Pandemia koronawirusa spowodowała, że konferencje, kongresy i targi zostały usunięte z budżetów marketingowych większości firm. Choć jeszcze do niedawna można je było organizować offline, niektóre marki zdecydowały się zupełnie zawiesić działania w tym obszarze, zakładając, że większość z klientów i tak nie wzięłaby w nich udziału.
W efekcie, na popularności zaczęły zyskiwać inne formaty zastępcze, takie jak webinary. Wydarzenia tego typu są okazją do nawiązania relacji z klientem, jak i są efektywnym sposobem generowania leadów. Webinarów jest dziś na tyle dużo, że marki rozważają organizację bardziej wyrafinowanych technicznie i scenariuszowo wydarzeń w celu zintensyfikowania swojej obecności w obszarze edukowania klientów o trendach i produktach.
Rosnące zainteresowanie tymi formatami zachęciło Zoom, dostawcę rozwiązań telekonferencyjnych, do stworzenia nowych produktów. Firma zaprezentuje je, w tym OnZoom i Zapps, podczas konferencji Zoomtopia.
Pierwszą nowością dla użytkowników jest OnZoom, który pozwala organizować jednorazowe wydarzenia lub serie e-spotkań z udziałem do 100 lub do 1000 uczestników (w zależności od wybranego pakietu) i oferować biletowany dostęp. Obecnie Zoom akceptuje płatności PayPal i kartą kredytową. W przypadku wydarzeń organizowanych przez organizacje non-profit spółka daje możliwość otrzymywania darowizn w wydarzeniach dzięki partnerstwu z firmą Pledgeling.
Drugim produktem jest Zapps umożliwiający zintegrowanie 35 aplikacji dostępnych bezpośrednio na platformie Zoom. Dzięki temu użytkownicy nie muszą przełączać się między używanymi aplikacjami i mogą być udostępniane uczestnikom w czasie rzeczywistym.
Zoom na Polskę
Choć polski rynek również zaczął korzystać z rozwiązań Zooma, to do organizacji spotkań biznesowych online często wybierane są inne narzędzia, np. Skype czy Teams. W przypadku e-konferencji, które są bardziej efektywnym rozwiązaniem przy dużej liczbie uczestników, organizatorzy muszą brać pod uwagę dużo więce kwestii technicznych.
Przykładem takiej realizacji jest onlinowy event dwóch globalnych marek – Siemens Healthineers oraz Bayer, które wspólnie z Clipatize, agencją marketingu B2B, przygotowały wydarzenie, pt. ‘Szkoła Rezonansu magnetycznego’ – format wydarzenia zaoferował dostęp do ponad 15 prezentacji eksperckich live przez platformy YouTube oraz Vimeo. Dodatkowo, uczestnikom udostępniono obszerne biblioteki materiałów edukacyjnych nagranych przez ekspertów marek, z dostępem po zakończonym wydarzeniu. Wcześniej, przez 23 lata wydarzenie to było organizowane w formie tradycyjnych spotkania ekspertów, w ośrodkach szkoleniowych.
Jak zorganizować dużą konferencję online
Choć zorganizowanie wydarzenia online tej skali może na początku wydawać się wyzwaniem, to w rzeczywistości doświadczenie organizatorów i dostępne technologie pozwalają na sprawne zarządzanie eventem i ułatwiają uczestnikom bezproblemowe uczestnictwo w wydarzeniu. Odpowiednio zaplanowana logistyka oraz wsparcie techniczne wydarzenia są kluczem do sukcesu.
Nowe narzędzia live streamingu pozwalają odzyskać klientów utraconych w offline. Obecne technologie są oferowane przez wielu dostawców, m.in. Zoom, ON24, YouTube czy VIMEO. Aby zapewnić pełne doświadczenie i wysoką jakość wydarzenia, jednak ważne aby poza technicznie dopracowanym streamingiem, marki nie zapomniały o dobrze zbudowanej agendzie i graficznym dopracowaniu prezentacji swoich ekspertów.
–
Autor: Jakub Lebuda, współzałożyciela i dyrektora zarządzającego Clipatize, agencją marketingu B2B.
Jakub od 2012 roku zarządza agencją Clipatize, wspierając klientów na rynku B2B oraz rynkach wysokich technologii w zakresie komunikacji z wykorzystaniem digital marketingu oraz marketingu treści. Jakub jest autorem publikacji, prelegentem i mentorem dla młodych przedsiębiorców biznesu.
Wcześniej jako współzałożyciel firmy doradczej EXEQ, Jakub doradzał strategicznie i prowadził projekty z obszaru rozwoju nowych produktów i technologii oraz pozyskiwania finansowania projektów high-tech.