “Naród start-upów” mówi, że usprawiedliwienie złych decyzji jest nie do przyjęcia. – Jeśli dałeś plamę, musisz pokazać, jaką naukę z tego wyciągnąłeś. Nikt nie uczy się od kogoś, kto się zachowuje defensywnie – mówi Keinan3.
4. Liczy się pochodzenie
Wśród wielu stereotypów, czy mitów związanych z rozmowami z inwestorem jest też taki, który dotyczy niechęci do współpracy z polskimi przedsiębiorcami. Mit ten obalił już dwa lata temu Jaromir Działo, twórca polskiego startupu Topicmarks przejętego przez Tagged. W wywiadzie dla magazynu Proseed (Proseed nr 18, magazyn zakończył działalność) mówi: – Jest takie powiedzenie, że liczy się pochodzenie – pochodzisz, pochodzisz i załatwisz4. Z wypowiedzi tej wynika, że ważną cechą lidera jest determinacja i konieczność załatwiania spraw do końca.
5. Dokręć i popuść
Najważniejszą cechą lidera jest dobry kontakt z współpracownikami i możliwość pociągnięcia ich za sobą. Krzysztof Pawiński, współzałożyciel Grupy Maspex Wadowice, jedną z największych firm w Europie Środkowo – Wschodniej w segmencie produktów spożywczych, w rozmowie dla “Łowcy milionów” mówi o tym, że tworząc projekt czasem warto “na początku dokręcić, na końcu popuścić”. – Można narzucić takie tempo pracy, żeby wywołać reakcje pełnego skupienia na projekcie, a potem lekko popuścić, aby wywołać odpowiednią kreatywność – przekonywał Pawiński5.