Co sprzedawać?
Tak jak w każdym biznesie, tak i przy sprzedaży internetowej ważny jest pomysł. Czym więc handlować? Na to pytanie nie ma oczywiście jednoznacznej odpowiedzi. Sklep internetowy może być rozwiązaniem dla wszelkiego rodzaju producentów. Dzięki sklepowi pod własną marka mogą uniknąć pośredników, a więc zwiększyć swoje zyski. Handlem w internecie mogą zająć się także różnego rodzaju hurtownie, które dotąd zaopatrywały sklepy. Internet sprawia, że dostęp do klienta jest niezwykle łatwy. Oczywiście nie trzeba być już doświadczonym przedsiębiorcom, żeby sprzedawać w internecie. Może on być także dobrym rozwiązaniem dla wszelkich domowych manufaktur, rzemieślników, a nawet usługodawców. Odpowiednio przemyślany e-sklep może świetnie służyć stolarzowi, szklarzowi, komuś, kto wyrabia biżuterię, czy piecze torty urodzinowe. Bez wątpienia jest to też rozwiązanie dla każdego, kto prowadzi sklep stacjonarny. Dzięki sprzedaży w internecie możliwe jest dotarcie do znacznie większej liczby klientów niż tylko tych z regionu. Można sprzedawać towary ludziom w całej Polsce, a nawet poza jej granicami.
Jak założyć sklep internetowy?
Można oczywiście zlecić to jakiejś firmie, która zajmuje się pisaniem tego rodzaju oprogramowania. Albo podjąć współpracę z zespołem programistów, którzy na podstawie oprogramowania open-source stworzą sklep. Jednak na oba te rozwiązania potrzeba zarówno dużo czasu, jak i zasobów. Alternatywą dla tych dwóch modeli jest sklep w oparciu o platformę SaaS. Świetnym jej przykładem jest platforma sprzedażowa CStore.pl. Posiada duże zalety już przy zakładaniu sklepu internetowego.
- Krótki czas wdrożenia. Wybierając to oprogramowanie, nie trzeba pisać całego kodu od zera. Wystarczy odpowiednia konfiguracja samego sklepu, dodanie opisów produktów oraz zdjęć i można zaczynać. Nie trzeba posiadać żadnej specjalistycznej wiedzy informatycznej.
- Niskie koszty. Handel w internecie, jak każda działalność biznesowa niesie za sobą jakieś ryzyko. Budowanie sklepu o taką platformę to niski próg wejścia. Najtańszy abonament kosztuje 20 zł na miesiąc. Oznacza to, że każdy może spróbować założyć sklep internetowy.
Sklep a rejestracja firmy
Oczywiście jak w przypadku każdej innej działalności, prowadzenie sklepu wiążę się z zarejestrowaniem działalności gospodarczej. Można tego uniknąć tylko w sytuacji, kiedy działa się na naprawdę małą skalę. W Polsce można prowadzić działalność nierejestrowaną w przypadku przychodów, które nie przekraczają 1300 złotych miesięcznie (dane na 2020 rok). Oczywiście może się to sprawdzić tylko w przypadku osób, które mają jakąś domową manufakturę rękodzieła lub innych produktów i nie traktują sklepu jako głównego źródła utrzymania.
Plan działania
Przed uruchomieniem działalności dobrze jest wszystko dokładnie zaplanować, czyli mieć stworzony biznesplan. Jeśli chodzi o samo bieżące działanie sklepu, warto zaplanować je tak, aby wymagało wykonywania ręcznie jak najmniejszej liczby zadań. Trzeba wprowadzić po prostu automatyzację wszędzie tam, gdzie to możliwe. W tym również może pomóc wspomniana platforma sprzedażowa typu SaaS. Pozwala ona między innymi na integrację sklepu z kurierami i płatnościami online. Szczególnie ta druga rzecz jest niezwykle istotna. Ludziom zależy, aby mieć towar jak najszybciej. Dlatego wybór tradycyjnego przelewu, który zaksięgowany będzie dopiero w kolejnym dniu, a dodatkowo sam sklep musi sprawdzić, czy przelew rzeczywiście przyszedł, nie jest zbyt chętnie wybieranym rozwiązaniem. Integracja z przelewami online sprawia, że obsługa sklepu otrzymuje natychmiast informacje o zapłacie klienta za zamówienie. Zresztą oczywiście cały pozostały proces związany zamówieniem jest zautomatyzowany. Klient automatycznie zostaje poinformowany o statusie zamówienia, otrzymuje dokumenty sprzedażowe.
Przechowywanie towaru
Zanim sprzeda się towar, trzeba go gdzieś przechowywać. W przypadku producentów różnych produktów często i tak mają oni jakąś powierzchnię magazynową. Więc nawet kiedy przychodzi do rozszerzenia działalności wystarczyć może tylko niewielkie zwiększenie tej powierzchni magazynowej. Zajmując się produkcją jakiś niewielkich wyrobów ręcznie, można przechowywać je w piwnicy, komórce lokatorskiej lub garażu. Dopiero w przypadku handlu na dużą skalę, czyli tysięcy różnych produktów po kilkaset sztuk każda nie obejdzie się bez magazynu z prawdziwego zdarzenia. Zależnie od środków, jakie się posiada, można taki magazyn po prostu zbudować na zakupionej nieruchomości lub wynająć. Na dłuższą metę oczywiście ten pierwszy sposób jest bardziej opłacalny, jednak wymaga sporych środków.
Handel bez towaru i magazynu
Coraz większą popularnością cieszy się biznes prowadzony w oparciu o dropshipping. Czym jest dropshipping? Nie trzeba mieć ani magazynu, ani towaru. Wystarczy nawiązać współpracę z hurtowniami oferującymi dropshipping. Następnie zintegrować z nimi sklep. CStore oferuje możliwość otwarcia sklepu w tym właśnie modelu. Nie trzeba też szukać hurtowni na własną rękę. Pokaźna ich ilość jest dostępna do współpracy dla każdego, kto założy sklep na platformie sprzedażowej CStore. Oczywiście do samej integracji sklepu z hurtownią również nie trzeba żadnej specjalistycznej wiedzy. Jak działa dropshipping? Na stronie sklepu, jak każdego innego, klienci mogą zamawiać towary. Jednak to nie sklep zajmuje się realizowaniem zamówień. Towary komplementuje, pakuje i wysyła hurtownia w imieniu sklepu. Nie trzeba więc posiadać żadnych towarów ani magazynu. To hurtownia oferująca dropshipping jest właścicielem wszystkich towarów i jedynie zajmuje się obsługą zamówienia.
Marketing
W sprzedaży internetowej niezwykle ważny jest marketing. Uruchamiając sklep, warto zdecydować się na rozpoczęcie jego pozycjonowania, płatne reklamy w mediach społecznościowych i tak zwane AdWords. Dobrym pomysłem jest też tworzenie bloga, który nie tylko sprzyja pozycjonowaniu, ale za jego pośrednictwem można także przyciągnąć klientów do sklepu. Wystarczy zasiąść do tworzenia wpisów. Zresztą wszystkie te działania marketingowe można na małą skalę podejmować samemu. Dużo osób ze względu na ograniczone środki właśnie w ten sposób zaczyna. Kiedy sklep będzie zarabiać więcej, można część środków zainwestować właśnie w marketing. Kiedy zamówień będzie coraz więcej i wszystko, co związane z obsługą sklepu będzie zajmować sporo czasu, to zabraknie go na inne czynności. Wtedy właśnie warto zdecydować się na zlecenie np. działań marketingowych komuś z zewnątrz.
Podsumowanie, czyli czy warto założyć sklep internetowy?
Założenie sklepu może być niezwykłe łatwe. Dzięki temu, że platforma sprzedażowe SaaS tj. CStore są stosunkowo tanie, jeśli chodzi o miesięczny abonament, opłacalne może być założenie sklepu z nawet jednym czy kilkoma produktami. Niskie koszty to także niewielkie ryzyko. Sklep internetowy może być wiec nie tylko rozszerzeniem działalności sklepu stacjonarnego, czy też przerzuceniem się na sprzedaż detaliczną producenta jakiegoś produktu. Może to też być świetny sposób na rozpoczęcie działalności do równolegle już prowadzanej, niemającej w ogóle nic wspólnego z handlem, lub nawet równolegle do pracy na pełen etat. Niezależnie jednak od tego, jaki ma się pomysł produkty w sklepie i jego wielkość, oprogramowanie SaaS będzie dobry rozwiązaniem. Sprawdzi się zarówno w rodzinnej manufakturze, jak i w sprzedającej tysiące sztuk dziennie firmie.